Februari 2017 skaffade jag mig min drömbil. En S14 som jag har stora planer för. Motorn SR20DET (rak 4a med turbo) ska gås igenom och motorrummet ska rensas uppför en clean look och få sig ny färg (det blev flake). Bygger även om mycket av elen och bygger snabbkoppling i torped för mitt MaxxECU som jag kör fly-n-lead härva på. Utsidan ska få sig ett nytt bodykit, fälgar och lite mer stuk ;) Det finns otroligt mycket man vill göra och för att kunna motivera andra och även mig själv så bestämde jag mig därför att hålla en projekttråd på glöden :) Hoppas ni vill hänga med mig på min resa tillsammans med mig och min drömbil. // Maritza aka Satmaran
Tja på er! Inköp av min drömbil gjordes i början av 2017. Nu till vintern blir det till att se över motor, lite lullull därtill och snygga upp i motorrum. Utsidan ska också läggas tid på så fort motorn är i sin ordning. Hoppas ni följer med mig på min resa tillsammans med mig o min drömbil
Bild precis efter inköp
Det är ursprungligen en zenki som sedan vart ombyggd med kouki exteriör, vilket jag älskar! Därefter är dee lackad vit från att tidigare ha varit vinröd. (Se motorrum) Här är bild från när den va på rull hem till garaget
Jag tänkte skriva lite mer om vad som hänt med bilen sedan jag köpte den lite senare ikväll. Finns en hel del som har hänt innan jag blev så trött på den att jag ställde av den haha Tänkte även hinta lite om mina framtida planer också, som kommer bli riktigt bra!
Det första jag gjorde efter inköp var att montera dit en ny ratt, sparco ratt blev det bästa då jag hade snubblat förbi ett par sparco sprint i närheten. Satt ju zenki stolar i tyg och var inte riktigt heller i min smak.
Efter att ha rullat några mil så började motorn plöddra som attan. Kollade till hur lambdan satt bak vid downpipe och fick se mig en vacker syn... Oj säger jag bara haha! Motorn rör sig något otroligt i motorrummet så nu i efterhand lär jag montera dit stummare motorfästen alternativt dämpare. För skruvar från turbon som sitter för att centrera downpipen på plats knäcks, antagligen lite av att motorn rör sig som den gör och för att det är gammalt och dant och avgassystemet har tagit i. Toppmonteratgrenrör har istället många fördelar, ser snyggare ut och om man vill inspektera snurran/plocka bort så är det mycket lättare. Vet inte hur många gånger man hållt på och knöla under bilen för att få bort turbo och montera dit ny packning. Dem som vet dem vet. Toppmont är vad som ska investeras.
Nästa problem var att remmarna skrek något otroligt. Så när jag skulle byta ut dem så märkte jag till min förvåning, att det inte satt någon spännare till generatorn..
Oj igen.. men det var ju ingen fara med det, provisorisk lösning blev att montera dit det med skruv o mutter tillsvidare. Fungerat bättre än bilden ovan är något man kan garantera
Bilder ovan är från en resa med bilgänget till Norge i somras, en resa där egentligen värsta problemet började uppstå... svårigheter på starten, speciellt efter att den stått en stund. Jäkla surt, dock var det inte så illa då utan blev värre efter att man kommit hem. Där började mitt felsökande. Det kan verkligen vara hur mycket som helst som kan ge problem med svårigheter på starten. Dålig resistans i kablar? Nötta kablar? Får den rätt med bränsle? Luft? Ja you name it.. Höll på o slita mig flintskallig efter allt felsökande. Tills jag fick fram vad det antagligen kan ha varit.
Glömde berätta vad jag mer fann strax efter mitt inköp.. gömt bakom bromscylindern låg en pysventil från Biltema som satt reglerad till magnetventilen som styr wastegaten.. big NO! Då blev jag ledsen... nu var den aldrig öppen när jag kört den men att låta pystrim sitta på bilen .. finner inga ord haha! Inget illa menat men kändes inte pålitligt för 5öre kanske kan sitta på en mindre brydd bil än en s14 känner man... Aja! Har lite bilder jag ska bifoga imorgon förmiddag så ni kan se. Såhär ska det vara kopplat till magnetventilen egentligen: Såhär såg det ut: Jag plockade bort pysen och drog anslutningar direkt från ventilen till insuget istället. Men eftersom jag inte egentligen körde med den 'aktiv' då jag kopplade ur den hade man lika bra kunnat plugga det istället.. men eftersom bilen felade så kände jag att det inte var värt att hålla på för mycket med den utan fortsätta kolla vidare på vad för fel det kunde vara.
Felsökandet började... funderade på allt mella himmel o jord. Då upptäckte var att det satt ett eftermarknadslarm på den. När jag pluggade ur kontakten som satt till larmburken ville bilen inte starta, när jag pluggade in den igen så startade den direkt. Något var helt enkelt skumt kände jag.. så jag började leta upp vart alla kablar gick och för den som varit med om eftermarknadslarm vet att det inte är något roligt att ha o göra med :') menmen.. det skulle ut!Bort med dörrinredning och kåpor vart det till o börja med o efter fått ut 5ton med kabel så var bilen rensad. Det värsta var då också att det inte var ordentligt gjort, bra kopplat eller bra skarvat. NEJ.. isoleringen var bara lite slarvigt uppskalad, koppartråden virad runt och sen eltejp på det. Klart det kan ske fuffens.. speciellt om det är larmet som ger fel indikation och spärrar motorn. har inte heller bild på det här på denna telefonen men kommer till att lägga in lite bilder på det imorgon förmiddag också. Det jag kan meddela är att bilen fungerade bättre, trodde jag till en början..
Välkommen till ormboet (Observera - Eftermarkandslarmet kom från Ebay )
Det finns en fortsättning på denna felsökningshistoria ska jag tala om vilket jag tänkt uppdatera mer om i veckan så jag kan visa lite bilder till det. Be in touch!
Felsökningen fortsätter.. I samma veva som jag rensade bort ebay-larmet så gick packningen mellan grenrör och turbo så det blev till att plocka ner det. Det struliga var att du inte kom åt med nyckel att lossa grenrör från turbo eller viceversa så man fick istället montera ut grenrör och turbo i ett och samma paket. Relativt trångt och bökigt när ledningar och sköld till bromscylinder ligger intill och en irriterande downpipe. Vad jag har och säga om motorn är att motorutrymmet ser otroligt slitet och smutsigt ut.. Man vill inget annat än att fräscha upp därinne, vilket det blev till att göra nu när jag ställde av den. Ännu värre med rött motorrum till en vit bil. Men det ska det bli ordning på! Framöver ska man kunna öppna motorhuven utan att skämmas Ovan så ser ni en burk till vänster, det är ebay-larmet haha Funderade på hur jordningarna såg ut .. där hittade jag en jordning som såg mindre glad ut.. Som satt bakom motorn.. Tror nog det har gått varmt Så det var bara till att klippa bort och sätta dit en ny. Gick då igång o mätte och testade tempsensor och luftmassemätare utan resultat. Det irriterande var att den startade felfritt om den fått stå en dag, men om du ville starta den strax efter du stängt av den ( en vända på ica eller efter en bilträff) så tvärvägrade den starta. Det var inte så att den var helt död utan den hoppa och frustra precis som att den inte gick på alla cylindrar. Och att den gick först på en för o hoppa till två , tre och sen fyra. För ibland gick det att få igång den om man var envis på starten och pumpa på gasen alternativt chokea luftflödet in till motorn. Då startade den nästan direkt. Samma dag så beslöt jag mig för att ta en testrunda och slutade hos en polare för ett komptest.
Mer om hur komptestet gick tänkte jag berätta mer om i slutet av veckan En intressant syn om man säger så.. Hörs då! / Satmaran
Hej igen! Åkte somsagt till en polare för ett komptest klockan 12 på natten och hann knappt vrida på nyckeln innan det STÄNKTE upp vatten från 3e och 4e cylindern !!! Det tröck ut vatten som ett vulkanutbrott ju haha lös ner med lampa i hålen och det var vatten hela vägen upp. blev till o ställa bilen tills dagen efter då killen kunde komma o bogsera hem mig med supran. "Så går det när man inte kör 2jz" ... skojar inte som man fått höra det haha! Ni kan nog tro vilka blickar det blev i Linköping city när en supra drar runt på en silvia haha!!
Det var helt enkelt dags för mig att få hem bilen och plocka bort toppen för inspektion
Säsongen var helt enkelt över för min del.. och med många bollar i luften sitter man numera med inte en eller två, utan TRE bilprojekt igång. E30 driftbilens projekttråd får fortsätta stå kall medan silvian byggs. Sambons supra fick turboras för någon vecka sedan så nu sitter jag här och skriver på både min o killens projekt här på garaget Gå gärna in och följ hans projekttråd för er som är intresserade: Supra MKIV- Jagandet efter min drömbil https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=314931
Fortsättning följer.. In med bilen i garaget och dags för mig o få bort toppen för o kolla läget där Vad man kan anta är att topplockspackningen gått, men det fick man utforska
Bilder tagna när bilen var inrullad på plats i garaget Strax innan man började rensa i motorrummet. Nu ska jag gå på lunch men tänkte försöka klämma in lite fler bilder till eftermiddagen Hörs! / Satmaran
Hej igen! Hann börja plocka bort lite ur motorrummet innan jag kom på mig att det kan vara kul med lite bilder så man kan se ifall det blev någon skillnad Tryckslangar borttagna. Skulle inte vilja påstå att det finns något o flasha för just nu men framtidsplanen är att man ska kunna öppna huven utan att skämmas Rensa bort onödigheter och lacka om motorrum. Motorn ska få sig ny färg och för tillfället pendlar det mot att bygga smidd maskin. För det är väl klart det är kul o panga på lite ?! Bort med kåpa och ställa den i läge. Får se vad det blir för godis hädanefter. Om smitt så tror jag att jag suktar efter en väl beprövad setup. Som man vet funkat bra på tidigare sr20 maskiner. Det bästa hade varit o få kontakt med någon som kört en bra setup i någon/några säsonger som man vet funkar bra. Här ovan kan man se vart det trängt emellan. Så nu när toppen vart borta och jag kunnat konstatera att topplockspackningen var gången så blir det ändå till att passa på att kolla ventiler, tätningar,säten och se om toppen håller tätt. Men innan jag gick på det så ville jag få ur blocket också. Som ni kan se på bilden ovan så rengjorde man liten bit av blocket. Man kan alltså se att det finns något bakom all smuts och olja
Hej igen! Dagen var kommen och det var dags att lyfta ur blocket. Plockade bort framskärmarna medan jag inväntade lite lyfthjälp av killen Den här bilen lär ju ha stått ute i en sandstorm eller något för det var tjocka lager med grus liggandes under skärmarna.. lackades för en 4-5 år sedan om jag inte missminner mig och av en ägare där emellan fick jag höra att den faktiskt hade stått ute och var otroligt mossig och sandig när han köpte den. Blocket behövde sig en tvätt och tur som man hade så fick man tag på en högtryckstvätt. Och med lite kallavfettning senare så blev det faktiskt väldigt bra! Det blev en väldigt stor skillnad och det är man nöjd med! Bilder kommer i eftermiddag
Nu kom jag på en sak jag glömde berätta! Förra ägarn hade skjutit topplockspackningen och sedan haft den avställd ett halvår innan jag köpte den.. när jag köpte den sa han att han bytt topplockspackning så då tänkte jag: gott.. då slipper jag göra det själv haha xD. och nu när jag plockade av toppen ser jag att det sitter original packning, återmonterat original topplocksbultar IGEN... och vad jag kan se så är den inte heller planad ut så jag tror vi har svaret här till varför den fick startproblem.. så fort jag började öka på med ladd så med redan sträckta bultar är det inte konstigt att topplockspackningen gick igen.. och att det blev värre o värre.. Aja, det var iallafall en bra anledning för mig till att gå på och bygga om Skitigt,skitigt, skitigt..
Sen ska jag såklart lägga upp lite bilder på motorn innan tvätt
Efter en tvätt blev det lite skillnad.. Sen var det bort med gamla tråget.. för vad som än byggs på denna är det lika bra o byta till en bättre Sen rensa bort AC, ser ingen mening med den då den inte var av hög klass o om det blir varmt får man veva ner istället lite vikt borta och snyggare motorrrum är på go väg iaf. Sen får jag se om jag svetsar för hålen eller använder ett av dem som genomföring av lite kablage. Mer om det i nästa inlägg.