Toyota supra MKIV högerstyrd - Kommentarer?

Opelmadness German cars, quality and beyond
5 november 2008 · 8 197 Inlägg

Man lär nog vänja sig vid högerstyrt. smile

Det med försäkringar löser du som sagt innan med att ringa runt och kolla.
Lycka till. smile
PS:
Som nån skrev, en supra som förstabil är väl inget? Vet de som har haft värre bilar. Själv hade jag en 1968 Mustang V8 då jag tog kortet. big_smile Skitskoj ju. Har kvar kortet än, drygt 15 år senare.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
KimVsWorld Mästare
5 november 2008 · 2 947 Inlägg

18 åring + Supra = Katastrof? Eller Dyrt? hmm... kanske bara otroligt dumt?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
prodrive Avstängd
5 november 2008 · 962 Inlägg

KimVsWorld skrev:
18 åring + Supra = Katastrof? Eller Dyrt? hmm... kanske bara otroligt dumt?

Som sagt, alla 18 åringar är inte dumma i huvudet, dom som är det köper 240/740 och gör sträck med ett hjul.

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

Tack för många svar... Med tanke på att jag ALLTID (i åratal) velat ha en supra mkiv, speciellt efter man sett  2f2f filmen när man var yngre wink, så tänkte jag också införskaffa mig en sådan!

Förstår inte varför jag skulle köpa en billigare/snålare bil nu, och en supra om något år? DÅ lär det ju om något vara dyrt att köra den... Skall jag ha supra så blir det NU innan bensinen far upp emot 20kr /litern.. sen byter jag förmodligen ned mig allt eftersom, eller upp... vem vet wink.

Givetvis förstår jag att en 3.0L 6a på 330hk & dubbelturbo inte går på några 0.8L / milen, men den smällen får man ta.. JAG lever iaf bara en gång (vad jag vet), och pengar är inte allt. Jag värderar nöjet i mitt liv extremt högt!

Folk som sitter inne med en volvo 740 och liknande bilar, som idiotförklarar mig för att jag köper en supra behöver inte ens yttra sig i tråden, hänvisar er vänligt men bestämt till korvmojen där ni hör hemma!



Tack för alla bra svar gubbar, ni är guld värda smile

Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
Xabin
6 november 2008 · 391 Inlägg

prodrive skrev:

KimVsWorld skrev:
18 åring + Supra = Katastrof? Eller Dyrt? hmm... kanske bara otroligt dumt?

Som sagt, alla 18 åringar är inte dumma i huvudet, dom som är det köper 240/740 och gör sträck med ett hjul.

Okej VARFÖR frågar jag då???????

jag tycker MKIV TT är för vass bil för att äga när man är 18.. Men en dröm är ju en dröm

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

Xabin skrev:

prodrive skrev:

KimVsWorld skrev:
18 åring + Supra = Katastrof? Eller Dyrt? hmm... kanske bara otroligt dumt?

Som sagt, alla 18 åringar är inte dumma i huvudet, dom som är det köper 240/740 och gör sträck med ett hjul.

Okej VARFÖR frågar jag då???????

jag tycker MKIV TT är för vass bil för att äga när man är 18.. Men en dröm är ju en dröm

& drömmar är till för att uppfyllas  smile


Klarar japspec motorn också ~ 600-800hk på orginal stakar / kolvar? Har inte så bra koll på om det är olika motorer i kärrorna..    det är en "GZ" modell ifrån japan jag har kikat på..   95a

Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Xabin
6 november 2008 · 391 Inlägg

Klarar ja det hänger på vad för turbo och allt annat är för grejer och vem som mappar?? Kostar ju en del att komma till 700hk..

Senast redigerat av Xabin (6 november 2008)

BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
6 november 2008 · 245 Inlägg

visst kan jag förstår att många säger köp en billigare bil, men du har fått dig en redig dos av "den svenska avundsjukan" Vill du ha en supra så ere väl bara att köpa en, det är ju du som får ta konsekvenserna om något händer inte folket som skrivit i tråden.

Xabin
6 november 2008 · 391 Inlägg

BESHAN skrev:
visst kan jag förstår att många säger köp en billigare bil, men du har fått dig en redig dos av "den svenska avundsjukan" Vill du ha en supra så ere väl bara att köpa en, det är ju du som får ta konsekvenserna om något händer inte folket som skrivit i tråden.

Sant men finns även dom som använder sunda förnuftet oxå så..

prodrive Avstängd
6 november 2008 · 962 Inlägg

600-800hk låter dock HELT åt helvete i en förstabil... Jag tror 300hk räcker ett bra tag för dig om du inte redan är van vid värstingbilar...

Jag tycker 270hk skjuter på jävligt bra... Man måste ju kunna köra bilen också.

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

Xabin skrev:

BESHAN skrev:
visst kan jag förstår att många säger köp en billigare bil, men du har fått dig en redig dos av "den svenska avundsjukan" Vill du ha en supra så ere väl bara att köpa en, det är ju du som får ta konsekvenserna om något händer inte folket som skrivit i tråden.

Sant men finns även dom som använder sunda förnuftet oxå så..

Det sunda förnuftet säger mig att OM jag någon gång vill ha en bil, som går lite bättre / drar lite mer soppa än normala bilar så är det NU! Och inte i framtiden, säger inte det dig någonting också?



mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
yakozan
6 november 2008 · 333 Inlägg

En liten sak att tänka på gällande miltalet på högerstyrda importsupror.
majoriteten av dessa är japanimporter som importerats till England för att sedan importeras till Sverige.
Dvs. att trippmätaren först visat km/h och antagligen konverterats i UK till mph för att sedan återställas till km/h i Sverige. Detta gör att verkligt milantal som bilen rullat blir svårt att fastställa om inte tidigare ägare dokumenterat vid vilka sträckor konverteringen gjorts alt. att själva trippmätaren justerats vid konvertering (Vilket jag har hört ska vara väldigt svårt på just supror).

Så stirra dig inte blind på miltalet om bilen är en Jap-spec som varit UK-registrerad smile

Edit: Jag skulle rekomendera en nästan originalare att börja med. Sen om du vill ha mer kraft så får du trimma efter hand. Det handlar oftast om rätt enkla mods i början och det är ett bra sätt att lära känna bilens tekniska sida.

Senast redigerat av yakozan (6 november 2008)

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
kevlar_soul
6 november 2008 ·

Köp Supra! Jag har väntat alldeles för länge.. Fan vilken underbar bil det är!Maila om du har frågor!

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

yakozan skrev:
En liten sak att tänka på gällande miltalet på högerstyrda importsupror.
majoriteten av dessa är japanimporter som importerats till England för att sedan importeras till Sverige.
Dvs. att trippmätaren först visat km/h och antagligen konverterats i UK till mph för att sedan återställas till km/h i Sverige. Detta gör att verkligt milantal som bilen rullat blir svårt att fastställa om inte tidigare ägare dokumenterat vid vilka sträckor konverteringen gjorts alt. att själva trippmätaren justerats vid konvertering (Vilket jag har hört ska vara väldigt svårt på just supror).

Så stirra dig inte blind på miltalet om bilen är en Jap-spec som varit UK-registrerad smile

Edit: Jag skulle rekomendera en nästan originalare att börja med. Sen om du vill ha mer kraft så får du trimma efter hand. Det handlar oftast om rätt enkla mods i början och det är ett bra sätt att lära känna bilens tekniska sida.

tack för tipset.. Ja just den jag hade tänkt åka och kolla på i helgen är:


EJ reggad i sverige för tillfället,  han har ALLA papper på den (inkl MOT pappren), en hel pärm   skall enligt honom kosta  ~ 2000;- för att få den körklar i sverige. Den konverterades aldrig till miles när den kom till england heller (allt är ju Km i japan också) så den har gått ca  10.000 ärliga svenska mil.

Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
6 november 2008 · 820 Inlägg

En annan fråga... Hur lätt tror ni det är att sälja en Toyota supra om 2-3 år? Med tanke på hur världen ser ut idag.

Senast redigerat av Dawe_A (6 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
Muttley
6 november 2008 ·

Dawe_A skrev:
En annan fråga... Hur lätt tror ni det är att sälja en Toyota supra om 2-3 år? Med tanke på hur världen ser ut idag.

typ skitsvårt då de är dyra och drar skitmycket soppa om man jämför med dagens bilar.

camaro67 Meister
6 november 2008 · 6 763 Inlägg

tkd_rille skrev:

Dawe_A skrev:
En annan fråga... Hur lätt tror ni det är att sälja en Toyota supra om 2-3 år? Med tanke på hur världen ser ut idag.

typ skitsvårt då de är dyra och drar skitmycket soppa om man jämför med dagens bilar.

De blir nog ingen större skillnad mot hur de är nu.Men en supra vill ju ha sin dos med soppa men vad ska du ha för bil med liknande prestanda som drar 0.7? Köp! De skulle jag göra om jag hade pengarna. De kommer alltid att finnas ett sug efter supror big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Muttley
6 november 2008 ·

camaro67 skrev:

tkd_rille skrev:

Dawe_A skrev:
En annan fråga... Hur lätt tror ni det är att sälja en Toyota supra om 2-3 år? Med tanke på hur världen ser ut idag.

typ skitsvårt då de är dyra och drar skitmycket soppa om man jämför med dagens bilar.

De blir nog ingen större skillnad mot hur de är nu.Men en supra vill ju ha sin dos med soppa men vad ska du ha för bil med liknande prestanda som drar 0.7? Köp! De skulle jag göra om jag hade pengarna. De kommer alltid att finnas ett sug efter supror big_smile

ja typ i princip omöjligt?. man får ha rätt bra tur och rätt pris för att sälja den.
men alla är heller inte ute efter prestanda, menade du att supra drar 0.7 eller att dagens bilar gjorde de?.

Joo
6 november 2008 · 741 Inlägg

prodrive skrev:
600-800hk låter dock HELT åt helvete i en förstabil... Jag tror 300hk räcker ett bra tag för dig om du inte redan är van vid värstingbilar...

Håller med här alltså!

camaro67 Meister
6 november 2008 · 6 763 Inlägg

tkd_rille skrev:

camaro67 skrev:

tkd_rille skrev:

typ skitsvårt då de är dyra och drar skitmycket soppa om man jämför med dagens bilar.

De blir nog ingen större skillnad mot hur de är nu.Men en supra vill ju ha sin dos med soppa men vad ska du ha för bil med liknande prestanda som drar 0.7? Köp! De skulle jag göra om jag hade pengarna. De kommer alltid att finnas ett sug efter supror big_smile

ja typ i princip omöjligt?. man får ha rätt bra tur och rätt pris för att sälja den.
men alla är heller inte ute efter prestanda, menade du att supra drar 0.7 eller att dagens bilar gjorde de?.

Dagens bilar drar runt 0.7 givetvis beror de på modell och gasfot. En supra får man nog vara väldigt snäll mot om man ska kunna under litern. Har sett siffror på 1,3-1,4 blandad körning på dom. Jag tror inte att de är någon större fara med att försöka sälja en supra om 2-3år. En bil med överpris är alltid svår att sälja medans en med rätt pris är lättare

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang