hur vaxar man ?? :S

naak2803
6 augusti 2007 · 346 Inlägg

hahah går det att vaxa med en vanlig trasa? eller e det en svamp man ska använda?
har inte direkt råd med en polermaskin :S

FreddeK
6 augusti 2007 ·

polertrasa eller polertrassel borde ju funka=)

precision
6 augusti 2007 · 2 652 Inlägg

finns dukar att köpa billigt på mekonomen ,
om du tänkte på disktrasa eller så så fungerar de INTE

Frosted
6 augusti 2007 · 1 878 Inlägg

själv kör jag med "Wax it wet" precis efter du har tvättat bilen och den är fortfarande blöt sprayar men på "wax it wet" och torkar av det med sämskinn. funkar kalas och blir uber snyggt!
kolla gärna: http://www.seab.se/mallar/n_l_mall1.asp?news=51

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 augusti 2007 · 8 197 Inlägg

Kolla karate kid. Wax on, wax off... hehe.
Nä, men det har alltid funkat att ha en mjuk trasa, typ en uttjänt strumpa att vaxa med. Samt en lika mjuk REN trasa att torka av med när vaxet har blivit matt. Efter ca. 1-3 minuter eller så.
Det går även att ha en lite fuktad trasa eller svamp att ha på vaxet med för att få en lite jämnare yta. Men samma metod som ovanstående att torka av det med.

Lycka till! smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
naak2803
6 augusti 2007 · 346 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Kolla karate kid. Wax on, wax off... hehe.
Nä, men det har alltid funkat att ha en mjuk trasa, typ en uttjänt strumpa att vaxa med. Samt en lika mjuk REN trasa att torka av med när vaxet har blivit matt. Efter ca. 1-3 minuter eller så.
Det går även att ha en lite fuktad trasa eller svamp att ha på vaxet med för att få en lite jämnare yta. Men samma metod som ovanstående att torka av det med.

Lycka till! smile

blir det bättre ju länge man låter vaxet sitta på bilen?

precision
6 augusti 2007 · 2 652 Inlägg

gör ingen skillnad , blir en vit hinna på lacken då är de dags att torka bort .

FreddeK
6 augusti 2007 ·

nabil_akhlaque skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Kolla karate kid. Wax on, wax off... hehe.
Nä, men det har alltid funkat att ha en mjuk trasa, typ en uttjänt strumpa att vaxa med. Samt en lika mjuk REN trasa att torka av med när vaxet har blivit matt. Efter ca. 1-3 minuter eller så.
Det går även att ha en lite fuktad trasa eller svamp att ha på vaxet med för att få en lite jämnare yta. Men samma metod som ovanstående att torka av det med.

Lycka till! smile

blir det bättre ju länge man låter vaxet sitta på bilen?

njae låt det bara torka sen gnid! aldrig i solljus för då kan det bränna in osv.

ta en liten bit i taget.

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 augusti 2007 · 8 197 Inlägg

Det kan nog sitta längre än jag skrev förut. Men vad du än gör, stå inte i direkt solljus och vaxa bilen... Då kan vaxet bränna fast. Hände mig en gång och det blev inte fagert.
Stå inne i ett garage eller ute i skuggan en lagom varm dag. Då blir det bra.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
naak2803
6 augusti 2007 · 346 Inlägg

så här tänkte jag... säg till ifall ja har fel...

tänkte börja med http://www.biltema.se/products/product. … emId=83062

och sen dagen efter med http://www.biltema.se/products/product. … emId=83068


rätt eller fel?

PS. har redan köpt det från biltema :S

precision
6 augusti 2007 · 2 652 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
så här tänkte jag... säg till ifall ja har fel...

tänkte börja med http://www.biltema.se/products/product. … emId=83062

och sen dagen efter med http://www.biltema.se/products/product. … emId=83068


rätt eller fel?

PS. har redan köpt det från biltema :S

de blir bra de där .

Muttley
6 augusti 2007 ·

skulle inte kört på de från biltema smile  tror inte de håller särskilt länge.


sen kan jag lägga till att du behöver inte göra 2 samma trådar med olika rubriker när de handlar om exakt samma saker.

Senast redigerat av tkd_rille (6 augusti 2007)

dallelito med lem
6 augusti 2007 · 1 147 Inlägg

om du ska göra det för hand så tryck inte för hårt med handen och trasan. handen kommer synas på lacken sen när du stannar till.. sen tycker jag du ska ta en frottéhandduk av din mor som du lägger på vaxet med, tunnt. sen tycker jag lätt att du ska investera i en maskin att polera av det med. en maskin med 2 huvuden..dom får man bäst resultat med tycker jag.. du behöver inte ha en svindyr märkesmaskin. jag har köpt en på haraldnyborg för 300 o det e den bästa jag haft.. ta små ytor i taget i svalt klimat.

//putsbögen

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Dymek
6 augusti 2007 · 393 Inlägg

Ja skulle nog använda en mjuk microfiberduk å ett vax som funkar e skandinaviskthårdvaxs från autosmart funkar jävligt bra..

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
RichardC Fartdåre
6 augusti 2007 · 378 Inlägg

dallelito skrev:
om du ska göra det för hand så tryck inte för hårt med handen och trasan. handen kommer synas på lacken sen när du stannar till.. sen tycker jag du ska ta en frottéhandduk av din mor som du lägger på vaxet med, tunnt. sen tycker jag lätt att du ska investera i en maskin att polera av det med. en maskin med 2 huvuden..dom får man bäst resultat med tycker jag.. du behöver inte ha en svindyr märkesmaskin. jag har köpt en på haraldnyborg för 300 o det e den bästa jag haft.. ta små ytor i taget i svalt klimat.

//putsbögen

Lite of topic men ändå. Är polermaskinen från harlad nyborg nåt att ha verkligen? Funderat på köpa men rädd för att de e skit.

TICen är till salu säljs billigt.
clio_blue
6 augusti 2007 · 128 Inlägg

Bilen ska vara vaxad för hand inga polermaskiner och liknande.

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Rallyhalle
6 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

clio_blue skrev:
Bilen ska vara vaxad för hand inga polermaskiner och liknande.

Polermaskin funkar fint vid vaxning, bara man inte har för högt varvtal.

Sen så tycker jag att du ska använda frotétrsasor när du vaxar. Går lite lättare då, iaf vad jag tycker:P

Chrissofsweden
14 mars 2010 · 9 Inlägg

Nu måste jag lyfta en riktigt gammal tråd med risk för att folk faktiskt läser den.. så fort man googlar på "hur vaxar man bilen" så kommer man hit.

Vad jag vill lyfta fram i den här tråden och höja ett VARNINGENS finger för är riskerna i att använda en frottéhandduk! Är ni medvetna om att frotté innehåller polyten som kommer repa lacken?


Tack för mig och min första post..

/Christian

Volvo V50 "T5" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang