Köpråd: bmw e39

Naikon Trummis
18 november 2012 · 404 Inlägg

Alltså, om jag lånar min farsas bil och är med om en olycka, då måste väl försäkringen gälla eller?
Har för mig att försäkringen täcker alla som bor i hushållet?

Evildan
18 november 2012 ·

kolsvajansson skrev:
Tack att det finns folk som fattar hur man tänker! Gurra--, iceeyes & Ekelund88

Visst är det en skrämmande utveckling?
Hur gör ni 4 med annat ni inte har råd med? Stjäl ni då eller? eller förlåt, ni ber ju föräldrarna att stjäla åt er, klipp navelsträngen barnungar och lär er lite ekonomiskt ansvar.
Slutdiskuterat för min del då ni verkar
sakna lite bestick i lådan/indianer i kanoten/kort i kortleken/hamstern är död men hjulet snurrar,
men kan ta upp diskussionen om några år när ni förhoppningsvis växt upp och kanske då begriper hur livet fungerar.

ekelund88
18 november 2012 · 2 656 Inlägg

Evildan skrev:

kolsvajansson skrev:
Tack att det finns folk som fattar hur man tänker! Gurra--, iceeyes & Ekelund88

Visst är det en skrämmande utveckling?
Hur gör ni 4 med annat ni inte har råd med? Stjäl ni då eller? eller förlåt, ni ber ju föräldrarna att stjäla åt er, klipp navelsträngen barnungar och lär er lite ekonomiskt ansvar.
Slutdiskuterat för min del då ni verkar
sakna lite bestick i lådan/indianer i kanoten/kort i kortleken/hamstern är död men hjulet snurrar,
men kan ta upp diskussionen om några år när ni förhoppningsvis växt upp och kanske då begriper hur livet fungerar.

smile säger killen som är 38år och aldrig upplevde systemet välkommen till verkligheten säger killen utan alla indianerna i kanoten och dom som är kvar har slutat paddla

DanneSundin
18 november 2012 · 682 Inlägg

Fyfan. Klart du ska ha bilen ståendes på Farsan om du vill. Men då måste du vara beredd att du kanske inte får ut full ersättning.

Jag har länsförsäkringar, betalar 5500 typ helår för helförsäkring, på min subaru då. Samma bil stående på MIG så vill dom ha 33k. För halv.  Som ni förstår är det helt omöjligt för en så pass gammal bil. Det är rent utsagt LÖJLIGT. Men det får stå för bolagen. Vi har dock alla försäkringar samlade hos LF.

Med länsförsäkringar får du högre självrisk ELLER så väljer du högre premie. Vi tog högre självrisk, OM olyckan är framme med en förare som är under 24 år! så du KAN skenförsäkra "lagligt"!  Dock så hamnar självrisken en del uppåt - Men jag räknar inte med 4 olyckor / år.

Gurra--
18 november 2012 · 91 Inlägg

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:

Gurra-- skrev:
Haters.. Förstår inte varför det ska bli liv om vem som står på bilen? smile Jag står på min bil själv, har stått på alla mina bilar själv och har inte fått hjälp med en krona. Men det är jag, alla är ju olika? smile Huvudsaken är väl att man har den bil man vill ha. Jag betalar 1250kr i månaden på min bmw, halvförsäkring. Det är hiskeligt mycket stålar, inget jag gråter över dock. Men förstår inte varför man ska lägga sig i hur alla andra gör med att stå på bilar etc.

Nuff said // Gurra smile

För att dessa skenförsäkringar bla gör att du betalar så mkt som du gör för din bil.
Det finns regler angående vem som ska stå som ägare på bilen.

Nuff said!!

herregud klart man ställer bilen på föräldrarna om man e under 25 och kör bil smile menar herregud för 2 årsen när jag skulle ha en 745 som vinterbil en vanlig gl skulle det kosta mig 4700 kr trafikförsäkring på den pappa fick betala 1300 kr 328an som jag har nu kostar 900 kr i månaden ca på billigaste stället bmw orginal tex vill ha 23300 kr om året i trafik TRAFIK försäkring för att jag ens ska få framföra min bil på vägen smile på pappa kostar den 1900 i trafik valet e enkelt wink väldigt enkelt

bmwn nu är halvförsäkring + mer 900 kr länsförsäkringar
bmwn på bmw orginal + mer = 2411 kr månaden

jag 24 år bor i halmstad har aldrig varit med om olycka körkort 5 5-5 år nått

Inte jag. Berors dock på att farsan inte ville ha bilar ståendes på sig. Vilket jag kan förstå för hans del, hade jag ställt alla bilar på honom hade han inte fått sälja nån mer bil detta året. Men det är mycket pengar att betala i försäkring, inget jag har problem med dock då jag har en fast inkomst. smile

Gurra--
18 november 2012 · 91 Inlägg

DanneSundin skrev:
Fyfan. Klart du ska ha bilen ståendes på Farsan om du vill. Men då måste du vara beredd att du kanske inte får ut full ersättning.

Jag har länsförsäkringar, betalar 5500 typ helår för helförsäkring, på min subaru då. Samma bil stående på MIG så vill dom ha 33k. För halv.  Som ni förstår är det helt omöjligt för en så pass gammal bil. Det är rent utsagt LÖJLIGT. Men det får stå för bolagen. Vi har dock alla försäkringar samlade hos LF.

Med länsförsäkringar får du högre självrisk ELLER så väljer du högre premie. Vi tog högre självrisk, OM olyckan är framme med en förare som är under 24 år! så du KAN skenförsäkra "lagligt"!  Dock så hamnar självrisken en del uppåt - Men jag räknar inte med 4 olyckor / år.

Skulle du betala 33k om året för din subaru borde du nog tänka på att byta försäkringsbolag. smile Det du säger kan inte vara sanning, jag betalade runt 1000kr i månaden för min subaru när jag var 19år. Jag ställer bilen på allmän parkering osv, så jag har det dyraste alternativet man kan ha. Så 33k kan absolut ej stämma. smile

DanneSundin
18 november 2012 · 682 Inlägg

Det var med LF och hade haft körkortet i ett halvår. Bor på landet med 2000 mil / år. Jag har ingen anledning att ljuga, men dra ett meddelande så får du regnr så får du söka själv på försäkring! 

privatimport -96 202KW EG effekt. Mycket möjligt att privatimport har högre premie. När den var nybessad gick priset ner och de ville inte längre "Inspektera" bilen innan dom försäkrade den..

Gurra--
18 november 2012 · 91 Inlägg

DanneSundin skrev:
Det var med LF och hade haft körkortet i ett halvår. Bor på landet med 2000 mil / år. Jag har ingen anledning att ljuga, men dra ett meddelande så får du regnr så får du söka själv på försäkring! 

privatimport -96 202KW EG effekt. Mycket möjligt att privatimport har högre premie. När den var nybessad gick priset ner och de ville inte längre "Inspektera" bilen innan dom försäkrade den..

Nääärå jag tror dig, tycker bara det lät konstigt då det skiljer 21tusen om året.. smile Hade dock bara 1000 mil om året. Möjligt att privatimport är dyrare, dock skeptisk.. Hade en bmw som var import, tyckte inte den var särskilt farlig. Okejokej! smile

IceEyes Varningar: För många..
18 november 2012 · 2 552 Inlägg

Evildan skrev:

kolsvajansson skrev:
Tack att det finns folk som fattar hur man tänker! Gurra--, iceeyes & Ekelund88

Visst är det en skrämmande utveckling?
Hur gör ni 4 med annat ni inte har råd med? Stjäl ni då eller? eller förlåt, ni ber ju föräldrarna att stjäla åt er, klipp navelsträngen barnungar och lär er lite ekonomiskt ansvar.
Slutdiskuterat för min del då ni verkar
sakna lite bestick i lådan/indianer i kanoten/kort i kortleken/hamstern är död men hjulet snurrar,
men kan ta upp diskussionen om några år när ni förhoppningsvis växt upp och kanske då begriper hur livet fungerar.

Till att börja med blir du knappast tilldelad den prestigeladdade titeln "rinkens riddare" för att du i egenskap av paragrafryttare/moralpredikare/byråkrat/ väljer att vara "ädel" och själv stå som ägare av fordonet, vilket renderar i större utgifter.

För det andra kan du grina och beklaga dig bäst du vill över att det finns vissa individer som väljer det välbetänkta alternativet att ducka för dessa hutlösa försäkringskostnader genom att låta föräldrarna stå som ägare.

För min del verkar du själv inte vara med i matchen, sakna mackor i picknikkorgen, samt att motorn är på ingen sitter i bilen wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
panda666
19 november 2012 · 4 261 Inlägg

lol vilken diskussion det har blivit här..vem bryr sig vem som skriver försäkring på vems namn och whatever?
folk ska ju få göra precis som dom vill så länge dom inte skadar nån tycker jag,

själv har jag bara trafikförsäkring på min e39.

werik
19 november 2012 · 144 Inlägg

Nu har ju tråden spårat ur en hel del, men jag tänkte ändå tillägga en sak.

535/540 har rent generellt sett mer utrustning än modellerna under, vilket kan vara trevligt. Att de är dyrare i drift stämmer. Att reservdelarna skulle vara mycket dyrare som någon påstod, ja det är bara skitsnack. Det är i sådant fall ytterst mariginellt. Sedan ska man alltid beställa från Tyskland om man utför reparationerna och servicen själv på sin BMW. Gör man det så är det ganska billigt att köra gammal tysk lyxsedan smile

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
sv3nss0n
19 november 2012 · 264 Inlägg

ja utan tvekan 528 av dessa du nämner smile det är endån ganska tunga bilar så 2,8an är nog att föredra, dricker inte mer direkt heller, går faktiskt att köra v8orna förhållandevis snålt tillochmed ifall man vill det! sen att kostnaderna ökar om man går upp till 8orna är ju klart. men det är väldigt marginella skillnader endån...

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
fredde85
19 november 2012 · 1 798 Inlägg

Sitter också o funderar på 540 ibland men ja har svårt o tro ja kan komma under 1.3 ens en gång speciellt me automat.

>För ju mer motor ja har ju mer gasar jag 528 bör dricka som min 523a runt 0.88 o de är rätt blandad körning så de är bra tkr jag

Senast redigerat av fredde85 (19 november 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
dawwe ...has left the building...
19 november 2012 · 4 474 Inlägg

Mycket grovt räknat kan man säg att bränslekostnaden för en 540 är ca 33% dyrare än för en 528...En rätt så betydande post om man kör många mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sv3nss0n
19 november 2012 · 264 Inlägg

fredde85 skrev:
Sitter också o funderar på 540 ibland men ja har svårt o tro ja kan komma under 1.3 ens en gång speciellt me automat

beror lite på var du kör oftast smile på landsvägar eller längre sträckor överlag så är det inga problem alls att komma under 1,3. men i stadstrafik samt korta turer får man räkna med 1,5 åtminstonde...

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
ekelund88
19 november 2012 · 2 656 Inlägg

sv3nss0n skrev:

fredde85 skrev:
Sitter också o funderar på 540 ibland men ja har svårt o tro ja kan komma under 1.3 ens en gång speciellt me automat

beror lite på var du kör oftast smile på landsvägar eller längre sträckor överlag så är det inga problem alls att komma under 1,3. men i stadstrafik samt korta turer får man räkna med 1,5 åtminstonde...

kör man i 90 med en frisk aut 540 e de nästan omöjligt och köra under 1 liter

sv3nss0n
19 november 2012 · 264 Inlägg

ekelund88 skrev:

sv3nss0n skrev:

fredde85 skrev:
Sitter också o funderar på 540 ibland men ja har svårt o tro ja kan komma under 1.3 ens en gång speciellt me automat

beror lite på var du kör oftast smile på landsvägar eller längre sträckor överlag så är det inga problem alls att komma under 1,3. men i stadstrafik samt korta turer får man räkna med 1,5 åtminstonde...

kör man i 90 med en frisk aut 540 e de nästan omöjligt och köra under 1 liter

har kört min E34 på 1,15 och då låg jag o körde längre tur med varierande hastigheter mellan 70 och 120, dock utan några tyngre accelerationer. men det var just den gången! ska man sen gå efter den mätaren i bilen så brukar den ligga på 0,9 typ i 90. och strax över 1 liter i 120. men såfort man kör med lite tyngre gasfot (inte jättetung) så hamnar man på 1,5 blandat.

BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
kolsvajansson
19 november 2012 · 875 Inlägg

mycket bra att höra att 528 är så pass billiga i bensin! dvs att de bara ligger på 0.88 typ;)

fredde85
19 november 2012 · 1 798 Inlägg

Ja 523-528 är inte så törstiga ja snittar min 523 runt 08-09 528 drar runt de samma en kompis har en sådan

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
sv3nss0n
19 november 2012 · 264 Inlägg

kolsvajansson skrev:
mycket bra att höra att 528 är så pass billiga i bensin! dvs att de bara ligger på 0.88 typ;)

känns ändån lite på gränsfall för bra om det är blandad körning... men visst kör man snällt så smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang