Sjukt el-fel, volvo 850

Drönirettab
4 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Man bör inte hålla på att plocka loss pluskabeln, det är mycket bättre att mäta laddspänningen istället. Då är det dessutom lätt att göra fler undersökningar eftersom man ändå har en mätare till hands. smile

hest
4 oktober 2009 · 181 Inlägg

Drönirettab skrev:
Man bör inte hålla på att plocka loss pluskabeln, det är mycket bättre att mäta laddspänningen istället. Då är det dessutom lätt att göra fler undersökningar eftersom man ändå har en mätare till hands. smile

Självklart, men inte alla som har nån form av multimeter eller dylikt, och många som har, vet inte hur man ska använda den korrekt tongue

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
DriveOrDie
4 oktober 2009 · 258 Inlägg

Felet är generatorn byt den, starta bilen med starthjälp sen klart!

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Drönirettab
4 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Fast då är det på tiden att de lär sig hur en multimeter funkar, att mäta är ju jättekul wink

Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2009)

hest
4 oktober 2009 · 181 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fast då är det på tiden att de lär sig hur en multimeter funkar, att mäta är ju jättekul wink

Helt klart big_smile satt med multimetern i näven 8h om dan på mitt förra jobb i stort sett, roligare får man leta efter smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
DavidMartin
5 oktober 2009 · 250 Inlägg

Hehe, hade användt min multimeter om jag hittade den men jag plockade bort pluskabeln och det är väl ganska tydligt generatorn som är sönder. Får vänta tills den 25e nästa månad tongue

BMW E53 X5 (2002)
Schwerre
6 oktober 2009 · 39 Inlägg

Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri…  Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.

Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…

hest
6 oktober 2009 · 181 Inlägg

Schwerre skrev:
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri…  Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.

Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…

Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Schwerre
6 oktober 2009 · 39 Inlägg

hest skrev:

Schwerre skrev:
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri…  Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.

Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…

Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.

Generatorn laddar batteriet, som i sin tur håller igång bilen.
Bilen går alltså inte på generatorn utan på bilens batteri.

En generator har normalt 3 anslutningar.
- Jord
- laddlampa
- laddning till batteri (ansluts på pluspolen)

Plockar man då bort pluspolen dör bilen...

hest
6 oktober 2009 · 181 Inlägg

Schwerre skrev:

hest skrev:

Schwerre skrev:
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri…  Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.

Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…

Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.

Generatorn laddar batteriet, som i sin tur håller igång bilen.
Bilen går alltså inte på generatorn utan på bilens batteri.

En generator har normalt 3 anslutningar.
- Jord
- laddlampa
- laddning till batteri (ansluts på pluspolen)

Plockar man då bort pluspolen dör bilen...

Nej det gör den inte, laddningen till batteriet från generatorn går till pluspolen, plockar du då bort pluspolen, är det enda du tar bort funktionen att batteriet laddas, det kommer fortfarande att flyta ström i pluspolen, och är denna inte tillräcklig (generatorn fungerar ej tillräckligt) DÅ dör bilen.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Schwerre
6 oktober 2009 · 39 Inlägg

Surt att inse att man har fel… Men det borde vara som du säger när man tänker efter, att jag ifrågasatte de var pga att in gamla cab dog när pluspolen hoppade av. Den gick trots det hela sommaren utan att behöva ta hjälp av nån annan laddare så jag tror inte det var nått strul med den generatorn… Va väll också lite insnöad på att man kan köra utan generator så länge som batteriet har lite kräm kvar.  Jaja, tur att du rätt till mitt svammel wink

hest
6 oktober 2009 · 181 Inlägg

haha, ingen fara! alla gör vi fel, tur du var storsinnad att erkänna det iallafall big_smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang