Justera trumbromsar/demontera på äldre släpvagn?

pelig
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

Jag har tidigare justerat trumbromsar på bilar, då har det funnits ett hål på insidan där man kunnat snurra på ett tumhjul inne i trumman. Men på denna gamla släpvagn (1987) hittar jag inget sånt. Jag tänkte då ta loss trumman men jag förstår inte hur?
Bifogar ett par bilder, nån som vet hur man får isär? Alternativt justera utan demontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244080/244080-97f1ffb59c256f8ff08687e2eec31237.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244080/244080-69cd963c05bc4ff72232507fa04b7b24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244080/244080-223f9386db7bae896f9b2de3f65479bc.jpg

Steff240
21 augusti 2022 · 1 040 Inlägg

Du får förmodligen släppa på centrum muttern, och plocka av trumman tillsammans med hjullagret.
Angående justering så är systemet du beskriver med ett kugghjul man snurrar på genom ett hål i trumman det enda jag känner till... Brukar fungera dåligt att justera med trumman bortplockad då för i regel är det förbaskat tajt att få tillbaka trumman när backarna är "rätt" roll

mallesoft
21 augusti 2022 · 56 Inlägg

Jag känner med bara till, hålet på baksidan.
Men när jag försöker att kolla dina bilder, staget som går in på baksidan av trumman, det ser ut som den är gängad, kan det vara så att det justeras där? Kan tyvärr inte zooma in så att jag ser bättre.

Mossan1
21 augusti 2022 · 2 908 Inlägg

Skulle gissa att det sitter ett tandhjul innanfär det avlånga hålet ungefär kl1 på den mittre bilden. Alternativt är det en plugg i hålet som är kl12.

Annars får du demontera trumman och syna designen. Dock är det ofta ett elände att demontera trummor utan att släppa justeringen på backarna.

Man ska alltid ha virar max slackade när man justerar vid hjulen. Därefter tar man upp vireslacket.

Senast redigerat av Mossan1 (21 augusti 2022)

pelig
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

Jag har faktiskt provat gänga bort centrummuttern men den känns inte som att trumman går att ta bort på det sättet. Möjligen med en rejäl avdragare? Och precis som @Steff240 skriver blir det ju svårt att justera då.
@Mossan1 och @mallesoft har bra observationer, jag ska palla upp vagnen och krypa in med ficklampa och undersöka det hela grundligt.
Återkommer...

pelig
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

mallesoft skrev:
Kan tyvärr inte zooma in så att jag ser bättre.

Vad gäller zoom kan jag tipsa om att öppna bilden i ny flik (håll fast fingret 1 sekund på bilden så kommer menyn upp). Hoppa till den nya fliken, då är det lätt att zooma i bilden. Detta gäller för Chrome men funkar nog i andra webbläsare också.

mallesoft
21 augusti 2022 · 56 Inlägg

pelig skrev:

mallesoft skrev:
Kan tyvärr inte zooma in så att jag ser bättre.

Vad gäller zoom kan jag tipsa om att öppna bilden i ny flik (håll fast fingret 1 sekund på bilden så kommer menyn upp). Hoppa till den nya fliken, då är det lätt att zooma i bilden. Detta gäller för Chrome men funkar nog i andra webbläsare också.

Aha ok, jag kör oftast CTRL+ mushjul för att zooma, kör Firefox

EDIT
Ser ut som de 2 ovala hålen är något justerhål som tidigare i tråden sa, ser även ut som det är en täckplåt på mittenbilden med någon skruvskalle, kan vara en popnit med, de justerhål jag har haft att göra med, så har det suttit en gummiplupp för hålet som ska skydda backar om den inte har torkat sönder och försvunnit.

Senast redigerat av mallesoft (21 augusti 2022)

pelig
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

mallesoft skrev:
Ser ut som de 2 ovala hålen är något justerhål som tidigare i tråden sa, ser även ut som det är en täckplåt på mittenbilden med någon skruvskalle, kan vara en popnit med, de justerhål jag har haft att göra med, så har det suttit en gummiplupp för hålet som ska skydda backar om den inte har torkat sönder och försvunnit.

Ok tack för tips, jag får som sagt krypa in å kolla lite närmare smile

Utmarks-Loke
21 augusti 2022 · 5 891 Inlägg

För det är väl inte så smart att man kommer åt justerskruven genom hålen för hjulskruv? Så är det på min bil i alla fall

pelig
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
För det är väl inte så smart att man kommer åt justerskruven genom hålen för hjulskruv? Så är det på min bil i alla fall

Aha ok, så skulle det förstås kunna vara, men låter ju lite knepigt som sagt...

Mossan1
22 augusti 2022 · 2 908 Inlägg

Släpvagnar har "alltid" (alla jag sett) haft justering bakifrån.
Gammal som ny. Samma princip.
Stora ändringen är hjullagret som ändrats från tvådelade till konpakthjullager.

(Utom då gamla 1950/60talare med elbromsar. SMV tex)

Popnitade plåten är säkert en skylt som visar TSV-numret för hjulbromsarna i fråga. 
Har du det numret kan du googla sprängskisser.

Alternativt om den inte är läslig har regbeviset TSV nummer för hjulbromsen och påskjutsbromsen.

Senast redigerat av Mossan1 (22 augusti 2022)

spillolja
22 augusti 2022 · 4 050 Inlägg

För att ta bort trumman kan man sätta på hjulet med 2 bultar och så vrida och dra av, bruka fungera ganska bra även med slitkant på insidan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pelig
22 augusti 2022 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
För att ta bort trumman kan man sätta på hjulet med 2 bultar och så vrida och dra av, bruka fungera ganska bra även med slitkant på insidan

Menar du efter att man demonterat centrummuttern?

spillolja
22 augusti 2022 · 4 050 Inlägg

Ja självklart, annars får man ta i för kung och fosterland och ändå inte lyckas
det är bra att smörja upp justeranordningen med aluminiumpasta så det inte rostar fast

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pelig
2 september 2022 · 7 Inlägg

Precis som flera varit inne på så sitter tumhjulet för justering i ett av de två ovala hålen, det nedre på bilden. Har nu justerat, då får vi hoppas att besiktningspersonen också tycker det blev bra. Tack för bra tips!
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244080/244080-d67607b3a93bcba4d70893dac2b84fac.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang