Startproblem vid minusgrader kia ceed

Sevan_90
13 januari · 1 Inlägg

Hej!

Jag har en Kia Ceed 1.6L diesel. Årsmodell 2015. Har precis gått över 11 000 mil.


Nu när det har varit väldigt kallt, ( mellan 10-20 minus) har jag haft problem med att få igång bilen.

När jag vrider på nyckeln så vill inte startmotorn snurra runt. Alltså noll ljud ifrån startmotorn. Alla lampor och liknande hoppar igång som vanligt vid försök till start.

När jag kopplar på startkablar så reagerar bilen inte heller så det verkar inte vara batteriet som det är fel på.

Provade att ladda batteriet över natten i ett garage och då hoppade bilen igång. Men då var det ju också varmare i garaget.

En vecka senare är det svinkallt ute igen med samma problematik. Då hoppade bilen igång igen när jag knackade startmotorn ett par gånger, tillfällighet eller ren tur är svårt o sia om.

När jag nästkommande dag försöker och det har blivit runt nollan utomhus så startar bilen utan problem.

Vad tror ni?
Har beställt en ny startmotor men har ni andra tankar är jag ideel öra.

Utmarks-Loke
13 januari · 5 896 Inlägg

Dåligt batteri och dåliga startkablar, alternativt dålig kontakt med startkablarna. Faktum är att måna av de billigaste startkablarna är katastrofalt dålig och i princip obrukbara.
 
Mät spänningen över batteriet samtidigt som du försöker starta så får du se hur mycket spänningen sjunker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang