Förstabilen RWD!, runt 10-15 000kr

offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

jahap ska köpa en förstabil nu

krav :

INTE volvo

RWD
manuell
AC
BRÄNSLESNÅL
4 dörrars
sedan
billig
besiktad skattad
maxpris ca 15 000kr

väldigt bra extra:
turbo
"hyfsad" nära göteborg
rostfri
TOTAlKNÄCKA lokala volvoraggare mellan trafikljusen


jag vill ha en billig och pålitlig och bränslesnål bil för att komma från A-B, och lite bus på vägen dit ( men har andra saker att busköra med så det är inte det viktigaste), och har planerat att lägga ner ordentligt med pengar och tid sedan på ljudanläggning bak (över 1500W rms)


nuvarande tankar:
BMW, 316,318,325

vad finns det för nack/fördelar med dessa ( när det gäller mina krav )
och hur enkelt/svårt är turbokonvertering , när det kommer till besiktning och pris
och vad drar dessa landsväg , buskörning

Senast redigerat av offfroad (21 september 2011)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Kibil
21 september 2011 · 552 Inlägg

Bmw e34, 525 eller 530. Behöver nog ingen direkt förklarning. Uppfyller alla dina krav!

När man inte buskör kan man nog hamna på 0,8-1liter/mil, se till att få tag på ett bra ex., och inte någon sliten rosthög. smile

offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

Kibil skrev:
Bmw e34, 525 eller 530. Behöver nog ingen direkt förklarning. Uppfyller alla dina krav!

När man inte buskör kan man nog hamna på 0,8-1liter/mil, se till att få tag på ett bra ex., och inte någon sliten rosthög. smile

ja bara 2 små noteringar, 0,8-1,0, låter som en del (men går man ännu längre mer så kommer man få brist på kraft, vet inte?)
och jag gillar inte utseendet ( har råkat snöa in mig på 318 sedanen)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
careau
21 september 2011 · 1 624 Inlägg

Sierra v6 smile

Rquired Allmänt envis
21 september 2011 · 12 512 Inlägg

Bakhjulsdrivna Volvo må vara riktigt tråkiga eländen, men många av dem har turbo eller 16v 159hk och en gammal BMW hänger inte med då. Köper du en x25i så är det rätt lugnt, men en 318i kommer få kämpa hårt även mot en 116hk.

Fördelen med en 318i är dock att den är rolig, ekonomisk, modern, bekväm och säker i en jämförelse. Kan du stå ut med inte kunna ""Totalknäcka" Volvoraggare är den ett mycket bra val.

Senast redigerat av Rquired (21 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jiimpa
21 september 2011 · 767 Inlägg

offfroad skrev:

Kibil skrev:
Bmw e34, 525 eller 530. Behöver nog ingen direkt förklarning. Uppfyller alla dina krav!

När man inte buskör kan man nog hamna på 0,8-1liter/mil, se till att få tag på ett bra ex., och inte någon sliten rosthög. smile

ja bara 2 små noteringar, 0,8-1,0, låter som en del (men går man ännu längre mer så kommer man få brist på kraft, vet inte?)
och jag gillar inte utseendet ( har råkat snöa in mig på 318 sedanen)

0,8-1,0 för en bil som du ska kunna totalknäcka vid rödljusen är väldigt låg siffra. Du knäcker inte en gammal volvo turbo med en 318 någon dag i veckan så du får nog göra en kompromiss. Endra får du stå ut med att bilen drar lite bensin och har roligt som fan. 945an drar runt 1.3 i stan med lite ställ i kurvorna och lite oekonomiska accelerationer men ack så roligt!
Eller så satsar du på en bensinsnål bil men då får du nog akta dig för rödljusrace. Tänk på att bilarna ofta drar endel extra i stan jämfört med landsväg.

Bästa valet faller nog på en 530 som tidigare nämnts. Över 200 friska sughästar. Då har allt volvobilarna svårt!

Senast redigerat av Jiimpa (21 september 2011)

Kibil
21 september 2011 · 552 Inlägg

Rquired skrev:
Bakhjulsdrivna Volvo må vara riktigt tråkiga eländen, men många av dem har turbo eller 16v 159hk och en gammal BMW hänger inte med då. Köper du en x25i så är det rätt lugnt, men en 318i kommer få kämpa hårt även mot en 116hk.

Fördelen med en 318i är dock att den är rolig, ekonomisk, modern, bekväm och säker i en jämförelse. Kan du stå ut med inte kunna ""Totalknäcka" Volvoraggare är den ett mycket bra val.

Hur är 318i ekonomisk om han vill gasa och busköra? Tänker mest på att den lilla motorn kommer varva som fan för att hinna med... Medans de större men även 318iS hade varit lite mer "billigare" med tanke på att effekten redan finns på lägre varv...  x16/18/20/23 hade jag inte köpt, man får så mycket mer för pengarna x25 och uppåt.

Finns ingen idé att turbokonventera e34 tycker jag, Hellre satsa på större motor, v8. 300+ häst .

offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

Jiimpa skrev:

offfroad skrev:

Kibil skrev:
Bmw e34, 525 eller 530. Behöver nog ingen direkt förklarning. Uppfyller alla dina krav!

När man inte buskör kan man nog hamna på 0,8-1liter/mil, se till att få tag på ett bra ex., och inte någon sliten rosthög. smile

ja bara 2 små noteringar, 0,8-1,0, låter som en del (men går man ännu längre mer så kommer man få brist på kraft, vet inte?)
och jag gillar inte utseendet ( har råkat snöa in mig på 318 sedanen)

0,8-1,0 för en bil som du ska kunna totalknäcka vid rödljusen är väldigt låg siffra. Du knäcker inte en gammal volvo turbo med en 318 någon dag i veckan så du får nog göra en kompromiss. Endra får du stå ut med att bilen drar lite bensin och har roligt som fan. 945an drar runt 1.3 i stan med lite ställ i kurvorna och lite oekonomiska accelerationer men ack så roligt!
Eller så satsar du på en bensinsnål bil men då får du nog akta dig för rödljusrace. Tänk på att bilarna ofta drar endel extra i stan jämfört med landsväg.

Bästa valet faller nog på en 530 som tidigare nämnts. Över 200 friska sughästar. Då har allt volvobilarna svårt!

aj F**, nu blev det svårt, volvo ska det inte vara, men

A, kunna köra runt mycket men bli knäck vid rödljusen
B, köra runt lite men totaläga vid rödljus...


lutar åt att satsa på en 318, i alla fall, (men tanken att en volvo kan dra mid vid rödljus, !!!!!!!!!!!!! )
fördelarna med 318:

1, att kunna kör runt mycket är en gigantist fördel ( i min situation)
2, jag kommer ändå lägga ner mycket pengar och tid åt ljudanläggning, ( och en ordentlig baslåda väger en del)
3, man kan ju alltid turbokonvertera i framtiden

( jag hade ett tag sedan en ide, turbo trycker in mer luft så att mer bränsle kan också pressas in vilket medför mer kraft, men om man istället för turbot har en tryckluftstank i bilen och reglerar ner den till ca 0,5-1bar, och tillsammans med extra inpsryt av bränsle trycker in det i motorn så BORDE, det blir "turboeffekt",     JA jag vet det är en lååång lista med gissningar och antaganden, men det är en ide bara, och detta får diskuteras i en annan forum en annan tid varför det inte skulle finka enligt er )

hur är att få bredställ med 318, har den kraft nog för det, och omkörningar osv

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Rquired Allmänt envis
21 september 2011 · 12 512 Inlägg

Kibil skrev:

Rquired skrev:
Bakhjulsdrivna Volvo må vara riktigt tråkiga eländen, men många av dem har turbo eller 16v 159hk och en gammal BMW hänger inte med då. Köper du en x25i så är det rätt lugnt, men en 318i kommer få kämpa hårt även mot en 116hk.

Fördelen med en 318i är dock att den är rolig, ekonomisk, modern, bekväm och säker i en jämförelse. Kan du stå ut med inte kunna ""Totalknäcka" Volvoraggare är den ett mycket bra val.

Hur är 318i ekonomisk om han vill gasa och busköra? Tänker mest på att den lilla motorn kommer varva som fan för att hinna med... Medans de större men även 318iS hade varit lite mer "billigare" med tanke på att effekten redan finns på lägre varv...  x16/18/20/23 hade jag inte köpt, man får så mycket mer för pengarna x25 och uppåt.

Finns ingen idé att turbokonventera e34 tycker jag, Hellre satsa på större motor, v8. 300+ häst .

Vem står på gaspedalen varje mil man kör? Om man gör på det viset så dricker alla bilar mycket, men skall TS bara pendla fram och tillbaka mellan hem och skola/jobb dricker en 318i mindre.

Kör han däremot mycket i högre farter dricker en 323i, 325i eller 328i (323i är i princip en 325i, mycket bil för pengarna och att koppla ihop den med 320i och neråt tycker jag är fel) mindre. Problemet med dessa är att det kostar mer än 15.000:- om man skall köpa en sådan i ok skick.

Jag sa alltså 318i E36 för att det är den vettigaste bilen man hittar i den prisklassen, i och med att TS inte verkar tycka om E34. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
21 september 2011 · 12 512 Inlägg

offfroad skrev:

Jiimpa skrev:

offfroad skrev:

ja bara 2 små noteringar, 0,8-1,0, låter som en del (men går man ännu längre mer så kommer man få brist på kraft, vet inte?)
och jag gillar inte utseendet ( har råkat snöa in mig på 318 sedanen)

0,8-1,0 för en bil som du ska kunna totalknäcka vid rödljusen är väldigt låg siffra. Du knäcker inte en gammal volvo turbo med en 318 någon dag i veckan så du får nog göra en kompromiss. Endra får du stå ut med att bilen drar lite bensin och har roligt som fan. 945an drar runt 1.3 i stan med lite ställ i kurvorna och lite oekonomiska accelerationer men ack så roligt!
Eller så satsar du på en bensinsnål bil men då får du nog akta dig för rödljusrace. Tänk på att bilarna ofta drar endel extra i stan jämfört med landsväg.

Bästa valet faller nog på en 530 som tidigare nämnts. Över 200 friska sughästar. Då har allt volvobilarna svårt!

aj F**, nu blev det svårt, volvo ska det inte vara, men

A, kunna köra runt mycket men bli knäck vid rödljusen
B, köra runt lite men totaläga vid rödljus...


lutar åt att satsa på en 318, i alla fall, (men tanken att en volvo kan dra mid vid rödljus, !!!!!!!!!!!!! )
fördelarna med 318:

1, att kunna kör runt mycket är en gigantist fördel ( i min situation)
2, jag kommer ändå lägga ner mycket pengar och tid åt ljudanläggning, ( och en ordentlig baslåda väger en del)
3, man kan ju alltid turbokonvertera i framtiden

( jag hade ett tag sedan en ide, turbo trycker in mer luft så att mer bränsle kan också pressas in vilket medför mer kraft, men om man istället för turbot har en tryckluftstank i bilen och reglerar ner den till ca 0,5-1bar, och tillsammans med extra inpsryt av bränsle trycker in det i motorn så BORDE, det blir "turboeffekt",     JA jag vet det är en lååång lista med gissningar och antaganden, men det är en ide bara, och detta får diskuteras i en annan forum en annan tid varför det inte skulle finka enligt er )

hur är att få bredställ med 318, har den kraft nog för det, och omkörningar osv

Köper du en 318i kan du åtminstone trösta dig med att de flesta Volvoraggare kör slutkörda 116-hästare och en sådan klarar en 318i av. Sedan vet jag inte riktigt hur du tänker, köper du en 325i i fint skick kan en chiptrimmad 850R eller bonntrimmad 940 Turbo fortfarande köra ifrån dig. Det finns alltid en snabbare bil oavsett vad man än köper.

318i räcker för att få bakhjulen att släppa, och det går att göra en säker omkörning utan problem även om man inte kan blåsa förbi långtradare utan att växla ner från 5an som man kan med en sexa.

Din idé med en tryckluftstank har två nackdelar, dels kräver en bilmotor stora mängder luft så även en stor tung tank töms snabbt. Sedan finns dessutom lustgas och dylikt, som är betydligt mycket effektivare. Problemet med alla tre lösningarna är att en effektökning alltid ökar slitaget på bilen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jiimpa
21 september 2011 · 767 Inlägg

offfroad skrev:

Jiimpa skrev:

offfroad skrev:

ja bara 2 små noteringar, 0,8-1,0, låter som en del (men går man ännu längre mer så kommer man få brist på kraft, vet inte?)
och jag gillar inte utseendet ( har råkat snöa in mig på 318 sedanen)

0,8-1,0 för en bil som du ska kunna totalknäcka vid rödljusen är väldigt låg siffra. Du knäcker inte en gammal volvo turbo med en 318 någon dag i veckan så du får nog göra en kompromiss. Endra får du stå ut med att bilen drar lite bensin och har roligt som fan. 945an drar runt 1.3 i stan med lite ställ i kurvorna och lite oekonomiska accelerationer men ack så roligt!
Eller så satsar du på en bensinsnål bil men då får du nog akta dig för rödljusrace. Tänk på att bilarna ofta drar endel extra i stan jämfört med landsväg.

Bästa valet faller nog på en 530 som tidigare nämnts. Över 200 friska sughästar. Då har allt volvobilarna svårt!

aj F**, nu blev det svårt, volvo ska det inte vara, men

A, kunna köra runt mycket men bli knäck vid rödljusen
B, köra runt lite men totaläga vid rödljus...


lutar åt att satsa på en 318, i alla fall, (men tanken att en volvo kan dra mid vid rödljus, !!!!!!!!!!!!! )
fördelarna med 318:

1, att kunna kör runt mycket är en gigantist fördel ( i min situation)
2, jag kommer ändå lägga ner mycket pengar och tid åt ljudanläggning, ( och en ordentlig baslåda väger en del)
3, man kan ju alltid turbokonvertera i framtiden

( jag hade ett tag sedan en ide, turbo trycker in mer luft så att mer bränsle kan också pressas in vilket medför mer kraft, men om man istället för turbot har en tryckluftstank i bilen och reglerar ner den till ca 0,5-1bar, och tillsammans med extra inpsryt av bränsle trycker in det i motorn så BORDE, det blir "turboeffekt",     JA jag vet det är en lååång lista med gissningar och antaganden, men det är en ide bara, och detta får diskuteras i en annan forum en annan tid varför det inte skulle finka enligt er )

hur är att få bredställ med 318, har den kraft nog för det, och omkörningar osv

Volvo är fina grejer det wink Dock lite raggarstämpel på det men fördelarna är ju att det finns oerhört mer reservdelar och man kan fixa i stortsett allt själv om man är lite händig och har en haynes bok. Men jag ska inte försöka sälja in dig på volvo...

Jag tycker du ska satsa på en 318 om du står ut med att inte kunna åka på ställ eller vinna rödljusrace. Oftast så är ekonomin viktigare än att åka runt och busa. När snön lägger sig går det allt att sladda fint med en sån också wink
Ska du satsa så mycket på ljudanläggningen är kombi att föredra då du enklare får in trycket i kupén och inte spelar i skuffen.

Mortalis VW-nörd?
21 september 2011 · 4 332 Inlägg

Köp en bmw, sladda av vägen första vintern och sen har du gjort din rwd-experience färdig och kort. Ta en 316-318 så att du inte dör i krocken (vore olyckligt) och så har du vart cool med några ställ innan whiplashskadan hindrar dig under 20 år.
Bättre att få de skadorna som ung än gammal så jag tycker du tänker rätt.
Lycka till!

Och ja, du ska ha en bmw jävel isf, vad har du för val egentligen

Jiimpa
21 september 2011 · 767 Inlägg

Mortalis skrev:
Köp en bmw, sladda av vägen första vintern och sen har du gjort din rwd-experience färdig och kort. Ta en 316-318 så att du inte dör i krocken (vore olyckligt) och så har du vart cool med några ställ innan whiplashskadan hindrar dig under 20 år.
Bättre att få de skadorna som ung än gammal så jag tycker du tänker rätt.
Lycka till!

Och ja, du ska ha en bmw jävel isf, vad har du för val egentligen

Haha hur skön är inte du då big_smile
Det tragiska är ju att du har helt rätt på sätt och vis för nästan alla kör av vägen första vintern när man tror man är kung på att sladda. Jag klarade mig dock från skadorna :p

Rquired Allmänt envis
21 september 2011 · 12 512 Inlägg

Mortalis skrev:
Köp en bmw, sladda av vägen första vintern och sen har du gjort din rwd-experience färdig och kort. Ta en 316-318 så att du inte dör i krocken (vore olyckligt) och så har du vart cool med några ställ innan whiplashskadan hindrar dig under 20 år.
Bättre att få de skadorna som ung än gammal så jag tycker du tänker rätt.
Lycka till!

Och ja, du ska ha en bmw jävel isf, vad har du för val egentligen

Eller så köper han en överstyrd framhjulsdriven bil, som till exempel både en Golf och t.ex en SAAB 900 är i vissa lägen, sladdar av vägen och råkar ut för en svår skada.

Eller så köper han en understyrd bakhjulsdriven bil, som till exempel en original Volvo 940 eller en framhjulsdriven sådan som andra generationens SAAB 900. Och så går bilen rakt fram i en kurva, in i ett träd och så sitter man där med svåra skador.

Eller så lär man sig bara att köra bil och anpassa körningen efter vilken bil man kör och vilket väglag det är. En BMW E36 är en bil med mycket god väghållning och ett tryggt uppträdande, helt enkelt inget dumt val i detta fallet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mortalis VW-nörd?
21 september 2011 · 4 332 Inlägg

Äh understyrning är mkt trevligare, hellre två meter plåt mellan mig och trädet än 10cm plåt (dörren) och sidoförflyttning av skallen.
Men iaf, jag var ju lite skämtsam alltså i framtoningen.
Ta en klen bmw o lär dig hantera skiten om du inte är van vid rwd e ju mitt råd, så du inte dör vid första vurpan om det blir en sådan..

offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

Mortalis skrev:
Köp en bmw, sladda av vägen första vintern och sen har du gjort din rwd-experience färdig och kort. Ta en 316-318 så att du inte dör i krocken (vore olyckligt) och så har du vart cool med några ställ innan whiplashskadan hindrar dig under 20 år.
Bättre att få de skadorna som ung än gammal så jag tycker du tänker rätt.
Lycka till!

Och ja, du ska ha en bmw jävel isf, vad har du för val egentligen

ja jag har haft redan första RWD experimentet , blev lite omskakad

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

Mortalis skrev:
Äh understyrning är mkt trevligare, hellre två meter plåt mellan mig och trädet än 10cm plåt (dörren) och sidoförflyttning av skallen.
Men iaf, jag var ju lite skämtsam alltså i framtoningen.
Ta en klen bmw o lär dig hantera skiten om du inte är van vid rwd e ju mitt råd, så du inte dör vid första vurpan om det blir en sådan..

understyrd trevligare, ?!?!

jag har en hemmabygge som understyr som IN I H***************************************
jag kan inte lägga det i ord på hur trött jag är på understyrning, till slut förr vintern så tog jag kurvor med gas istället
, kommer en kurva, (helst en vänster, för bromsarna tog dåligt på ena sidan), så bromsar man kraftigt, växlar upp varvar motorn till rött och släpper kopplingen så tog man kurvan

skulle jag bara bromsat och försökt svänga så skulle det gått rakt fram

allt detta på en genomfrysen åker ...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Rquired Allmänt envis
21 september 2011 · 12 512 Inlägg

Mortalis skrev:
Äh understyrning är mkt trevligare, hellre två meter plåt mellan mig och trädet än 10cm plåt (dörren) och sidoförflyttning av skallen.
Men iaf, jag var ju lite skämtsam alltså i framtoningen.
Ta en klen bmw o lär dig hantera skiten om du inte är van vid rwd e ju mitt råd, så du inte dör vid första vurpan om det blir en sådan..

En framhjulsdriven bil är som sagt för det första inte garanterad att understyra, framför allt mindre FWD som just (Äldre) Golf kan överraska genom att kasta ut bakänden. BMW kan å andra sidan understyra dem också, det är en bil som lägger mycket fokus på framvagnsgreppet. Kör man för fort i en kurva blir det för mycket för framvagnen och bilen understyr, detta är tydligt främst med dubbdäck som då försämrar framvagnens grepp.

Du påstår att absolut understyrning är bättre, vilket bil skall man köpa då? Och finns det inga nackdelar? Jodå, när en bil understyr är det inte mycket man kan göra utan förvandlas från förare till passagerare tills bilens framhjul återfår greppet. När en bil överstyr kan du alltid direkt reagera med hjälp av både gas och styrning, det gäller bara att inte kompensera för mycket vilket är något som kräver vana.

Därför föredrar jag en bil som är balanserad, helst med lite tendens till överstyrning. Då har du en bil som oftast överstyr lätt men ibland understyr lätt, istället för en bil som oftast understyr svårt men ibland överstyr svårt (Typiskt för nyare Volvo) eller tvärt om vilket jag anser är ett otryggt beteende då man förväntar sig en sak men ibland kan råka ut för något annat.

BMW är ett utmärkt exempel på en balanserad bil, därför tycker jag TS gör rätt i att köpa en sådan.

Senast redigerat av Rquired (21 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rapide
21 september 2011 · 188 Inlägg

tja

jag tror du får höja din budget om du ska hitta en bil med det där "extra" som du har fyllt i, har du tittat något på honda accord?

Senast redigerat av Rapide (21 september 2011)

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
offfroad Män med stil kör dieselbil
21 september 2011 · 595 Inlägg

Rquired skrev:

Mortalis skrev:
Äh understyrning är mkt trevligare, hellre två meter plåt mellan mig och trädet än 10cm plåt (dörren) och sidoförflyttning av skallen.
Men iaf, jag var ju lite skämtsam alltså i framtoningen.
Ta en klen bmw o lär dig hantera skiten om du inte är van vid rwd e ju mitt råd, så du inte dör vid första vurpan om det blir en sådan..

En framhjulsdriven bil är som sagt för det första inte garanterad att understyra, framför allt mindre FWD som just (Äldre) Golf kan överraska genom att kasta ut bakänden. BMW kan å andra sidan understyra dem också, det är en bil som lägger mycket fokus på framvagnsgreppet. Kör man för fort i en kurva blir det för mycket för framvagnen och bilen understyr, detta är tydligt främst med dubbdäck som då försämrar framvagnens grepp.

Du påstår att absolut understyrning är bättre, vilket bil skall man köpa då? Och finns det inga nackdelar? Jodå, när en bil understyr är det inte mycket man kan göra utan förvandlas från förare till passagerare tills bilens framhjul återfår greppet. När en bil överstyr kan du alltid direkt reagera med hjälp av både gas och styrning, det gäller bara att inte kompensera för mycket vilket är något som kräver vana.

Därför föredrar jag en bil som är balanserad, helst med lite tendens till överstyrning. Då har du en bil som oftast överstyr lätt men ibland understyr lätt, istället för en bil som oftast understyr svårt men ibland överstyr svårt (Typiskt för nyare Volvo) eller tvärt om vilket jag anser är ett otryggt beteende då man förväntar sig en sak men ibland kan råka ut för något annat.

BMW är ett utmärkt exempel på en balanserad bil, därför tycker jag TS gör rätt i att köpa en sådan.

om man ska tänka igen buskörning , understyrning dödar all glädje, överstyrning är kul dock, ( tills man hittar en trästamm !!)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang