Inget tryck i 6x9". hjälp att bygga låda i trångt utrymme.

MartinF
25 september 2008 · 372 Inlägg

Hej, Jag har ett par JBL t595 6x9" (limited edition) 150wrms 300wmax i hatthyllan på min bmw e36.
Dessa driver jag med 2 kanaler från ett rockford fosgate 4004.
Har även provat driva med gas x2 (2x100w) och Megakick Silversonic 3200 som gav 300w till varje högtalare.

Jag får inget bastryck från högtalarna alls och jag misstänker att det beror på att jag inte har någon låda till dom.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att bygga en låda runt dom då dom sitter väldigt trångt längst in i hörnen på bagageutrymmet, samt att jag har en baslåda som går in i mitt bagageutrymme på centimetern om man viker ner den enligt ett speciellt mönster:D, så lådorna får ej vara för stora så att jag inte får i baslådan.

Jag har tyvärr ingen bild på hur det ser ut där bak då jag inte har bilen i närheten för tillfället.

När jag tänker att det kan väll inte vara så svårt och sen kollar in i bagageutrymmet så försvinner mina ljusa tankar direkt då det är trångt och ojämnt i alla vinklar samt att jag inte får ta för mkt plats så min bas inte går i bilen..

Så nu behöver jag lite förslag hur jag ska göra för att minska litern 6x9orna har att jobba i så att jag får lite mer tryck i dom för nu duger dom inte ens till ordentlig midbas och det tycker jag verkligen dessa högtalare ska klara av.

Mvh Martin smile

ironhead volvoraggare
25 september 2008 · 4 776 Inlägg

mds har färdiga lådor till 6*9:or

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Tuffhaggman
25 september 2008 · 864 Inlägg

ironhead skrev:
mds har färdiga lådor till 6*9:or

http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=23857

MartinF
25 september 2008 · 372 Inlägg

Bra idee, men denna låda har jag redan tänkt på och den är på tok tok för stor,

fick en tanke nu om att montera ner högtalarna som jag slitit som ett djur med för att få på plats tätt, och sedan bygga en modelllåda i papp för att sedan i tunn mdf bygga själva lådorna utanför bilen. sedan skruva i högtalarna, och därefter montera upp hela lådorna underifrån i hatthyllan så gott det går.

Om jag gör så kommer det antagligen inte att bli tätt mellan bagageutrymmet och cupeen. vilket betyder att mina basar får en liten väg att spela upp ljudet i bilen även fast jag inte har ryggstöden nedfällda.

Men antagligen är det inge bra eftersom trycket från basarna kanske stör 6x9ornas arbete? Eller är dom tillräckligt bra för att hålla emot? (när basarna spelar som mest så känner man att håret reser sig lite i nacken, som en måttstock på trycket)

Och det går ju antagligen att täta lådorna uppifrån så att basarna inte kan störa om det skulle vara så, men just tips på hur jag ska få till en liten låda i trångt utrymme, hur många L bör den minst vara? Räknar med att spela från 60-80hz och uppåt.

Drönirettab
25 september 2008 · 21 761 Inlägg

Njaa, såna där högtalare är ju faktiskt gjorda för att kunna spela med hela bagaget som låda. Om det inte blir något tryck så tror iaf jag att det beror på något annat, tex att de inte är tätt monterade mot hatthyllan eller att högtalarna är kopplade "i fel fas" mot varandra. smile

Har du kollat så att plus och minuskabeln sitter likadant på båda högtalarna?

Om de gör det, prova i så fall att bara ändra på den ena högtalaren och sedan lyssna hur det blir. Testa även att stänga av baslådan och endast spela med 6x9" högtalarna.

Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2008)

ironhead volvoraggare
25 september 2008 · 4 776 Inlägg

eller så kan du ju skippa högtalarna i bak synd att du inte har bild på hatthyllan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
MartinF
25 september 2008 · 372 Inlägg

Drönirettab skrev:
Njaa, såna där högtalare är ju faktiskt gjorda för att kunna spela med hela bagaget som låda. Om det inte blir något tryck så tror iaf jag att det beror på något annat, tex att de inte är tätt monterade mot hatthyllan eller att högtalarna är kopplade "i fel fas" mot varandra. smile

Har du kollat så att plus och minuskabeln sitter likadant på båda högtalarna?

Om de gör det, prova i så fall att bara ändra på den ena högtalaren och sedan lyssna hur det blir. Testa även att stänga av baslådan och endast spela med 6x9" högtalarna.

Jag provar självklart med 0 volym på basen och framsystemet. har testat att spela båda högtalarna för sig själva utan förbättring. Har även provat fasvända utan resultat. Där högtalarna sitter fast är det helt tätt, det har jag tätat med pl400. Dock så är det nog mindre tätt i resten av bagageutrymmet, eftersom jag har säten som går att fälla. och hatthyllan har ett par till hål orginal som det säkert kan komma ut lite luft.
Men det är extremt lite drag i högtalarna för den prisklassen dom ligger i, jag har spelat mkt mer med 6x9or för 500lappen, i en lika bil, men med plåtvägg ist för fällbara säten.
Jag tror dom behöver en låda, för i huvudsak ska dom spela midbas, så då borde dom ju inte bli allt för ledsna över en liten låda?

ZZZADA T5 beroende
25 september 2008 · 345 Inlägg

Ska du bygga lådor till 6x9:or så måste du ha enorma lådor, typ 30 liter per högtalare, minst.
Om du har en så stor baslåda lär du inte behöva mer bas från 6x9orna eller?

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
MartinF
26 september 2008 · 372 Inlägg

Jag har inte kopplat fel, kvadruppelkollat smile

ZZZADA skrev:
Ska du bygga lådor till 6x9:or så måste du ha enorma lådor, typ 30 liter per högtalare, minst.
Om du har en så stor baslåda lär du inte behöva mer bas från 6x9orna eller?

Det är inte det djupa bastrycket jag är ute efter från 6x9orna för det har jag redan,

Jag vill ha midbas.

När jag vrider upp volymen på stereon just nu, så dunkar det klockrent upp till 125hz, sen fattas det något mellan 125 och 500hz sen är det bra igen. så det är de glappet jag vill fylla igen.

Lägger upp ett par bilder för att det ska bli enklare att förstå problemet.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/tr_C3_A5ngt_h_C3_B6gtalare2-268.jpg

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/tr_C3_A5ngt_h_C3_B6gtalare-747.jpg

(om ni undrar över silvertejpen så satte jag den när jag monterade högtalarna, för att få en form att fylla uppifrån med pl400. sen fick tejpen sitta kvar)

Grodan74
26 september 2008 · 206 Inlägg

använder du något högpassfilter till 6x9:orna? jag vet inte om man får mer midbas då men då slipper de spela subbasen i alla fall. Kan nog hjälpa

beyond Avstängd
26 september 2008 · 367 Inlägg

sätt på LOUDNESS

MVH Beyond
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 september 2008 · 2 252 Inlägg

gå in på func på stereon o välj Loud: High och sen justerar du mid registret igen smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
discokapten Kapten på disco!
26 september 2008 · 1 729 Inlägg

Verkligen vettiga svar i slutet på tråden... Eller?

Du har inte funderat på utanpåliggande lådor? Ovanpå hatthyllan?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
dbjanoz
26 september 2008 · 1 785 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Jag har inte kopplat fel, kvadruppelkollat smile

ZZZADA skrev:
Ska du bygga lådor till 6x9:or så måste du ha enorma lådor, typ 30 liter per högtalare, minst.
Om du har en så stor baslåda lär du inte behöva mer bas från 6x9orna eller?

Det är inte det djupa bastrycket jag är ute efter från 6x9orna för det har jag redan,

Jag vill ha midbas.

När jag vrider upp volymen på stereon just nu, så dunkar det klockrent upp till 125hz, sen fattas det något mellan 125 och 500hz sen är det bra igen. så det är de glappet jag vill fylla igen.

Lägger upp ett par bilder för att det ska bli enklare att förstå problemet.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumb … e2-268.jpg

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumb … re-747.jpg

(om ni undrar över silvertejpen så satte jag den när jag monterade högtalarna, för att få en form att fylla uppifrån med pl400. sen fick tejpen sitta kvar)

Om du är säker på att du saknar ljudtryck i register mellan 125Hz-500Hz Skulle ett midbas system i framdörrarna vara en perfekt lösning på problemet, ett steg på det med delning vid ca LPF 500hz.

DLS m fl har 6.5" och 8" att välja på, en 8" bas under handskfacket kan också vara en lösning på avsaknad midbas

Vad har du för framsystem och anläggning i övrigt? 6*9 är det sämsta man kan blanda sig med inom bilstereo. Finns inte ett rätt med dessa jävla högtalare....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
MartinF
26 september 2008 · 372 Inlägg

Ja framsystemet är ju viktigt och jag har helt okej midregister framifrån (rockford fosgate p152S power 100wrms 200wmax).
Jag har funderat på både högtalare i dörrsidan, och under handskfacket, men kommit fram till att jag inte vill förstöra dörrsidorna med högtalare, samt att om jag har en högtalare under handskfacket, så kommer basen att komma på höger öra bara och det låter konstigt. (jag har provat genom att ställa en aktiv mini8"bas där)



discokapten skrev:
Verkligen vettiga svar i slutet på tråden... Eller?

Du har inte funderat på utanpåliggande lådor? Ovanpå hatthyllan?

Jag tror att det kan bli väldigt svårt att få det snyggt ifall jag ska bygga lådor på ovansidan av hatthyllan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang