UV-Spårämne för felsökning av läckande kylsystem

aTobin
11 augusti 2023 · 10 Inlägg

Kylsystemet läcker på min Bmw e38. Det är hopplöst svårt att hitta läckaget. Att trycksätta systemet ger inget läckage och jag tänker testa att felsöka med spårämne "dye" och uvljus. Att ha spårämne på hyllan vore även perfekt för att enkelt lokalisera läckor när de uppkommer framöver utan att vänta på beställningar ska komma varje gång.

Jag blir dock inte klok på var kan kan köpa vettigt spårvätska. I USA finns det mängder med produkter avsedda för ändamålet där en "dos" spårämne kostar några tior. Här i svensk kontext, även europeisk, är det (åtminstone för mig) helt omöjligt att på nätet hitta rimliga produkter avsedda för ändamålet till ett rimligt pris...

Märkligt tycker jag. En så självklar produkt borde finnas överallt. Biltema Trodo mekonomen etc.. men icke.

Eller har jag missat något? Använder jag på fel sökord? Måste väl finnas rimliga produkter för detta i sverige?

Detta är exempel på produkter som det myllrar av i USA:
https://www.amazon.com/LEAKFINDER-LF300 … B07D2M8FB5

Mossan1
12 augusti 2023 · 2 909 Inlägg

Länken leder till typ en inloggningsida, men UV-ljus färgerna är väl ändå avsedda att fyllas i AC-systemet och inte i kylsystemet.
Kanske funkar, men det är ju HELT andra kemiska ämnen, så att säga...

Jag skulle inte slå i färg i kylsystemet.
I AC systemet än en annan sak, om det nu är felskrivet.  Uv-Färgen pressas i med en särskild spruta. Det räcker inte med färgen. Det är tämligen högt tryck på kylmediat även i vila. Går ju inte att hälla i AC systemet som det gör i kylsystemets kylvätska.

Min erfarenhet av svårfunna kylsystemläckor är att dom antingen läcker där det ångar bort genast, innuti bilen (värmeelementet) eller internt i motorn. Går då ner i olja eller ut genom avgasröret.
Antar att färg skulle hjälpa ytterst få gånger, och därmed oftare ställa till än hjälpa.

Senast redigerat av Mossan1 (12 augusti 2023)

RubenRutegard
12 augusti 2023 · 92 Inlägg

Menar du AC-systemet finns lämpliga produkter på Frostycool.se. Hade som sagt inte haft i det i kylsystemet då allt annat utom kylarvätska har en tendens att sätta igen systemet.

Oreggad Ruter Knekt
12 augusti 2023 · 682 Inlägg

Kört i dye i kylaren, funkade helt ärligt sisådär, men är motorn, all plåt m.m. kliniskt rent och har lampan extremt ultraviolett så skulle jag säga go for it, så får du känsla vad som kan va fel. Men går nog fortare att ta loss alla slangar.

Senast redigerat av Duvetdet (13 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang