torsen skrev:
Ja det var ju otur att innerbelysningen stod på en vecka.
Min första gissning är att batteriet är totalförstört.
Men - kanske inte, om du har tur.
Prova att ladda upp batteriet med en elektronisk batteriladdare, typ LIDL á 198:-, inställd på vinterläge.
Efter att ha laddat batteriet ett dygn mäter du spänningen över batteripolerna.
Bör ligga på minst 12,6 á 12,7 volt.
Låter batteriet vila ett dygn.
Mäter ånyo spänningen.
Har inte spänningen sjunkit så har du sannolikt haft tur.
Men en djupurladdning skadar alltid ett batteri på sikt = nedsätter livstiden en del.
Är batterispänningen under 7 á 9 volt går det inte att ladda batteriet med en "modern" elektronisk batteriladdare.
Då måste man starta med en "gammaldags" analog batteriladdare.
Dock får man finna sig i att automatsäkringen, alt 4A glassäkringen, löser ut en eller ett par gånger under laddningen från exempelvis 4 volt.
B t w så är du varken den förste eller siste som glömmer innerbelysningen på, genom att t ex inte stänga dörren.
Det kan hända, och har hänt även den bäste = mig(mer än en gång).
Man kan ju nästan tro att det är ett troll som skrivit nedanstående inlägg på Vi Bilägares Forum, men eftersom medlemmen är en av de äldsta medlemmarna på forumet så får man väl tro att det är sant.
Fjärde inlägget ovanifrån...
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila … an-vad-man
ja jag minns för många år sedan med en kompis VW där hans batteri packat ihop nästan helt. Han hade hittat ett batteri i en skrotad bil på en bakgård, den hade stått där flera år. Det verkade helt torrt, jag tog ur propparna och vände det upp och ner och skakade, det kom ur lite skräp men inget mer. Vi sköt igång bilen och åkte till macken och eftersom det var på den tiden det fanns service så fick man givetvis batterivatten påfyllt, men mackkillen var lite upptagen så vi sa att det kunde vi fixa och fick en hel flaska vatten. Det räckte inte det gick år mer än en halv flaska till och han såg verkligen förvånad ut när vi bad om mer.
Vi åkte ut till en lång backe där vi skiftade batteri och sedan rullade vi igång bilen, gav oss ut på en längre tur, efter tre mil stängde vi av motorn medans bilen rullade och försökte starta, men det gick inte, men det märktes att vi fått i lite energi, men vi fortsatte och efter ytterligare fyra mil gick motorn igång vid ett nytt försök.
Han hade bilen kvar i tre år med det här batteriet och det var aldrig några problem.
Hur sjutton kan ett gammalt blybatteri gå att få igång på det här sättet? Var fanns syran från början? Hade den frystorkat som Neskaffe?
Senast redigerat av elektronikfreak (19 maj )