Ford Focus 2004 flexifeul. Motorn tar in vatten Hjälp!!

Bamse_
16 april · 207 Inlägg

Hej. Det är så att glykogen försvinner lite då och då och jag har märkt att det hamnar i oljan (Se bilder). Dock är det en bil som vi kör väldigt mycket små körning med och någon gång om året blir det långkörning... Bilen startar direkt och inga missljud. Men frågan är om det är pga. småkörningarna eller är det topplockspackningen? Om fallet är så, räcker det med att skruva isär och byta denna packning eller måste man plana om toppen? Vattenpump samt kamrem har aldrig blivit bytt kan jag tillägga. Ser ingen olja som är märkbart runt toppen heller om det kan hjälpa? Tacksam för snabba och hjälpsamma svarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-fdf334d0519b5dbd11cd091d55c9864e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-19d490fb58704513aa537e4524e7a486.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-9f7ecdffd8444b58eea60153afeca2df.jpg

Mossan1
16 april · 2 828 Inlägg

Kortfattat: Man får inte KYLVÄTSKA i oljan pga kortkörningar.
Idel kortkörning gör dock att kondensvatten inte ångar bort utan blandas med oljan och ger en grå sörja, ofta i vevhusventilationer eller under påfyllningslocket.

Men det ska inte försvinna kylvätska för det.
Är inte läckaget utvändigt, inräknat värmeelementet som ofta glöms bort försvinner det in i motorn. Kan bli kombi av att hamna i oljan och försvinna ut med avgaser så oljenivån ökar inte nödvändigtvis av olja+kylvätskan.

Senast redigerat av Mossan1 (16 april )

granadadr
16 april · 7 290 Inlägg

kolla med ford om du har vätskekyld oljekylare,, det kan börja läcka mellan där,, kallas sandwish

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang