BMW 2002 tii (2391cc) Evo3 (1972)


71 621 visningar (1 idag)


BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
9
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
6
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
91
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
109
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
80
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
19
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
52
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
44
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
1
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
59
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
11
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
6
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
54
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
23
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
14
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
14
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
18
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
21
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
11
BMW 2002 tii  (2391cc) Evo3
27
Effekt / Vridmoment
135 hk / 190 Nm
Motor, växellåda och avgassystem
M10 motor med kugelficher mekanisk insprutning.Ansa ekstraktorrör fyra till ett.Rostfritt system helavägen 2.5"högkomps kolvar.Fyrväxlad manuell med 228mm koppling samt lamelldiff bakaxel med 3.45 utväxling

På gång snart

Ny turbo motor. Underdel block från 1968 Med den kraftiga gjutningen vevaxel från M3 sportevolution 3. vevstakar från m5 3.6 kolvar 93.4mm från m5 3.6l,topplock från 1.8i 1984 som är urfrästa förbränningsrum så att nu är dom hemisfäriska kompressions förhållandet blir 8.4:1.Insugningskanalerna är resta samt portade avgas är orrörd än sålänge.Khöler turbokam ganska vass.Koplingen är M3 Sport såkallad Sachs 618 med organisk race lamell.Ner kapad Scania intercooler,Ska prova först med Dellorto 45mm trycktätade förgasare och btr från Weber.funkar det inte bra och om jag inte blir nöjd så sätter jag på ett sprut från Nira i stället.Mer info kommer.Har en KKK26 nu men ska eventuellt sätta på en hybrid KKK 26/27 med 360 graders lager istället.Har gjort ett justerbart kamdrev för att få kamtiderna att stämma.Skvalpplåtar i olje tråget.m.m
Effekt och prestanda (ingående)
Ca 130 hk och 200nm i vrid 0-100 8sek 0-402m 16.7sek

Nästa motor blir på minst 370hk 0-100 under 5sek
Karaktären på den motorn ska bli den attt jag har mycket vrid och kraft redan från låga varv så attt den lämpar sig för bankörning.
Chassi
Kyb stötdämpare fram kortade 40mm med kapade orginalfjädrar.Bak Saab 900 Gasdämpare samt kortade orginalfjädrar.Krängningshämmare fram och bak.Batteriet är flyttat bak till skuffen samt bränslepump monterad i bagageutrymmet
Fälgar, däck och bromsar
Compomotive 13" och 7" breda med 205/70.Skivor fram med fyrkolvsok som har 40mm kolvar.Bak 230mm trummor.Har fyra st slicks som ska åka på när det ska bli lite race i sommar.Dom sitter på slotmags och är 230mm breda bak och 200mm fram

Ska uppdateras med aluminiumok och ventilerade skivor.
Interiör / Inredning
E36 stolar och baksäte i Alacantra/blått tyg.Mycket bekväma tyvär så är dom lite tunga så eventuellt så åker det in lättare grejor framöver.Taklucka.

Det kommer lite nya instrument i snart.Lambda,oljetemp,oljetryck.ställbart laddtryck från coupen.m.m

Jag kanske river ut inredningen och sätter i lätta skalstolar och bur.
Bilstereo och multimedia
Jvc Mp3 4*45w bakhögtalare 6*9" jensen fram 5.25" lightning audio.
Exteriör / Styling
Skärmar bräddade i handknackadplåt alla lister borttagna.75ans bakparti med fyrkantiga lysen och turbons stötfångare.Utrustad med orginal taklucka.Bilen är lackad i bmws fjordblåmetalic.
Framtidsplaner
Bygga ny turbo motor.Montera intercooler samt andra fjäderben och skivor samt ok.montera femväxlad overdrivelåda.m,m.
Fyrkolvsok från 3.0I har iförskaffats så nu ska jag skaffa fjäderben från Turbon och 323i bromsskivor.Bakvagnen ska få nya silentsblock samt förstärka bärarmarna.Montera lambda mätare och oljetryck/oljetemp samt laddtrycksmätare.Har fått tag i en likadan ratt i fint skick som ska monteras till våren.
Ska föröka fåtag i BBS eller Compomotive splittfälgar i 13" med polerade banor 7" fram och 9.5" bak
Övrigt
Ej angivet
Ägarförhållande
Bilen införskaffades 10 april 2000
Skapad
25 december 2005
Uppdaterad
20 december 2014
Senast inloggade besökarna