Saab 9-5 2.3t -98 renovering

Nästa steg, 3" avgas! få ner bilen på vägen.. känns som man kör en lyftkran så jävla hög som den är!
  • 33 Följare
  • 84 647 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 augusti 2015
stojf
30 mars 2013 · 589 Inlägg

allt är på bilen förutom oljefilter och vätskor, imorgon ska den snurras igång. förhoppningsvis så är det inga konstigheter. så då kanske man tar sig modet till sig och börjar tona lite rutor, men vi får se. annars om vädret tillåter så kommer bilen tvättas ordentligt sen blir det vaxning till veckan smile och tisdag blir de besiktning smile kommer bilder imorgon för jag är för lat ikväll för att lägga ut bilder!

Tilläggas ska att bilen har fått sig världens grundligaste invändiga tvätt! fortfarande smutsig efter alla min men ser garanterat bättre ut smile

Senast redigerat av stojf (31 mars 2013)

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
1 april 2013 · 589 Inlägg

tänkte göra ett litet inlägg här.
Jag for ut i garaget och började med att fylla på olja och sen kylarvätskan och när jag hällt i en liter så märker jag att det läker ifrån banjoanslutningen vid turbon... "SUCK"...
Då ville man bara gå där ifrån men blev till att fara och skaffa andra brickor till den anslutningen så det ska hålla tätt, sedan pilla tillbaka det vilket var sjukt pillrigt när turbon satt som den skulle. men nu är allt på plats och vätskor är ifyllda och det känns förbannat bra! fick även tag på solfilm till bilen idag så får se om man tar sig till garaget imorgon för att sola lite wink blev ingen tvätt idag så det får bli en annan dag och bilder kommer när min andra dator väljer att fungera smile men vi siktar på att få den besiktad på tisdag.

har aldrig varit med om att något har strulat så här mycket för mig.. men nu är allt i ordning iaf så nu kan man köra på som vanligt igen!

fler planer finns men dom skriver jag om en annan dag:) tack och hej leverpastej!

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
wBes
1 april 2013 · 405 Inlägg

stojf skrev:
tänkte göra ett litet inlägg här.
Jag for ut i garaget och började med att fylla på olja och sen kylarvätskan och när jag hällt i en liter så märker jag att det läker ifrån banjoanslutningen vid turbon... "SUCK"...
Då ville man bara gå där ifrån men blev till att fara och skaffa andra brickor till den anslutningen så det ska hålla tätt, sedan pilla tillbaka det vilket var sjukt pillrigt när turbon satt som den skulle. men nu är allt på plats och vätskor är ifyllda och det känns förbannat bra! fick även tag på solfilm till bilen idag så får se om man tar sig till garaget imorgon för att sola lite wink blev ingen tvätt idag så det får bli en annan dag och bilder kommer när min andra dator väljer att fungera smile men vi siktar på att få den besiktad på tisdag.

har aldrig varit med om att något har strulat så här mycket för mig.. men nu är allt i ordning iaf så nu kan man köra på som vanligt igen!

fler planer finns men dom skriver jag om en annan dag:) tack och hej leverpastej!

Bra att du inte ger upp iaf! Tror de här kan bli riktigt bra, och vill inte att projektet stannar av wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
stojf
1 april 2013 · 589 Inlägg

nä verkligen inte! det är nu det tar fart! wink bara trist att man varit sjuk ohc varit bortrest och måstat väntat på beställningar osv..

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
wBes
1 april 2013 · 405 Inlägg

stojf skrev:
nä verkligen inte! det är nu det tar fart! wink bara trist att man varit sjuk ohc varit bortrest och måstat väntat på beställningar osv..

Jo precis, projekt är sällan smärtfria wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
stojf
1 april 2013 · 589 Inlägg

idag när jag var och tittade till bilen och startade upp den så märkte jag att det droppade olja ifrån oljereturen så packningen där lär vara åt helvete även fast den var ny.. så blir att skaffa ny imorgon när det inte är röd dag.. men annars så funkar allt nu smile besiktning blir inte imorgon eftersom att det läker och jag tydligen blev tvungen att jobba... aja bilen ska fan besiktas i veckan big_smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
2 april 2013 · 589 Inlägg

juste hade varit kul med lite fälg tips smile har mina aero 17" som sommarfälg just nu men går i tankarna om nya fräscha fälgar smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
wBes
2 april 2013 · 405 Inlägg
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Ludd3s
2 april 2013 · 241 Inlägg

Ser bra ut! Detta ska följas!smile

stojf
2 april 2013 · 589 Inlägg

wBes skrev:
Dotz Hanzo!
http://4.bp.blogspot.com/_4WHzv4ftc_M/T … _Hanzo.jpg

oj vad jag inte tycker om dom där fälgarna! jag vill ha något enklare men ändå snyggt tongue tack iaf big_smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
2 april 2013 · 589 Inlägg

Ludd3s skrev:
Ser bra ut! Detta ska följas!smile

tack så mycket smile

dagens uppdatering! DÅLIGA NYHETER............ det var inte oljereturen som läkte olja.. olje-in röret var det.. något fel på banjo anslutningen mot turbon så får bli att riva ner allt imorgon sad känns inte jätte roligt alls men den sitter så jävla dåligt så man kan inte riktigt se eller känna om de är något mysko med den. vi får se hur det här slutar! fått kanon schema i veckan på jobbet iaf så kommer kunna skruva en del på dagarna iaf smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
wBes
2 april 2013 · 405 Inlägg

stojf skrev:

wBes skrev:
Dotz Hanzo!
http://4.bp.blogspot.com/_4WHzv4ftc_M/T … _Hanzo.jpg

oj vad jag inte tycker om dom där fälgarna! jag vill ha något enklare men ändå snyggt tongue tack iaf big_smile

Hm.. Har 4x såna här i Garaget som har suttit på en Volvo V70 -05 (Inte en aning om dom passar), farsans dock men han ska sälja dom ifall du är sugen förutsatt att dom passar då smile http://www.koleso.kharkov.ua/images/cat … _hydra.jpg

Senast redigerat av wBes (2 april 2013)

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
stojf
3 april 2013 · 589 Inlägg

vad för storlek?

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
3 april 2013 · 589 Inlägg

nu när allt ändå jävlas med mig så funderar jag på att göra den till en pallbocks-racer en liten stund till och fräscha till det som jag hade tänkt ta lite senare..

*Blästra/slipa & lacka ventilkåpa.

*kolla upp rost under kjolar och lister

*Rensa och rengöra motorrummet från eltejp och annat äckligt och göra om på riktigt.

*kolla upp hela underredet då det ska underredsbehandlas när snön har försvunnit.

*byta bromsbelägg runtom/rengöra upp bromsar(kanske lackera bromsoken och isf SVART)

*Beställa nya regskyltar

*beställa nya regskyltslampsglas

*fixa kromat utblås (Aero liknande. eller twinpipe)

tvätt kommer göras imorgon då jag inte orkar se bilen skitig en dag till! nu ska det bli fart ute i garaget kan jag lova!

(om någon har 630cc spridare till salu så pm'a mig)

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
Audi_S1Quattro
4 april 2013 · 158 Inlägg

tråkigt att det ska jävlas! men det kanke spårar ut sakta men säkert nu då ? big_smile

stojf
4 april 2013 · 589 Inlägg

joo aldrig roligt att måste hålla på att dra ner turbon flera gånger.. men vad gör man inte.. har inte kunnat riva den igen eftersom att min garageplats blev upptagen men kanske får tillbaka den på fredag annars river jag på lördag och får den att rulla.. funderar på att köpa mig nå coilovers hmm vette tusan om de är värt slantarna dock

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
jojje81 George
4 april 2013 · 1 956 Inlägg

Vad är det som jävlas då?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
stojf
4 april 2013 · 589 Inlägg

läk olja ifrån oljein röret, antar att banjon är åt helvete för det läker ifrån anslutningen till turbon. alla brickor är där och åtdraget men vi får se imorgon eller på lördag varför det läker smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
jojje81 George
4 april 2013 · 1 956 Inlägg

Låter som du har för lång bult. Prova med 3 brickor totalt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
wBes
4 april 2013 · 405 Inlägg

stojf skrev:
vad för storlek?

18" men nu vid närmare eftertanke kan jag ju slänga på dom på min Saab istället smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang