Fixa till bättre väghållning 850

ante123
10 oktober 2015 · 546 Inlägg

vad kan man byta ut för att man ska få bättre väghållning? tips&ider uppskattas.
just nu har jag sänkningssats runt om kommer köpa fjäderbenstag fram/bak.

CC72
11 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Sänkningssats med både fjädrar och dämpare eller bara fjädrar? Vilket märke?
Mått och tum på däck och fälg?

JimmyAndersson
11 oktober 2015 · 1 679 Inlägg

Bussningar gör väldigt mycke smile
Köp blandannat nya till subframen fram smile

Skulle hellre köpa bussningar än fjäderbenstag smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
ante123
15 oktober 2015 · 546 Inlägg

japp både fjädrar och dämpare http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … _-v70.html

Däck 215/40ZR17 orginal Volvo fälgar

Senast redigerat av ante123 (16 oktober 2015)

Stuffer
16 oktober 2015 · 3 Inlägg

Utveckla gärna vad du menar med väghållning? Är det känslan av att bilen ligger platt i kurvorna du vill åt eller att den verkligen behåller greppet och går fort i kurvorna? Dessa är nödvändigtvis inte samma sak och jag har aldrig sett ett strykjärn gå speciellt snabbt runt en bana smile

Vad har du för däck? Riktigt bra däck är prio 1 för att kunna ta sig snabbt runt en kurva. Alla andra komponenter i chassit har bara en enda uppgift: Att hålla kvar däcken mot asfalten.

En billig sänksats med ospecificerade fjärdrar och dämpare behöver nödvändigtvis betyda bättre väghållning. Försök få tag på specifikation på fjädrarna och dämparna. Fjädrarna i en  sänkningssats är normalt bara 30-40% hårdare än orginalfjädrarna vilket fortfarande är på tok för mjukt för att funka i ett prestandachassi.
Fördelen med att du köpt coilovers är att du nu kan börja labba lite med olika fjäderkonstanter. Lösa fjädrar kan man köpa från t.ex sellholm eller rallyshop.

Annars är bussningar som tidigare nämnts en bra uppgradering, särskilt i en äldre bil med många mil på nacken.

Senast redigerat av Stuffer (16 oktober 2015)

ante123
16 oktober 2015 · 546 Inlägg

behåller greppet och går fort i kurvorna skulle jag säga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang