Högt HC värde M5 E39

sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

tjenare!

jag var och gjorde en efterkontroll idag pga av aningen förhögt CO vid 2500 varv tidigare (0,48). då låg alla andra värde bra till, Har bytt LMM för typ 40 mil sedan, strax efter förra besiktningen och idag såg värdena ut såhär:

CO: 0,0

CO2500: 0,0

Lambda: 0,99

HC: 223 (gräns på 100)

Kan det vara så att man behöver nollställa värdena genom att dra ur batteriet ett tag för att det ska bli rätt efter LMM byte? för jag körde bara direkt efter bytet smile och den svartrök ett tag efter bytet, säg 8-10mil och gick fett, men sen bättrade det sig, men tydligen inte helt o hållet!  HC värdet var ostabilt också, pendlade rätt mycket.

Är lite orolig att kattarna har tagit stryk efter att den gick så fett i början efter bytet faktiskt! Bilen tar ingen onormal mängd olja, M5orna tar gärna lite dock! även denna. och det har inte varit några problem vid tidigare besiktingar så.

Har ni några tips om vad det kan bero på i övrigt så kom gärna med dessa! Har inte sökt några felkoder ännu dock.

mvh smile

Senast redigerat av sv3nss0n (30 april 2013)

BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Constantine
30 april 2013 · 679 Inlägg

sv3nss0n skrev:
tjenare!

jag var och gjorde en efterkontroll idag pga av aningen förhögt CO vid 2500 varv tidigare (0,48). då låg alla andra värde bra till, Har bytt LMM för typ 40 mil sedan, strax efter förra besiktningen och idag såg värdena ut såhär:

CO: 0,0

CO2500: 0,0

Lambda: 0,99

HC: 223 (gräns på 100)

Kan det vara så att man behöver nollställa värdena genom att dra ur batteriet ett tag för att det ska bli rätt efter LMM byte? för jag körde bara direkt efter bytet smile och den svartrök ett tag efter bytet, säg 8-10mil och gick fett, men sen bättrade det sig, men tydligen inte helt o hållet!  HC värdet var ostabilt också, pendlade rätt mycket.

Är lite orolig att kattarna har tagit stryk efter att den gick så fett i början efter bytet faktiskt! Bilen tar ingen onormal mängd olja, M5orna tar gärna lite dock! även denna. och det har inte varit några problem vid tidigare besiktingar så.

Har ni några tips om vad det kan bero på i övrigt så kom gärna med dessa! Har inte sökt några felkoder ännu dock.

mvh smile

Har väl kanske inte några glada besked till dig men vi hade just en BMW M5 e39 utanför jobbet för något år sen som hade precis samma problem som dig, var med o kikade när verkstan bredvid höll på och mäta och varva hit och dit. Det dem kom fram till var ev något strul med kattarna, däremot så kan jag nog rekommendera dig att bränna igenom den riktigt ordentligt, för det tror jag faktiskt hjälpte för honom. Som att dem var lite igensatta eller liknande vill jag minnas. Misstänker att den har stått över vintern och de också?

sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

mja jag tror inte mina är igensatta pga av sot iaf hehe! drog den friskt innan bes. bilen har varit ute ett tag redan. men den går somsagt lite fett ännu efter lmm bytet. men japp har man otur så har kattarna fått stryk, men det är bara ännu en anledning till att skaffa racekattar isåfall! men ska prova att dra ur batteriet o nollställa värdena först så får vi se vad som sker smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
MVPerformance
30 april 2013 · 755 Inlägg

lambdan kan ha åkt på stryk. Kan vara mycket som strular, dåliga stift etc...

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

MSpader skrev:
lambdan kan ha åkt på stryk. Kan vara mycket som strular, dåliga stift etc...

lambdan har jag tänkt på också lite, stiften har gått typ 600 mil så dom ska vara fina smile

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Ulf_W bilder.ulfw.se
30 april 2013 · 1 103 Inlägg

Kör som ett svin strax innan besiktningen så kattarna blir ordentligt varma...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

kör alltid som ett svin nästan, så det var inget undantag nu! nä skämtosido! men det blev en bra ur sotning innan bes så smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

NEJ kör INTE som ett svin. Vid maxlast så brassar det på mer än bensin än optimalt så att säg. Kattarna "blåses rent" som bäst om man låter de jobba med optimala förutsättningar, dvs lambda så nära ett som möjligt. Eller i klartext: Kör på ca 4000 varv konstant i 3-4 mil iaf, då har kattarna optimal förhållanden!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

dawwe skrev:
NEJ kör INTE som ett svin. Vid maxlast så brassar det på mer än bensin än optimalt så att säg. Kattarna "blåses rent" som bäst om man låter de jobba med optimala förutsättningar, dvs lambda så nära ett som möjligt. Eller i klartext: Kör på ca 4000 varv konstant i 3-4 mil iaf, då har kattarna optimal förhållanden!

nej jag har hört detta också, men det är inte så att man kör fullt ös o direkt in på stationen, men jag förstår helt klart vad du menar, och det kan ha varit en bidragande faktor här när jag tänker efter. för jag körde inte på "dellast" på höga rpm som du säger här i några längre sträckor smile dock har jag alltid gjort såhär med bilar tidigare och då har det funkat klockrent. men alla bilar är olika så! får göra ett nytt försök sen och ha detta i åtanke.

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

Precis "dellast" är att föredra. Har själv en M5 E34 3.8 som är ännu kinkigare med HC än M5 E39, har "alltid" varmkört på dellast i 3-4 mil kring 4000 varv, o aldrig fått problem med avgasvärdena, de har inte ens behövt varmköra utan alla värdena är bra med en gång (HC 80 som sämst o runt 10 som bäst). Samma sak gäller E39:an, "friskluft" varje gång, hittills iaf. Bland mina bilar så rankar jag S38B38:an som "den mest oroande" att besiktiga, tätt följd av S50B32. S62B49 känns tryggast, det är faktiskt en rätt låg trimningsgrad på de motorerna, sitter inte ens "extraktorgrenrör", lite snålt faktiskt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

nej s62 är rätt snäll i karaktären faktiskt! dock ett brett o fint register smile men där är ju att "ta av" om man har pengar och lust skulle jag tro smile går att hämta en del effekt genom ett extraktor grenrör bara skulle jag tro smile även programvara ska göra märkbar skillnad har jag förstått. men aja, då ska det nog gå bra om dom nu är lite kinkiga gällande körningen innan bes smile körde långt ifrån optimalt isåfall denna gången.

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

Yes S62 finns en del att hämta på med extraktor inkl anpassad programvara, men gratis är det inte. Förmodligen den mest "lättrimmade" N/A M-motorn...? Hade BMW följt den inslagna banan med runt 100 kusar/liter (M3 3.2 E36 hade ju detta, o den kom sent -95) så borde S62 hamnat på kring 500 kusar, S85 (V10) har även den en liter-effekt på kring 100 kusar så S62 är lite av en "utböling" *haha*. Till o med S38B36 har högre liter-effekt än S62 (ca 89 kusar mot 80...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

nej det är sant! smile lite synd på ett vis att dom höll igen lite där.

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

Mja...Vad jag "hört" så var inte M5 E39 tilltänkt från början ens (blev ju ingen M5 E39 Touring för den delen heller), utan man trodde att 540 räckte mer än väl, men nånstans på vägen så tänkte man om o så blev det en "halvmesyr"  (?)? Därmed inte sagt att M5 E39 inte är en äkta M-bil för det är det, men den var kanske inte inplanerad redan från början... Finns ju fler saker än motorn som pekar på det, tex så fick den aldrig "elektroniska dämpare" (EDC) som faktiskt funnits/finns (?) till samtliga M5 från o med S38B38, M5 E39 undantagen. Det var kanske som så att man gjorde en "jänkare", dvs "Nothing beats cubic inches then even more cubic inches"*haha*. O som sagt även jag har en S62 o det är fina bilar/motorer, mycket-mycket bättre bruksbil än M5 E34, eller M3 E36 för den delen, dock liiiite väl törstiga...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

hehe. mja dom kan väl vara lite törstiga. men jag snittar runt 1,2 längre turer med normalkörning, lite omkörningar och 20-30 över hastigetsgränsen smile o det tkr inte jag är så blodigt ändån. dock är den törstig vid kortare turer och stadskörning men smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang