Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

mb_pucken
7 april · 5 087 Inlägg

MrHyde skrev:
Funderar på Biltemas bromsoksfärg men har läst en del att 1-komponentsfärg inte tål kallavfettning speciellt bra. Är det någon som använt Biltemas bromsoksfärg och kan bidra med erfarenheter? smile

Mina bromsok fram är lackade med biltemas enkomp och inte haft några problem varken med avfettning eller fälgsyra :-)
2 år sedan lackering och ser bra ut än :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MrHyde
8 april · 654 Inlägg

mb_pucken skrev:

MrHyde skrev:
Funderar på Biltemas bromsoksfärg men har läst en del att 1-komponentsfärg inte tål kallavfettning speciellt bra. Är det någon som använt Biltemas bromsoksfärg och kan bidra med erfarenheter? smile

Mina bromsok fram är lackade med biltemas enkomp och inte haft några problem varken med avfettning eller fälgsyra :-)
2 år sedan lackering och ser bra ut än :-)

Toppen, tack! Då har jag ett vårprojekt smile

Live long, and prosper.
Lucif3r
8 april · 2 215 Inlägg

Det varierar väldigt mycket från bil till bil. Och klimat. Men generellt brukar man behöva bättra på det 1 gång om året om man vill hålla det "perfekt".

DennisCA
8 april · 247 Inlägg

Den svarta bromsoksfärgen på sprayburk verkar vara bra som en allround färg för diverse saker och detaljer man kan vilja måla dessutom, torkar snabbt gör dom.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
totte1015
14 april · 464 Inlägg

Någon som har testat biltemas ultraljudstvätt? Vilken är duglig att ha av de två dom har?

MrHyde
17 april · 654 Inlägg

Är det någon som har testat denna glidhammare? Fin peng men kan vara värt att slippa hårt sittande hjullager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000046745

Live long, and prosper.
Blanke
18 april · 331 Inlägg

MrHyde skrev:
Är det någon som har testat denna glidhammare? Fin peng men kan vara värt att slippa hårt sittande hjullager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000046745

Verkar som att ingen har använt den, då får du nog offra dig själv och bli en testare för resten av oss. Jag kommer själv behöva den här inom en snar framtid så kul att veta om den funkar.

Mossan1
19 april · 2 828 Inlägg

Jag har Biltemas enklare modell av glidhammare och den har levererat.
Ryckt loss allt från lagerbanor till bromsbelägg och även grövre "karossjusteringar" på en bekants isbil.  Den i länken har fler tillbehör och säkert varit den jag köpt idag.  Jag har gjort några egna tillbehör.

torsen
19 april · 7 240 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har Biltemas enklare modell av glidhammare och den har levererat.
Ryckt loss allt från lagerbanor till bromsbelägg och även grövre "karossjusteringar" på en bekants isbil.  Den i länken har fler tillbehör och säkert varit den jag köpt idag.  Jag har gjort några egna tillbehör.

Har också Biltemas enklare modell av glidhammare sedan många många år tillbaka.
Duger till det mesta.
Rekommenderas!

Blanke
19 april · 331 Inlägg

Hade det funkat att använda en sån här glidhammare för en drivknut som sitter fast? Försökte få loss drivknuten från växellådan för några veckor sedan men lyckades inte.

Mossan1
20 april · 2 828 Inlägg

Blanke skrev:
Hade det funkat att använda en sån här glidhammare för en drivknut som sitter fast? Försökte få loss drivknuten från växellådan för några veckor sedan men lyckades inte.

Kanske, men en drivaxel kan man sällan rycka I yttre knuten när man ska ha loss den ur en Cring inne i lådan.
Svårt att få tag för horisontala ryck i inre knuten.

Blanke
20 april · 331 Inlägg

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:
Hade det funkat att använda en sån här glidhammare för en drivknut som sitter fast? Försökte få loss drivknuten från växellådan för några veckor sedan men lyckades inte.

Kanske, men en drivaxel kan man sällan rycka I yttre knuten när man ska ha loss den ur en Cring inne i lådan.
Svårt att få tag för horisontala ryck i inre knuten.

Yttre knuten tog jag bort för att få mer utrymme. Provade allt möjligt. T.om rep runt inre knut och springa snabbt som satan ena hållet. Komiskt och ineffektivt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april · 13 746 Inlägg

Blanke skrev:

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:
Hade det funkat att använda en sån här glidhammare för en drivknut som sitter fast? Försökte få loss drivknuten från växellådan för några veckor sedan men lyckades inte.

Kanske, men en drivaxel kan man sällan rycka I yttre knuten när man ska ha loss den ur en Cring inne i lådan.
Svårt att få tag för horisontala ryck i inre knuten.

Yttre knuten tog jag bort för att få mer utrymme. Provade allt möjligt. T.om rep runt inre knut och springa snabbt som satan ena hållet. Komiskt och ineffektivt.

Finns det en fläns som tex din s60 så slår jag in en huggmejsel mellan lådan och drivaxeln den är ju konisk och då hoppar dom oftast ut plättlätt. Men varit med om att man fått gjort så med 2 huggmjeslar så det blir jämnare tryck sen fått slagit på dom rätt hårt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
20 april · 331 Inlägg

Growe skrev:

Blanke skrev:

Mossan1 skrev:

Kanske, men en drivaxel kan man sällan rycka I yttre knuten när man ska ha loss den ur en Cring inne i lådan.
Svårt att få tag för horisontala ryck i inre knuten.

Yttre knuten tog jag bort för att få mer utrymme. Provade allt möjligt. T.om rep runt inre knut och springa snabbt som satan ena hållet. Komiskt och ineffektivt.

Finns det en fläns som tex din s60 så slår jag in en huggmejsel mellan lådan och drivaxeln den är ju konisk och då hoppar dom oftast ut plättlätt. Men varit med om att man fått gjort så med 2 huggmjeslar så det blir jämnare tryck sen fått slagit på dom rätt hårt.

Tro mig det har jag provat. Enda jag inte har provat just nu är att ta ut drivaxeln på andra sidan och knacka ut
Men vet inte ens om det är möjligt. Ford mondeo

totte1015
lördag 11:48 · 464 Inlägg

totte1015 skrev:
Någon som har testat biltemas ultraljudstvätt? Vilken är duglig att ha av de två dom har?

Alltså INGEN här som har deras ultraljudstvätt? Är ju ganska relevant för alla våra intressen kring bilar tänker jag...

xXSammy
lördag 12:38 · 6 577 Inlägg

Blanke skrev:

Growe skrev:

Blanke skrev:

Yttre knuten tog jag bort för att få mer utrymme. Provade allt möjligt. T.om rep runt inre knut och springa snabbt som satan ena hållet. Komiskt och ineffektivt.

Finns det en fläns som tex din s60 så slår jag in en huggmejsel mellan lådan och drivaxeln den är ju konisk och då hoppar dom oftast ut plättlätt. Men varit med om att man fått gjort så med 2 huggmjeslar så det blir jämnare tryck sen fått slagit på dom rätt hårt.

Tro mig det har jag provat. Enda jag inte har provat just nu är att ta ut drivaxeln på andra sidan och knacka ut
Men vet inte ens om det är möjligt. Ford mondeo

Om den är manuell ja, Powershift nej.

De/Dem
Nybergrobin
lördag 23:23 · 2 382 Inlägg

totte1015 skrev:

totte1015 skrev:
Någon som har testat biltemas ultraljudstvätt? Vilken är duglig att ha av de två dom har?

Alltså INGEN här som har deras ultraljudstvätt? Är ju ganska relevant för alla våra intressen kring bilar tänker jag...

Jag har deras mini och är väl inte riktigt övertygad. Går för kort tid på längsta programmet (har för mig att den går 5-6min).

Det blir rent men jag skulle gärna kunna låta den gå längre utan att behöva övervaka. Bör tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av dyrare modeller utan bara biltemas.

Hemmamek
lördag 23:55 · 164 Inlägg

totte1015 skrev:

totte1015 skrev:
Någon som har testat biltemas ultraljudstvätt? Vilken är duglig att ha av de två dom har?

Alltså INGEN här som har deras ultraljudstvätt? Är ju ganska relevant för alla våra intressen kring bilar tänker jag...

Kanske en dum fråga. Men vad har man dem till?
Tvättar ni individuella små skruvar och prylar?

Oreggad Ruter Knekt
söndag 00:53 · 655 Inlägg

Hemmamek skrev:

totte1015 skrev:

totte1015 skrev:
Någon som har testat biltemas ultraljudstvätt? Vilken är duglig att ha av de två dom har?

Alltså INGEN här som har deras ultraljudstvätt? Är ju ganska relevant för alla våra intressen kring bilar tänker jag...

Kanske en dum fråga. Men vad har man dem till?
Tvättar ni individuella små skruvar och prylar?

Gjort rent bromsok, förgasare, spridare och diverse annat med min UL-tvätt. Fungerat ypperligt. Köpte en 15L för 2500 till motordelar då den har lös smuts även inuti kanaler. Diesel+ultraljud känns som en rätt bra kombination. Ser att biltema har örhänge-storlek på sina UL-tvättar....
Men den gör nog vad den ska.
PS. allt inom Sverige är hutlöst dyrt, du hittar motsvarande ultraljudstvätt för 20% av priset om du beställer ifrån Kina och 50% av priset om du beställer från södra Europa/England.

Senast redigerat av Oreggad (söndag 01:00)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
söndag 13:43 · 13 746 Inlägg

Oreggad skrev:

Hemmamek skrev:

totte1015 skrev:

Alltså INGEN här som har deras ultraljudstvätt? Är ju ganska relevant för alla våra intressen kring bilar tänker jag...

Kanske en dum fråga. Men vad har man dem till?
Tvättar ni individuella små skruvar och prylar?

Gjort rent bromsok, förgasare, spridare och diverse annat med min UL-tvätt. Fungerat ypperligt. Köpte en 15L för 2500 till motordelar då den har lös smuts även inuti kanaler. Diesel+ultraljud känns som en rätt bra kombination. Ser att biltema har örhänge-storlek på sina UL-tvättar....
Men den gör nog vad den ska.
PS. allt inom Sverige är hutlöst dyrt, du hittar motsvarande ultraljudstvätt för 20% av priset om du beställer ifrån Kina och 50% av priset om du beställer från södra Europa/England.

england ska man undvika idag..  europa i övrigt så länge dom är med i eu är ju ok..

men kina är nog oslagbart pris.. wish och dyligt har ju priset inkl tull/moms.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang