Nytt projekt på gång! Den här gången blir det att bygga och regga en Volvo 245 -75 med turbokonverterad B234f på e85! M90 låda med Sachs 712 och 6-puck sinter, får se hur länge det håller Sprutet blev ett ms1v3 och letar efter nån skaplig turbo, exempelvis hx35. B204FT insug är på ingång så det kommer nog passa bra Spridarna är på 1000cc så bör räcka till 450-500hk
Bilen, rostfri och ~28 000mil på mätaren på 40år: Kass bild på motorn som ska göras om: Kunde inte låta bli så blev ett litet test hur det passar Börjat samla tryckrör:
Senast redigerat av oggster (15 november 2016)
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Fått sig en dusch nu: Rostfria skärmkanter och 17" sleeper-fälgar Pressat ska det va! Blir nog nytt grenrör alldeles strax också Börjat rota i gömmorna efter lite avgasdelar, blir 3" hela vägen med två dämpare på slutet. Inväntar att kortas ned 9.5cm för att passa bra, blir nog shortshift på det också Original fuelrail med 998cc Delphi-spridare, vet fortfarande inte vem den här "nuke" alla snackar om är
Det var allt för nu men återkommer med resultat på nedkortningen, avgassystemet och downpipen som inväntar lite modifikationer
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Det kan jag fixa, inga problem Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
oggster skrev: Det kan jag fixa, inga problem Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går
åå vad fint är ju sugen på kasta i m90H i min 245a därför man e så nyfiken innan man ens köper in någon låda
oggster skrev: Det kan jag fixa, inga problem Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går
åå vad fint är ju sugen på kasta i m90H i min 245a därför man e så nyfiken innan man ens köper in någon låda
Är ju lite trix med det men inga problem annars Brukar bli bra i slutändan
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Dags att lista ut MS:et och se om det fungerar som det ska
Var lite bökigt att få igång det först då batteriet jag laddat på i flera timmar tydligen bara var 8-8.5v ändå Blev att ha batteriladdaren inkopplad samtidigt istället
Funkade kanon
Nya grenröret hemma och inväntar lite bandagering
Då börjas det!
Då var det klart och lite säkrat Men lyckades smutsa ner bandaget så ser lite sådär ut på ena röret
Slangen till vattpumpen kommer farligt nära avgasrröret från 1ans cylinder så det är fixat
Snart ska bilen släpas in i verkstaden så då blir det bland annat att kapa i torpedväggen och bygga motorfästen
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Ser ut som min gamla motor/megasquirt Satt den i en voltad 940 innan? Vänstra motorfästet ombyggt och oljetryck/retur gick genom där balansaxeln ska vara?
Tha_Backer skrev: Ser ut som min gamla motor/megasquirt Satt den i en voltad 940 innan? Vänstra motorfästet ombyggt och oljetryck/retur gick genom där balansaxeln ska vara?
Har köpt sprut och motor separat Motorn köpte jag av en kille i Norrköping men hade faktiskt suttit i en 940 som var voltad/ordentligt krockad. Ska kolla bättre på oljetryck och retur, minns helt ärligt inte hur det var. Men sitter iaf med banjokopplingar om jag inte minns helt fel, motorn bor i en container tills jag ska ha den Vänstra motorfästet ser ut att ha varit ombyggt men sitter ingenting där på motorn nu
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
mangeSBR skrev: E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr Kul projekt annars
Det dröjer nog x antal år innan det försvinner om det nu gör det Så ingen större fara misstänker jag
Jag skulle nog inte känna mej för säker, med tanke på priset nu så är det ingen vettig persson förutom hobbyåkarna som tankar det, å det tror jag inte räcker för att mackägarna ska tycka det är värt att hålla på
mangeSBR skrev: E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr Kul projekt annars
Det dröjer nog x antal år innan det försvinner om det nu gör det Så ingen större fara misstänker jag
Jag skulle nog inte känna mej för säker, med tanke på priset nu så är det ingen vettig persson förutom hobbyåkarna som tankar det, å det tror jag inte räcker för att mackägarna ska tycka det är värt att hålla på
Den dagen den sorgen Skulle aldrig falla mig in att trimma en bil och köra den på bf98/95, blir inget vettigt av det överhuvudtaget. Så antingen e85 eller inget alls
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Hackev8 skrev: vad är de för grenrör å vad för turbo ska du köra med?
Är grenröret på de senaste bilderna (extraktor) med t3-fläns Turbo har jag ingen än men blir nånting i hx35 storlek troligtvis Återkommer när turbo har införskaffats
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel