Sfroregga en mer eller mindre helt ombyggd Chrystler 300

noviic
13 mars · 3 Inlägg

Hallåj!

Jag vill börja med att säga att denhär tråden handlar om ett teoretiskt projekt med inspiration ifrån en kille från staterna som gjort detta bygge tidigare. Dvs, pengar, tid, kunskap = oändligt.

Länk till killen från staterna jag pratar om:
https://youtu.be/ylNxbBWhvaU?si=ZIBB1cS_JmUk7d8V

Tanken jag har då är att använda en Chrystler 300 från 2018s kaross och inredning men att byta och bygga om drivlinan. Motor i tanken är en Hemi 6.4 Crate motor på 707hk och typ 900nm om jag minns rätt. Har för mig att det är den motorn som sitter i Dodge Hellcat. Med tillhörande automat låda då såklart. Motor och låda är tanken då att de ska nyttja en Trackhawk AWD lina. Bromsar och upphängning från en Trackhawk där med. Ecu är jag osäker på om man ska ta en standalone eller en ifrån Trackhawken så man får med alla program osv.

Då har vi bygget avklarad, ish, med de grejer som jag kommer på, ni får gärna poängtera grejer som man kan behöva få med osv.

Nu kommer vi då till nästa grej.

Killen i staterna som har byggt detta projekt eller liknande kan ju använda bilen på gatan pga deras lagar i den staten han är ifrån vilket man förstår. Men hur skulle man kunna gå tillväga för att göra detta projekt i Sverige. Är de Sfro man ska gå via eller ska man göra på annat sätt? Har hört om att folk bygger bilar i t:ex Finland, reggar den där och sen reggar om den i Sverige för att få den gatreggade. Jag har för mig att Jon Olsson gjorde så med sin Porche som han byggde om till banbil, rätta mig gärna på dehär. Eller hade man kunnat bygga projektet i staterna och sen fraktat över de färdiga projektet, reggat och allt hit? Frågan som jag undrar över är, hur skulle man "kunna" gå tillväga för att genomföra ett sådant projekt? Och hur blir det med lagar och regelverk för sådana projekt?

Som sagt, detta är ett rent teoretiskt resonemang och jag är helt öppen för en diskution men framför allt att kanske kunna lära mig något nytt.

Mvh,
Niko.

doktorduett
14 mars · 373 Inlägg

du kommer alldrig att kunde besiktiga den lagligt med 707 hk

simlar
14 mars · 5 545 Inlägg

15kW/100kg och eventuellt möjlighet till dispans för 20kW/100kg.

707hk = 520kW
520kW/20 = 26

Bilen måste ha 2600kg tjänstevikt för att få godkänt med effekten i Sverige om du får dispans för högre effekt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
doktorduett
14 mars · 373 Inlägg

en Chrysler 300 väger ca 1800 kg

noviic
20 mars · 3 Inlägg

simlar skrev:
15kW/100kg och eventuellt möjlighet till dispans för 20kW/100kg.

707hk = 520kW
520kW/20 = 26

Bilen måste ha 2600kg tjänstevikt för att få godkänt med effekten i Sverige om du får dispans för högre effekt.

Okej! Ja hade man kunnat dra ner effekten och lasta i lite vikter så borde de väll gå i teorin? Har som sagt aldrig strulat med något liknande och inte planerar jag att ge mig på ett sådant bygge heller men de är kul med teorier.

doktorduett
20 mars · 373 Inlägg

glöm det, det döfött projekt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang