Hjälp med att bygga om DieselPump till 300 TurboDiesel

DieselLundgren
7 april 2009 · 37 Inlägg

Tjenare!
undrar om någon vet av nån/några som bygger om dieselpumpar alltså byter element ställer in osv osv.eller du kanske vet av någon sida med roliga saker till en diesel wink
Ska bygga om en 300TurboDiesel 12v och skulle vilja bygga om den så pumpen klarar ca 220-250hk
vet inte om jag la tråden rätt hmm

Senast redigerat av DieselLundgren (7 april 2009)

LivinLoud
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Moparboy440
8 april 2009 · 4 682 Inlägg

skicka pumpen på ett besök till mynä diesel så byter dom till ett 7mm element åt dig tongue

DieselLundgren
8 april 2009 · 37 Inlägg

Moparboy440 skrev:
skicka pumpen på ett besök till mynä diesel så byter dom till ett 7mm element åt dig tongue

det är något sånt jag hade tänkt mig,men vad kan det börja kosta typ?smile

LivinLoud
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Moparboy440
8 april 2009 · 4 682 Inlägg

DieselLundgren skrev:
det är något sånt jag hade tänkt mig,men vad kan det börja kosta typ?smile

har hört att de brukar ligga på ca 900kr + frakt.

anonym_
8 april 2009 · 14 Inlägg

Jag har läst på ett annat forum att det kostar 16000kr med en utbytes pump från Mynä

DieselLundgren
8 april 2009 · 37 Inlägg

Moparboy440 skrev:

DieselLundgren skrev:
det är något sånt jag hade tänkt mig,men vad kan det börja kosta typ?smile

har hört att de brukar ligga på ca 900kr + frakt.

900KR!? Måste ha glömt en nolla eller i euro tecken iaf;) eller är det så billigt??

LivinLoud
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
DieselLundgren
8 april 2009 · 37 Inlägg

anonym_ skrev:
Jag har läst på ett annat forum att det kostar 16000kr med en utbytes pump från Mynä

Hmm låter som den skulle vara i guld då hmm Det finns en här på Garaget som har en w123 med en turbodiesel i med Mynä pump som han kör drifting med och hans ombyggnation gick på ca900euro har jag för mig

LivinLoud
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Moparboy440
9 april 2009 · 4 682 Inlägg

DieselLundgren skrev:

Moparboy440 skrev:

DieselLundgren skrev:
det är något sånt jag hade tänkt mig,men vad kan det börja kosta typ?smile

har hört att de brukar ligga på ca 900kr + frakt.

900KR!? Måste ha glömt en nolla eller i euro tecken iaf;) eller är det så billigt??

tappade bort en nolla då jag skulle skriva i kronor roll .

Winter___
15 oktober 2009 · 70 Inlägg

Finns en kille i kalix som kan fixa pumpen din, du får 7mm element, precis som mynä men han gör de runt 7500-8500kr. Intresserad så kan ja kolla med honom om han kan göra två på en gång för bra pris, ska nämligen skicka min pump till honom..

!! Drive Until You Loose Control, Then Drive A Little More !!
BMW 530D Touring "E39 stancenation" (2002)
Chevrolet SILVERADO LTZ "Worker" (2008)
Laud
15 oktober 2009 · 344 Inlägg

DieselLundgren skrev:

anonym_ skrev:
Jag har läst på ett annat forum att det kostar 16000kr med en utbytes pump från Mynä

Hmm låter som den skulle vara i guld då hmm Det finns en här på Garaget som har en w123 med en turbodiesel i med Mynä pump som han kör drifting med och hans ombyggnation gick på ca900euro har jag för mig

900 EURO ja

dannnej
10 november 2009 · 761 Inlägg

Leta upp en pump med 6mm element istället så räcker den till den effekten. Original finns ju 5,5 och 6mm

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Al_Capone Avstängd
24 november 2009 · 62 Inlägg

Alla elektriska har 6mm, bara att börja leta på skrotarna.

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!
dannnej
24 november 2009 · 761 Inlägg

Min 300 e klass har bara 5,5mm och den är elektrisk

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Al_Capone Avstängd
24 november 2009 · 62 Inlägg

dannnej skrev:
Min 300 e klass har bara 5,5mm och den är elektrisk

Hmm, konstigt.

Så här skriver en kille på Mercedes forumet.

Kjell Niklasson skrev:
Om jag inte är helt fel ute så har alla 4-ventilsmotorer (OM604, 605 och 606) kolvkylningen original, oavsett turbo eller inte. På 2-ventilsmotorerna (OM602 och 603) sitter det kolvkylning på turbomotorerna. OM601 fanns med turbo i Viton, den har jag inte koll på.

Det finns två olika storlekar på kolvbulten, antingen 26 eller 28mm. Om det sitter kraftigare stakar i turbomotorena vet jag ej, men däremot så vet jag att 2-ventilarna har 26mm kolvbult på sugmotorerna, och 28mm på turbomotorena, så på så sett är dom kraftigare i 2-ventils turbomotorerna. Hur det är på 4-ventilarna har jag ej koll på.

Däremot så har jag läst lite på Amerikanska forum, att det kom en förstärkt stake till 350 motorn eftersom den hade problem med trasiga stakar/hål i blocket. Kan det vara den staken det handlar om?

Skillnaden på 4/5/6 cylindriga är i stort sett bara antal cynlidrar. OM601 - OM606 har aldrig gjorts med alublock. 2-ventils turbomotorerna har större förkammare än sugmotorn, och ett högre öppningstryck på spridaren. 115bar på sugmotorn och 135bar på turbon. Antagligen lika på 4-ventilarna. Alltid motoroljekyl på turbomotorerna.

Angående pumpelementen, så sitter det 5.5mm element i alla motorer med mekanisk insprutningspump, dvs dom som har ett gasstag. 6mm elementen sitter i dom med elektriskt styrd insprutningspump.

Det är lätt att läsa ut i pumpens beteckning (står på en skylt på pumpen) vad det är för element. Det kan tex stå: PES 5 M 55... Den första 5'an står för 5 cylindrar, M står för typ av pumphus, och 55 står för storlek på pumplementet.

Om det är bäst att köra mekanisk/elektrisk? Risken finns att styrsystemet på den elektriska ballar ur när man börjar höja laddtrycket för mycket, och byter pumpelement. Men jag har faktiskt inte läst om någon som byggt om sin elpump med större element.

/ Kjell

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!
dannnej
24 november 2009 · 761 Inlägg

Det stämmer inte alls, finns vissa mekaniska som har 6mm

Men jag har inte mer koll är så.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Panzar_Audi
25 november 2009 · 820 Inlägg

Dieselmeken finns ju också som bygger om pumpar, han är ju erkänt duktig precis som mynä.

Om man säger
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 juni 2010 · 1 201 Inlägg

bullshit.!  ingen mekpump kom med 6mm och om ja inte missminner mig hittar man 6mmarna i w210 karossen med om606turbo motorn.. då med elektrisk styrd guvenör.

Men dock fixa tag i 6 mm element och skicka dom till Dieselmeken!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
air_denka Volvo turbo trimmare
3 juli 2010 · 195 Inlägg

finns ju att hitta 7mm element.. ford transit vissa modeller har sådana som passar bolton.. Finns ju även 8mm..

mbadriver
1 mars 2011 · 244 Inlägg

Finns även 10mm, läste om någon som hade de tongue

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
drivmerc_
15 mars 2011 · 12 Inlägg

Har för mig att 10mm är till MW pumpar.

rätta mig om jag har fel=)

Mercedes W110 "TurboDiesel" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang