Rieju Tango 50 startar inte

keezac
11 april · 18 Inlägg

Hej, har köpt en Rieju som har stått ett tag och inte vill starta. Jag har rengjort förgasaren och stiftet blir blött om man kickar. Stiftet har gnista om man tar ur det och håller mot sidan på blocket. Har mätt motståndet på statorn och tändhatten med multimeter och det stämde. Ser inga sprickor på insuget så tror inte att den suger tjuvluft. När man kickar låter den som att den blir närmare att starta om man ger gas men när man försöker springa igång den så bluddrar den bara om man ger gas. Någon som har någon idé på vad felet kan vara?

jaka54
11 april · 5 743 Inlägg

Och moppen fungerade innan du köpte den?

keezac
12 april · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Och moppen fungerade innan du köpte den?

Nej, den hade stått ett tag.

Brådhis * Voff voff *
12 april · 10 280 Inlägg

Hur länge är "ett tag"? Dagens bensin är inte något att lagra direkt...

Senast redigerat av Brådhis (12 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slash Saabifierad
13 april · 2 026 Inlägg

Har du kollat luftfiltret/försökt starta utan luftfilter?
Har du testat att spruta in startgas för att se om den antänder?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
keezac
13 april · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur länge är "ett tag"? Dagens bensin är inte något att lagra direkt...

Vet inte, över en månad. Har låtit den stå utan stift ett tag och kickat för att vädra ur samt hällt i fräsch aspen (kanske inte det bästa men det var det som fanns hemma). Har också tagit isär förgasaren och torkat ur.

keezac
13 april · 18 Inlägg

Slash skrev:
Har du kollat luftfiltret/försökt starta utan luftfilter?
Har du testat att spruta in startgas för att se om den antänder?

Har testat båda och den startar inte ändå.

jaka54
13 april · 5 743 Inlägg

Om motorn inte tänder till med startgas eller Brakekleen så har du ingen gnista!
Så...Kolla om du har gnista!

keezac
13 april · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Om motorn inte tänder till med startgas eller Brakekleen så har du ingen gnista!
Så...Kolla om du har gnista!

Har gnista när jag tar ut stiftet och håller det mot blocket.

jaka54
13 april · 5 743 Inlägg

Har du gnista och sedan sprutar/sprayar in startgas igenom tändstifthålet och sedan sätter i tändstiftet och kickar till ....så kan inte motorn neka att åtminstone tända till lite.

keezac
17 april · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du gnista och sedan sprutar/sprayar in startgas igenom tändstifthålet och sedan sätter i tändstiftet och kickar till ....så kan inte motorn neka att åtminstone tända till lite.

Hostade inte ens till. Har även testat att värma stiftet, men det funkade inte heller. Någon gång har den baksmällt när jag höll in choken och kickade.

Mossan1
18 april · 2 828 Inlägg

"Nån månad" så går den fint på bensinen.

Akrylatbensin är inga bekymmer.
Dyrare och står sig längre bara.

Så tänder inte på startgas?
Heller inte med kanske 0.5cl bensin direkt i tändsrifthåler, eller lite större skvätt än så direkt i insuget?
(Startgas försvinner för fort är min erfarenhet. Föredrar vätskor)

Och, ger bakslag ibland?
Tänder den vid rätt tillfälle?

Stått ute så det är fukt I nått?

Är det en 2t eller 4t motor?
Är det bra kompression?

Senast redigerat av Mossan1 (18 april )

keezac
19 april · 18 Inlägg

8 bar komp. Vevhuset var fullt med olja så ska torka det och se om den startar. Tror det var växelolja så antar att det läckt in pga dålig packbox? Någon som har en annan teori?

Mossan1
20 april · 2 828 Inlägg

keezac skrev:
Vevhuset var fullt med olja så ska torka det och se om den startar. Tror det var växelolja så antar att det läckt in pga dålig packbox? Någon som har en annan teori?

Antar det är en 2takt motor?
4takt motor så SKA det vara olja i vevhuset/oljetråget liksom....

Men olja i vevhuset på en 2t motor kam göra att den kladdar och går riktigt illa.  Men borde reagera med torrt stift.

keezac
20 april · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:

keezac skrev:
Vevhuset var fullt med olja så ska torka det och se om den startar. Tror det var växelolja så antar att det läckt in pga dålig packbox? Någon som har en annan teori?

Antar det är en 2takt motor?
4takt motor så SKA det vara olja i vevhuset/oljetråget liksom....

Men olja i vevhuset på en 2t motor kam göra att den kladdar och går riktigt illa.  Men borde reagera med torrt stift.

Mycket riktigt är det en 2t.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang