S60 AWD, vibrerar i framvagnen efter framvagnsinställning och länkarms byte

Deuxez
26 augusti 2023 · 40 Inlägg

Koster skrev:
"Nästa test skulle jag gissa är på drivaxlarna. Efter dessa 7km drog jag en lång tur in mot storstaden på 4mil. Kunde då konstatera att vibrationerna blev värre i uppförsbackar och nedförsbackar. Låg man och höll jämn gas så var den faktiskt ganska stabil. Men så fort det blev att gasa eller bromsa så började det på igen. Kan det vara så att drivaxlarna är glappa in mot växellådan eller? Yttersta drivknutarna var det inget märkvärdigt på när jag bytte länkarmar. Kanske bara är obalans i dem"


Mycket stor sannolikhet att det är drivknutarna som är slitna, dock så blir det även obalans i drivaxlarna om motor och växellåda rör sig mycket pga dåliga motorfästen.  Då visar sig även vibrationerna mer vid belastning som i uppför och nerförsbackar.

Anledningen till att jag nämner detta är för att jag själv precis åtgärdat samma problem på min egen bil med att byta alla drivknutar samt motorfästen, nu existerar det inga vibrationer alls, varken stillastående av motorn eller i  drivlinan när jag kör. Jag hade exakt samma symptom som du beskriver.

Drivknutar bör man byta alla 4 samtidigt för annars blir det så att problemet återkommer igen pga att de andra drivknutarna är mer slitna än den nya.

Allt jag har hittat hittills verkar stämma med dina symptomer. Övre motorfästet är kaputt på den här. Står man still på tomgången så känner man motor vibrationerna i hela bilen. Ratten skakar lite lätt upp och ned men några millimeter. Sen när man åker och hoppar mellan växlarna så känns det som att allt rycker till om man är för snabb med att släppa kopplingen.

Koster
26 augusti 2023 · 108 Inlägg

Bingo!

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Deuxez skrev:

Koster skrev:
"Nästa test skulle jag gissa är på drivaxlarna. Efter dessa 7km drog jag en lång tur in mot storstaden på 4mil. Kunde då konstatera att vibrationerna blev värre i uppförsbackar och nedförsbackar. Låg man och höll jämn gas så var den faktiskt ganska stabil. Men så fort det blev att gasa eller bromsa så började det på igen. Kan det vara så att drivaxlarna är glappa in mot växellådan eller? Yttersta drivknutarna var det inget märkvärdigt på när jag bytte länkarmar. Kanske bara är obalans i dem"


Mycket stor sannolikhet att det är drivknutarna som är slitna, dock så blir det även obalans i drivaxlarna om motor och växellåda rör sig mycket pga dåliga motorfästen.  Då visar sig även vibrationerna mer vid belastning som i uppför och nerförsbackar.

Anledningen till att jag nämner detta är för att jag själv precis åtgärdat samma problem på min egen bil med att byta alla drivknutar samt motorfästen, nu existerar det inga vibrationer alls, varken stillastående av motorn eller i  drivlinan när jag kör. Jag hade exakt samma symptom som du beskriver.

Drivknutar bör man byta alla 4 samtidigt för annars blir det så att problemet återkommer igen pga att de andra drivknutarna är mer slitna än den nya.

Allt jag har hittat hittills verkar stämma med dina symptomer. Övre motorfästet är kaputt på den här. Står man still på tomgången så känner man motor vibrationerna i hela bilen. Ratten skakar lite lätt upp och ned men några millimeter. Sen när man åker och hoppar mellan växlarna så känns det som att allt rycker till om man är för snabb med att släppa kopplingen.

Ja, har du ett dåligt motorfäste kan du helt klart sluta leta efter andra fel tills du bytt det. Oftast är då det nedre främre (mellan subframe och lådan) också slut för att det fått ta en massa kraft. Byter du båda lär du märka skillnad!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 augusti 2023 · 2 908 Inlägg

Angående motorfästen på den plattformen är övre bakre och nedre främre momentstag ofta slut och ger symtomet svårt dragläge/ryckig start och "studsande transmission" på lågvarv låg fart.

Dåliga bör bytas oavsett för flexröret tar extra stryck av överdrivna motorrörelser utöver andra symptomen.

Nedre högra fästet skulle kunna skapa vibrationer möjligen. (Gummifästet under/invid vevaxelns remskiva.

Dom två hydrualiska huvudfästena är sällan sönder och då är dom blöta av vätskan i dom. (Undantag för dieslarna som också har vakuum till dom för reglering)

Senast redigerat av Mossan1 (26 augusti 2023)

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2023 · 10 315 Inlägg

Mossan1 skrev:
Angående motorfästen på den plattformen är övre bakre och nedre främre momentstag ofta slut och ger symtomet svårt dragläge/ryckig start och "studsande transmission" på lågvarv låg fart.

Dåliga bör bytas oavsett för flexröret tar extra stryck av överdrivna motorrörelser utöver andra symptomen.

Nedre högra fästet skulle kunna skapa vibrationer möjligen. (Gummifästet under/invid vevaxelns remskiva.

Dom två hydrualiska huvudfästena är sällan sönder och då är dom blöta av vätskan i dom. (Undantag för dieslarna som också har vakuum till dom för reglering)

Och kan definitivt även ge märkliga vibrationer under körning! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Deuxez
28 augusti 2023 · 40 Inlägg

Någon som vet vart jag kan hitta en ny drivaxel? Jag hittar några som är för t.ex. manuell växellåda men då är dem oftast inte för turbo motorerna och lite annat som inte stämmer. Tror faktiskt jag inte heller har hittat någon som säger att den passar AWD, alla verkar bara va 2WD, är det verkligen någon skillnad på drivaxlarna då? Kan inte tänka på något som kan va annorlunda på 2WD och AWD växellådan förutom vinkelväxeln?

Christian S
29 augusti 2023 · 4 816 Inlägg

Deuxez skrev:
Någon som vet vart jag kan hitta en ny drivaxel? Jag hittar några som är för t.ex. manuell växellåda men då är dem oftast inte för turbo motorerna och lite annat som inte stämmer. Tror faktiskt jag inte heller har hittat någon som säger att den passar AWD, alla verkar bara va 2WD, är det verkligen någon skillnad på drivaxlarna då? Kan inte tänka på något som kan va annorlunda på 2WD och AWD växellådan förutom vinkelväxeln?

den högra drivaxel ser annorlunda ut då den går igenom vinkelväxeln och in i växellådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2023 · 13 790 Inlägg

inre knuten brukar bete sig som du skrivit  vid gaspådrag och gasavsläpp  försvinner vid frirull eller man ligger mitt i mellan driv och motorbroms.     väldigt vanligt fel på den plattformen.. 

man känner det om man tar tag i drivaxeln och vrider hjulet fram och bakåt samtidigt som man håller i drivaxeln då känner man att något glappar..  det räcker med lite glapp på inre så kan det vara störigt som fasen..      ägt en p2 aldrig aldrig mer.. vilket skräp..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
29 augusti 2023 · 1 179 Inlägg

Kollat över bussningar och drivaxlar? Hjullager? Naven?

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Deuxez
29 augusti 2023 · 40 Inlägg

master_lars skrev:
Kollat över bussningar och drivaxlar? Hjullager? Naven?

har som sagt precis bytt länkarmarna pga dåliga bussningar. Har kollat över allt annat också men verkar fina. Igentligen vad mer finns det för bussningar som faktist kan påverka vibrationer? Slammet stagen börjar väll bara klonka vid gupp när dem är slitna. Spindelled en ska enligt Google inte kunna kännas upp i ratten utan även där ska det ba klonka. Har jag kanske missat någon bussning?

Lyckades hitta ganska många forum ang högra drivaxlar som börjat vibrera när dem t.ex. sänkt bilen, vilket min råkar vara efter förra ägaren.

Söker just nu efter en ny drivaxel till högra sidan. Problemet är dock att jag inte har något serienummer på den gammla och det finns tydligen 8st olika längder på axeln beroende vad för låda du har etc. Tror jag måste plocka ner skiten igen och mäta.

Naven och hjullagren är bra, inget konstigt med dem.

master_lars
31 augusti 2023 · 1 179 Inlägg

Det är ju en sak som man hända när man sänker en bil att drivaxlarna och knutarna hamnar i konstiga lägen. Dock borde du få vibrationer över hela registert.
Finns en anledning till att bilarna har en viss höjd från början.

Jag tror på hjullager dock, och naven. Inte helt ovanligt att naven slår sig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2023 · 13 790 Inlägg

Deuxez skrev:

master_lars skrev:
Kollat över bussningar och drivaxlar? Hjullager? Naven?

har som sagt precis bytt länkarmarna pga dåliga bussningar. Har kollat över allt annat också men verkar fina. Igentligen vad mer finns det för bussningar som faktist kan påverka vibrationer? Slammet stagen börjar väll bara klonka vid gupp när dem är slitna. Spindelled en ska enligt Google inte kunna kännas upp i ratten utan även där ska det ba klonka. Har jag kanske missat någon bussning?

Lyckades hitta ganska många forum ang högra drivaxlar som börjat vibrera när dem t.ex. sänkt bilen, vilket min råkar vara efter förra ägaren.

Söker just nu efter en ny drivaxel till högra sidan. Problemet är dock att jag inte har något serienummer på den gammla och det finns tydligen 8st olika längder på axeln beroende vad för låda du har etc. Tror jag måste plocka ner skiten igen och mäta.

Naven och hjullagren är bra, inget konstigt med dem.

jag har bara tagit en random drivaxel och bara brytt mig om hurvida det är en automat eller en manuell drivaxel.. möjligt att man ska bry sig om det är en 5 eller 6vxl låda oxå    sen finns det 2olika tjocklekar   en tunnare till dom med klenare motorer men fungerar att ta en från en turbo till en icke turbo och tvärtom...   det har ingen jätte betydelse

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Deuxez
1 september 2023 · 40 Inlägg

Har under veckans gång köpt mig ett nytt par med motorfästen. Det nuvarande över motorfästet håller gummit på att hoppa lös. Jag såg även till att köpa det understa växellåds fästet också då jag har hört att det börjar ta smällarna för sig själv när över fästet blivit glapp. Kollade en snabbis på det understa motorfästet igår en snabbis och det var lite oroväckande. Växellådans fäste stod alltså snett emot bilens vänstra sida. Typ lite som / istället för |. Kan det vara så att hela motorn flyttat sig lite åt vänster efter att motorfästena gett upp med tanke på det övre fästets gummi också har börjat glidit ut mot vänstra sidan?

Ska byta till dem nya ikväll hade jag tänkt, men om det nu är så att dem inte alls blir raka som dem ska vara, vad kan vara boven bakom att allt är snett? Börjar redan tänka på att framvagnen är sne igen. :,(

Senast redigerat av Deuxez (1 september 2023)

Mossan1
1 september 2023 · 2 908 Inlägg

Lyft innerskärmen lite och kolla nedre högra gummifästet.  Det invid vevxelns remskiva.  Är det brustet lutar motorn vanligen ner på den sidan  men kanske också röra sig i bilens längsled.
Det, köper jag skulle skapa vibrationer troligare än momentstagen du nämner innan.
Men dåliga momentstag skall bytas oavsett så bortkastat är det inte.

Deuxez
1 september 2023 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
Lyft innerskärmen lite och kolla nedre högra gummifästet.  Det invid vevxelns remskiva.  Är det brustet lutar motorn vanligen ner på den sidan  men kanske också röra sig i bilens längsled.
Det, köper jag skulle skapa vibrationer troligare än momentstagen du nämner innan.
Men dåliga momentstag skall bytas oavsett så bortkastat är det inte.

Har börjat plocka isär lite nu och tagit lite bilder. https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242903/242903-8612b59a1e2918a783a17d9ef9d3e55c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242903/242903-1d99b945f59e91115f0d7407fb10bde5.jpg


Ska kika över det nedre högra gummifästet så fort jag är klar med dessa två. Dock så säger du bilens HÖGRA gummifäste, medans jag menade att motorn lutar lite åt vänster?

Christian S
3 september 2023 · 4 816 Inlägg

Deuxez skrev:
Söker just nu efter en ny drivaxel till högra sidan. Problemet är dock att jag inte har något serienummer på den gammla och det finns tydligen 8st olika längder på axeln beroende vad för låda du har etc. Tror jag måste plocka ner skiten igen och mäta.

det sitter en klisterlapp/etikett med artikelnummer på drivaxeln så bara att kolla vad det står och sedan söka på det wink

Deuxez skrev:
Dock så säger du bilens HÖGRA gummifäste, medans jag menade att motorn lutar lite åt vänster?

nej den lutar åt höger då man alltid anger i bilen riktning, så står du framför bilen (så som bilden är tagen) så är bilens högra sida till vänster på bilden wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Deuxez
5 september 2023 · 40 Inlägg

Christian S skrev:

Deuxez skrev:
Söker just nu efter en ny drivaxel till högra sidan. Problemet är dock att jag inte har något serienummer på den gammla och det finns tydligen 8st olika längder på axeln beroende vad för låda du har etc. Tror jag måste plocka ner skiten igen och mäta.

det sitter en klisterlapp/etikett med artikelnummer på drivaxeln så bara att kolla vad det står och sedan söka på det wink

Deuxez skrev:
Dock så säger du bilens HÖGRA gummifäste, medans jag menade att motorn lutar lite åt vänster?

nej den lutar åt höger då man alltid anger i bilen riktning, så står du framför bilen (så som bilden är tagen) så är bilens högra sida till vänster på bilden wink

Japp, enligt bilens riktning så lutar motorn mot bilens VÄNSTRA sida. Kolla bilden nedan så ser du vad jag menar. Motorn drar sig mot vänster vilket gör understa staget snett.https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242903/242903-8612b59a1e2918a783a17d9ef9d3e55c.jpg

Deuxez
5 september 2023 · 40 Inlägg

En liten updatering då jag inte varit aktiv här så mycket.

Bytte översta motorstaget i fredags, men blev för myggigt för att byta nedre staget. Dock så räckte det med att byte övre för att känna skillnad. Ratten sluta skaka på tomgången och allt blev hårdare när man åker iväg på 1an. Dock så är son sagt vibrationerna kvar i högre hastigheter. Tror nog jag ska försöka byta massa andra delar INNAN jag rör drivaxeln. Hittade ingen etikett på den så det blir nog svårt att hitta ny. Någon här sa att det kan vara hjullagret som är paj, men ett hjullager kan väll inte "halvt" fungera? Det brukar väll fungera eller så ramlar det isär?

xXSammy
5 september 2023 · 6 588 Inlägg

Dåliga hjullager ger främst ifrån sig missljud, har de börjat vibrera så glappar de med centimeter spel och krasar när hjulet snurrar

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 790 Inlägg

Har du bytt motorfästet vid remskivan för den är alltid tvärdåligs brukar läcka olja från motorn och träffa den.    Dom där du byter år förvisso ofta dåliga men det är mest att motorn kan röra sig väldigt mycket fram och bakåt. Man känner mest det när man går av och på gasen att drivlinan känns väldigt glapp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang