Dålig topplockspackning?

axel05
9 oktober 2023 · 74 Inlägg

köpte en 98 volvo 945 turbo för att renovera inför vintern som första bil. det var mycket fel på den så den stod på gården i ca 2-3 månader och den blev endast startad ett fåtal gånger och blev aldrig varm vilket jag vet kan vara dåligt men det var alternativet jag hade just då. nu när den ska få komma ut på gatan valde jag att värma upp den på gården en stund i ca 6 gradigt väder och ganska snabbt märkte jag att avgasröret bolmade vit rök och då jag visste att det fanns vattenläckage så började jag tro att topplockspackningen va körd samt att det var skummad vit olja på påfyllningslocket. men jag körde den till hjulinställningen då den inte gick att avboka och på vägen dit körde den extremt fint samt så när jag kom fram rykte inte avgasröret. dock saknade jag fortfarande en del kylarvätska. såg till att tempen höll sig under kontroll på vägen dit samt så bubblade det inte avgaser ur expantionskärlet. påfyllningslocket hade fortfarande en gnutta skummad olja på sig men i jämförelse lite. efter jag körde hem så rykte fortfarande inte avgasröret samt skummet var ännu mindre n innan men fortfarande där (rengjorde innan varje åktur) samt så hittade jag ett läckage i kylaren. jag var redo på att det var topplockspackningen då det känndes mest troligt men jag har inget garage och stå å byta pckning i minusgrader ute på gården känns inte så lockande. jag vill bara ha lite guiding till om man kan testa packningen på något sätt utan att ta bort toppen samt om det verkar som att packningen är körd eller inte. detta är min första bil och allt görs hemma för att lära mig. packningen kommer ändå bytas såfort jag får tag på garage men vill inte havrera några lager påväg till garage. smile

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2023 · 26 180 Inlägg

Det var inte så enkelt att du hade kondens i avgassystemet då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
axel05
9 oktober 2023 · 74 Inlägg

fullt möjligt och det trodde jag först men när jag hade låtit han värma upp på gården i ca 25-30 så rök det fortfarande relativt mycket men som tur inte nu. tänker med oljeblandningen att det kanske bara var att dem gångerna han blev startade så byggde det upp kondens vid kammen och det är därför det skummar lite där.

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2023 · 26 180 Inlägg

axel05 skrev:
fullt möjligt och det trodde jag först men när jag hade låtit han värma upp på gården i ca 25-30 så rök det fortfarande relativt mycket men som tur inte nu. tänker med oljeblandningen att det kanske bara var att dem gångerna han blev startade så byggde det upp kondens vid kammen och det är därför det skummar lite där.

Om den vore kass så borde den väl fortsätta bolma? (kvalificerad gissning från mitt håll)
Gegga under oljelocket är inte heller så svårt att få till. Hur ser stickan ut?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
axel05
9 oktober 2023 · 74 Inlägg

Stickan ser ut som den ska. Oljan blev bytt när jag köpte den så den är genomskinlig å fin samt inget skum. Men då är bilen också bara körd ca 1,5h varmt

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2023 · 26 180 Inlägg

axel05 skrev:
Stickan ser ut som den ska. Oljan blev bytt när jag köpte den så den är genomskinlig å fin samt inget skum. Men då är bilen också bara körd ca 1,5h varmt

Jajo men det är väl annars ännu ett friskhetstecken att oljan på stickan ser bra ut?
Då pekar det ju ännu mer på att det bara är kondens på locket, i min mening.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
9 oktober 2023 · 10 314 Inlägg

Är topplockspackningen trasig så slutar det inte ryka ur avgasröret när den blir varm. Snarare tvärtom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
9 oktober 2023 · 680 Inlägg

Kondens i ventilkåpan, vatten i avgasröret. Skulle avskriva det hela tills den slukat vatten utan att det rinner något under när den startas och bara står. Går att nypa ihop kylarens cell om du kommer åt läckan, bra "trick" att lära sig.

Finns avgas "sniffare" du kan sätta i expansionskärlet. Kostar en bråkdel på ebay/amazon jmf med exv mekonomen.

Senast redigerat av Duvetdet (9 oktober 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
axel05
9 oktober 2023 · 74 Inlägg

De vore sjukt skönt om de bara är det. jag ska hålla koll på tex avgassystemet och oljestickan efter varje körning ett tag för att säkerställa att jag inte skadar motorn. tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang