Köpråd andrabil: Nyare billig eller dyrare äldre?

Robbban77
23 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hej!

Pga elstrul med vår tidigare andra bil så behöver vi nu byta bilen..
Den är till min sambo som brukar bilen 5 - 6 dagar i veckan ca 2 mil om dagen, nån gång lite längre.
Hon är ganska lång med långa ben så en liten picanto blir för litet för att barnen skall få plats där bak..

Vi har en budget på omkring 150 000kr

Det vi söker är:
-En bil med skapligt utrymme för passagerare. Kombi/halvkombi eller suv (bagaget är ej prio, bara sittkomforten och höjden är ett plus).
-Diesel eller bensin spelar ingen roll, hybrid kan vi överväga.
-Fjärrstyrd värmare (pga hennes problem med blodcirkulation så fryser hon redan när vi kommer under +20 sträcket så en varm bil på morgonen lättar för henne som åker hemifrån 04:30)
- Automat (hon har inget emot manuell men jag tänker på andrahandsvärdet om kanske 3 år)
- Gärna någon typ av skärm för enkel styrning av telefon.

Jag håller just på på överväger att är det värt att hitta en fransk bil tex renault megane sport tourer, talisman, kadjar eller liknande ifrån 2018 med alla önskemål vi har och kanske runt 8 - 10 000 mil på mätaren eller är det mer värt att hitta en typ bmw/mercedes från 2013/14 med samma utrustning men 15 - 18 000mil på mätaren?
Hade en V90 innan vilket jag tyckte va grym med Volvo on call och värmaren men en sådan i våran prisklass har 30 000mil på mätaren..
Den gamla XC60 har hon testat men hennes ben gör att det blir väldigt trångt i baksätet..

Det är som sagt en andra bil och får inte springa iväg i kostnader med dyra försäkringar, byta lagren och slitdelar hela tiden osv.

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
Jesper328 Diagnostekniker
23 augusti 2023 · 2 410 Inlägg

Vad jag kan rekommendera är en Merca C-klass eller E-klass från 2012-2014.
200-220-250 diesel, men om du tittar på E-klass så skulle jag försöka hitta en UTAN luftfjädring.

BMW skulle jag undvika helt då de känns så jäkla gamla.

Köpte en Megane kombi -17 här förra veckan åt min sambo.
Just deras 1,5L diesel (k9k) är en kanonmotor, vi snittar 0,44L/milen.
Väldigt bra komfort, hon sitter bra i baksätet bakom mig.
Hon - 1,80m, jag - 1,91m.

Den har gått 16,000 mil, och jag fick ner den till 87,000kr.
Lura dig inte på miltal, utan kika på servicehistoriken.
Just denna motor jag rekommenderar har en serviceintervall på 15,000mil/6 år gällande kamrem, så det är ju trevligt om ni hittar en där den redan är gjord då det är en hyfsat stor kostnad.. jag tippar på att jag skulle fakturera runt 7500kr inkl. material på ett sånt byte så Rejmes osv vill nog ha över 10. smile

Senast redigerat av Jesper328 (23 augusti 2023)

Up the RA
Robbban77
23 augusti 2023 · 32 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad jag kan rekommendera är en Merca C-klass eller E-klass från 2012-2014.
200-220-250 diesel, men om du tittar på E-klass så skulle jag försöka hitta en UTAN luftfjädring.

BMW skulle jag undvika helt då de känns så jäkla gamla.

Köpte en Megane kombi -17 här förra veckan åt min sambo.
Just deras 1,5L diesel (k9k) är en kanonmotor, vi snittar 0,44L/milen.
Väldigt bra komfort, hon sitter bra i baksätet bakom mig.
Hon - 1,80m, jag - 1,91m.

Den har gått 16,000 mil, och jag fick ner den till 87,000kr.
Lura dig inte på miltal, utan kika på servicehistoriken.
Just denna motor jag rekommenderar har en serviceintervall på 15,000mil/6 år gällande kamrem, så det är ju trevligt om ni hittar en där den redan är gjord då det är en hyfsat stor kostnad.. jag tippar på att jag skulle fakturera runt 7500kr inkl. material på ett sånt byte så Rejmes osv vill nog ha över 10. smile

För en ren brukis och bil till frugan och slippa telefonsamtal att saker har gått sönder, hade du då rekommenderat mercan eller er megane?

Hur känner du meganen rent kvalitetsmässigt? Dieseln har jag hört gott om så den får det isåfall bli, har ni manuell eller automat?

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
zemet
23 augusti 2023 · 4 056 Inlägg

Med så kort körsträcka och en frusen person så är kanske el bil nåt att överväga?

Nissan leaf är inom budget, snabb värme och klarar utan problem 2 mil pendling om dagen.
Appstyrning mm.

Jag har dock dålig koll på utrymme i baksätet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
23 augusti 2023 · 1 180 Inlägg

För den pengen skulle jag säga Bmw I3 REX med lilla batteriet alla dagar i veckan. Finns enormt god skjutmån för längd och höjd i stolarna.
Man åker faktiskt riktigt bekvämt i dem, och de har få fel. Vissa avårder från REX-motorn men den är närmast skottsäker och drar ca 0.5 liter bensin per mil oavsett körsätt, vilket ger ca 18 mils extra räckvidd när det behövs.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000274639

Den där har även CCS vilket är snabbladdning.
För henne kommer den duga perfekt, samt att du har en app som du kan förvärma och förkyla bilen med. Framförallt skönt varma dagar.
Blir väldigt låga kostander, och REX-motorn ger den där extra räckvidden när hon/du vill åka längre. Kvalitetsmässigt är den väl ihopskruvad och är ju byggd i kolfiber och aluminium så den kan inte rosta. Den har blivit lite av en modern klassiker. Däcken håller kanske inte lika länge som på en vanlig fossilbil, men det är ju beroende på hur man kör. Dyra är de inte heller om man vet vart man skall leta.

Är en rätt körglad bil, har själv haft en. Vi har dock längre körcykler dagligen för att det skulle funka för vår del. Den vi hade hade inte heller CCS. Du lär ju ladda den där från 0-100 på 20 minuter på en snabbladdare.

Kan du sträcka budgeten till en 94Ah, alltså mellanbatteriet så har du CCS/Snabbladdning som standard och med Rexmotorn blir det en av de bästa I3:orna man kan ha.  De börjar dock på en 180k i pris.

Senast redigerat av master_lars (23 augusti 2023)

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Jesper328 Diagnostekniker
23 augusti 2023 · 2 410 Inlägg

Robbban77 skrev:

Jesper328 skrev:
Vad jag kan rekommendera är en Merca C-klass eller E-klass från 2012-2014.
200-220-250 diesel, men om du tittar på E-klass så skulle jag försöka hitta en UTAN luftfjädring.

BMW skulle jag undvika helt då de känns så jäkla gamla.

Köpte en Megane kombi -17 här förra veckan åt min sambo.
Just deras 1,5L diesel (k9k) är en kanonmotor, vi snittar 0,44L/milen.
Väldigt bra komfort, hon sitter bra i baksätet bakom mig.
Hon - 1,80m, jag - 1,91m.

Den har gått 16,000 mil, och jag fick ner den till 87,000kr.
Lura dig inte på miltal, utan kika på servicehistoriken.
Just denna motor jag rekommenderar har en serviceintervall på 15,000mil/6 år gällande kamrem, så det är ju trevligt om ni hittar en där den redan är gjord då det är en hyfsat stor kostnad.. jag tippar på att jag skulle fakturera runt 7500kr inkl. material på ett sånt byte så Rejmes osv vill nog ha över 10. smile

För en ren brukis och bil till frugan och slippa telefonsamtal att saker har gått sönder, hade du då rekommenderat mercan eller er megane?

Hur känner du meganen rent kvalitetsmässigt? Dieseln har jag hört gott om så den får det isåfall bli, har ni manuell eller automat?

Rent motormässigt så är det ett jämnt lopp, men i övrigt så kan jag ej svara på det.
Min C-klass kostade mig 900kr i reparationer under 5000 mil, dock så arbetade jag då på just Merca så originaldelar var ju billigt.

Vår Renault är en manuell, Merca SKALL vara automat. smile
7G-lådorna kan vara lite hårda mellan 1-2-3 när de är kalla, det är en produktegenskap.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang