Effekt / Vridmoment
200 hk / ? Nm
Motor, växellåda och avgassystem
- Borrad B20, 93mm 2.2L
- Mahle kolvar, 8 bultad vevaxel, sträckta stakar
- Fullstort svänghjul (bättre vridmoment, har ett lättat liggande.)
- Planad och portad topp, 46/38.5 ventiler (Timo)
- Kamaxel 832 (Timo)
- Special vipparmsbrygga, stötstänger i krommolybden
- Bräddat oljetråg med skvalp-plåt och tempgivare.
- Dubbla Weber 48 DCOE
- Eldriven bränslepump i bakluckan fram till tryckregulator med inbyggt bränslefilter
- 90 liters safaritank
- Extraktorgrenrör
- Avstämt 4-2-1 avgassystem, 2.5"
- Volvo Competion brytarlöst tändsystem (är dock brytarfördelare i för tillfället)
- Kylare från Volvo 140.
- El-fläkt.
- Volvo special tätstegad växellåda
Effekt och prestanda (ingående)
Effekt: Motorn ger ungefär 200hk.
0-100km/h: Har aldrig mätt, men det bär iväg rätt skapligt!
Går väldigt långt på 1:an, sen är det tätt mellan resten av växlarna.
Toppfart: Ungefär 160-170km/h, sen varvar det för mycket.
Chassi
- Volvos safari-framvagn
- Diffad bakaxel med wattlänk
- Utväxling 4:88
- Hasplåt fram.
- Urtaget i höger hjulhus för att få plats med luftburken till Webrarna.
Fälgar, däck och bromsar
- Ventilerade bromskivor fram, trummor bak.
- 14" GB fälgar.
Interiör / Inredning
- Recaro-stol på förarplats.
- 122 Sport original svart galonklädsel.
- Full skyddsbur, inklädd.
- Varvräknare, oljetemp, vattentemp i fönstret.
- Oljetryck vid ratten, laddmätare ovanför växelspaken.
- Kartläsarlampa i taket vid passagerarstolen.
- Brandsläckare under passagerarstolen.
- Huvudströmbrytare mellan stolarna.
- 3-ekrad Volvo rallyratt.
- Dubbla reglage till bl a lyse och vindrutetorkare
Bilstereo och multimedia
Weber 48or!
Exteriör / Styling
- 4 stycken SEV Marchal extraljus fram
- Marchal backlampa
- Uppflyttat tanklock
- Andra rallydetaljer, huvlås etc
- Gamla klistermärken från tiden då det begav sig...
Framtidsplaner
- Ev. köpa en KG6 kamaxel.
- Montera i rallystol på passagerarplatsen också.
- Byta höger fram kofångarhörn.
- Bänka på rullande landsväg...?
Övrigt
Bilen är byggd som en rallybil från sent 70-tal, tidigt 80-tal. Har alla Volvos fabriksgrejer som de tävlade med under den tiden. Har dock aldrig gått en enda tävling.
Den är faktiskt t o m byggd under denna period. Det var Ellemann-Jakobsen som trimmade denna bil först, och han trimmade bl a till rallylegender som Tom Trana med flera.
Bilen ser i stort sett likadan ut idag som då. Karossen är ej renoverad, i stort sett bara botten i motorn som inte är den ursprungliga.
Bilen är unik då den är den ända i sitt slag i Sverige som är försäkrad genom MHRF (Motorhistorikernas Riksförbund).
Ägarförhållande
Bilen införskaffades 2 maj 2000
Uppdaterad
3 januari 2016