Dags för ny bil eller reparera?

torsen
21 maj · 7 300 Inlägg

Jag skulle i ditt ställe satsa på att åtgärda AC:n i stället för att byta bil.
Men begär skriftligt kostnadsförslag från flera verkstäder.

AC är ju nästan ovärderligt på vintern när man vill imma av rutorna.

Apropå spilloljas inlägg så funkar AC:n klanderfritt på min Jimny från 2006.(ta i trä).

Muskelbil
21 maj · 491 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle i ditt ställe satsa på att åtgärda AC:n i stället för att byta bil.
Men begär skriftligt kostnadsförslag från flera verkstäder.

AC är ju nästan ovärderligt på vintern när man vill imma av rutorna.

Apropå spilloljas inlägg så funkar AC:n klanderfritt på min Jimny från 2006.(ta i trä).

Att en sukka fungerar är inte något att skriva hem om
Det bara är så helt enkelt

Kimpan90
onsdag 15:42 · 85 Inlägg

Vi lämnade in den på en Hyundai verkstad.
De ringde precis och sa att det inte är något uppenbart läckage. Men något fel är det.

Men de har haft inne andra bilar med samma symptom, bara samma märke och årsmodell och då har de bytt förångaren och kondensorn.

Det skulle hamna på 25tkr.


Jag vetefan vad man bör göra asså. Den har ändå 18k mil på sig.

Senast redigerat av Kimpan90 (onsdag 15:44)

jaka54
onsdag 16:14 · 5 834 Inlägg

Varför inte byta kondemsorn och "Förångaren" (??) själv? Sånt finns väl på skroten /Bildelsbasen och sen lämna bort bilen till en A/C firma?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
onsdag 16:48 · 17 581 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför inte byta kondemsorn och "Förångaren" (??) själv? Sånt finns väl på skroten /Bildelsbasen och sen lämna bort bilen till en A/C firma?!

Bilen ska monteras ner rätt kraftigt i fronten för byte av sådan. Inget man är sugen på själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
onsdag 17:32 · 2 909 Inlägg

Kondensorn "går an" att byta, men förångaren/evaporatorn kam vara riktigt jäkligt att byta.

Men frågan är varför dom ska byta båda utan uppenbar läcka.....
Skulle fått ett annat utlåtande från annan verkstad.

Kimpan90
onsdag 17:39 · 85 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kondensorn "går an" att byta, men förångaren/evaporatorn kam vara riktigt jäkligt att byta.

Men frågan är varför dom ska byta båda utan uppenbar läcka.....
Skulle fått ett annat utlåtande från annan verkstad.

De sa att det var ett problem som de haft med den här modellen flera gånger. Att det inte finns någon uppenbar läcka men det försvinner inte innan båda byts. Hon jag pratade med sa att det har varit så att de bytt kondensorn och sen har inte problemet försvunnit ändå, varje gång. Då får man betala för arbetskraften + gasen igen + det som ändå skulle göras.

jaka54
onsdag 18:39 · 5 834 Inlägg

Låter konstigt! Om det inte är läckage i någon av av de delar du nämnde (kondensorn och förångaren) så är det ju inte dessa delar som det är fel på! Utan något annat!

Kimpan90
onsdag 18:52 · 85 Inlägg

jaka54 skrev:
Låter konstigt! Om det inte är läckage i någon av av de delar du nämnde (kondensorn och förångaren) så är det ju inte dessa delar som det är fel på! Utan något annat!

Ja du. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är vad den auktoriserade bilverkstaden berättade för mig. När jag söker på facebook och olika forum verkar problemen stämma överens med vad andra som äger denna bilen fått göra för att få bort det.

xXSammy
onsdag 19:43 · 6 589 Inlägg

Kondensorn sitter i skottlinje så de är ju oftast orsaken till läckage på alla bilar

Kan vara så att det är vanligt fel, just på denna modell, att förångaren spricker i ett hörn men eftersom de är inbyggda i klimatanläggningen så går det inte att se fören anläggningen plockats ur och delats på.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang