Effekt / Vridmoment
75 hk / ? Nm
Motor, växellåda och avgassystem
B18A
Zenith 36VN fallförgasare
M40
Orginal avgassystem
Effekt och prestanda (ingående)
Effekt: 75 hk (SAE)
Chassi
Från B-modellen till C-modellen monterades kraftigare framvagn samt ny styrinrättning för mindre svängradie.
Fälgar, däck och bromsar
Trumbromsar av Duo-Servo typ
Däckdimension: 165 - 15R
Navkapslar: Orginal
Snobbringar i rostfritt
Interiör / Inredning
Nougatfärgad vävplast och beige tyg. Prydnadslist av plast nertill på dörrsidorna.
Kan tillägga att instrumentpanelen är orginal och helt sprickfri.
Boron- och Caltex-klistermärken på b-stolparna.
Kardantunnelkorg
Bilstereo och multimedia
Blaupunkt radio ( fungerande )
Orginal- täckkåpan finns kvar.
Exteriör / Styling
Färg: Dimgrön med färgkod:73
Solkeps
Marchal Fantastic kurv och fjärrljus
Takräcke med ribbor av lärk
Motorförarnas helnykterhetsförbund- och Volvo travel-club emblem i grillen
Framtidsplaner
Backlampa med kromad skål
Vita däcksidor (?)
Övrigt
Köptes 20 oktober 1961 från Nyströms Bil AB i Jönköping av posttjänsteman A.I.
Fin orginalbil som skall bevaras i detta fina skick som den har. Har strax över 8000 mil på nacken.
Omlackerad nån gång på 70-talet i orginalkulör. Stått avställd 1982-2010. Så max 500 mil de sista 30 åren! Skattemärket är från 1981.
Körjournaler, PV-garanti papper, instruktionsböcker, serviceböcker, m.m finns. Allt i mycket fint skick.
Roliga tillbehör:
Räddningskårens bilförbandslåda helt orörd och komplett finns men har tillkommit efter köpet av bilen.
Lite roligt är att förbandslådan är från just 1961.
Volvo-filt från 60-talet ligger på hatthyllan.
Glöm ej att lägga kommentar och röst :)
Ägarförhållande
Bilen införskaffades 14 juni 2011
Uppdaterad
10 januari 2018