Opel Corsa 1.2 -08 diesel startar inte!!!

falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Hejsan! Har en opel corsa 1.2 Diesel 08 som jag har lite problem med.
Var ute och körde och märker hur den inte vill reagera på fullt gaspådrag, den typ stryps och ger inte full effekt, efter det parkerar jag bilen och dagen efter kommer jag ut och den startar inte. när jag vrider på tändingen och försöker starta så händer inget, den får el som vanligt men stattmotorn går inte runt. startspärr lampan har lyst sen länge tillbaka men sldrig haft problem tidigare. Jag har försökt med allt. Nu när de varit kallt har inte bilen alltid statat pga dåliga glödstift men dom är nu bytta. Det enda som händer när jag försöker starta är ett klickande ljud från vänster i bagaget även svagt fram vid säkringarna, har kollat alla säkringar, testat nytt batteri, testat med startkablar, låtit bilen stå utan batteri en hel natt, bytt glödstift, testat putta igång den, bytt batteri i nycklen för den var dålig så tänkte att startspärren kanske inte gick ur pga de men så var inte fallet.
Tänker att jag kan utesluta startmotorn för den går inte rulla igång, är som att bilen är avstängd, misstänker startspärren men väljer endå att utesluta det me för den gick ryckigt och ville inte ge full effekt, det kom från att bilen funkade normalt till att den började gå segt och nu startar den inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2022 · 17 572 Inlägg

Spänningsfall någonstans. Dåliga polskor, dålig jord, osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

@hybrid, vad tänker du först jag kan testa?

falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Spänningsfall någonstans. Dåliga polskor, dålig jord, osv...

vad ska jag göra tänker du?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2022 · 17 572 Inlägg

Hm, startspärr tror jag inte på för då ska bilen gå igång någon sekund.

Har du en multimeter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm, startspärr tror jag inte på för då ska bilen gå igång någon sekund.

Har du en multimeter?

sant.. ingen multimeter tillgänglig nu..

Bilproblemet
4 januari 2022 · 290 Inlägg

Pröva med extra jord

falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Pröva med extra jord

Var och hur tänker du?

falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Pröva med extra jord

till batteriet tänker du va?

falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Pröva med extra jord

kan väl ta en startkabel och sätta på minus sen nånstans på krossen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2022 · 14 080 Inlägg

falkeexx skrev:

Bilproblemet skrev:
Pröva med extra jord

till batteriet tänker du va?

Om startmotorn inte går runt fast det kommer fram ström så kan det ju vara startmotorkolen eller bara solenoiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
falkeexx
4 januari 2022 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

falkeexx skrev:

Bilproblemet skrev:
Pröva med extra jord

till batteriet tänker du va?

Om startmotorn inte går runt fast det kommer fram ström så kan det ju vara startmotorkolen eller bara solenoiden.

/Benny

Testa knacka lite på solenioden kanske

falkeexx
5 januari 2022 · 9 Inlägg

falkeexx skrev:

Vettemannen skrev:

falkeexx skrev:

till batteriet tänker du va?

Om startmotorn inte går runt fast det kommer fram ström så kan det ju vara startmotorkolen eller bara solenoiden.

/Benny

Testa knacka lite på solenioden kanske

man kan väl fort rulla igång den för de?

Alexander_jnssn
8 januari 2022 · 21 Inlägg

Vanligt fel på corsa d är att ecu/databoxen sitter under vindrutertorkarna. Problemet blir när avrinningshållen täpper till så står databoxen i vatten. Databoxen blir fuktskadad och bilen startar inte alternativ får konstiga elfel. Plockade precis isär en databox på en corsa d och lyckades rengöra den. Verkstad tar över 20k för en ny databox med programmering. Men det finns billigare alternativ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang