Få rätt mot försäkringsbolag även fast jag gjort fel

Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

Tjenare!

blev en rejäl krock med bilen igår där jag "missade" väjningsplikten.

Jag kom till en fyrvägskorsning där jag skulle rakt fram och där jag skulle lämna företräde mot huvudled. När jag kollar åt vänster så ser jag en bil en bra bit bort så håller 40km/h  ut i korsningen (50väg) samtidigt som jag kollar åt höger för att se att det inte kommer bilar där vilket det inte gör.

När jag sedan kollar tillbaka igen och är en bit ut i korsningen så är bilen nästan i min bil!  Då dom höll en bra bit över 50km/h. Närmare 75-85km/h av polisen fick jag en trevlig bot på 2000:- men kan jag få rätt av försäkringsbolaget tror ni? Låter nog långsökt men anser att jag inte gjort något fel då bilen i fråga var nog långt bort för att jag med marginal skulle hunnit över.

Är det någon som varit med om något liknande och fått rätt?

Kommer väl nånting här snart!
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Hur kan du förvänta dig att få rätt när du har gjort fel? det är ju sin uppgift att bedöma om det är säkert att köra eller inte.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

Allt är en tolkningsfråga. "Hur kan du skjuta någon och sen gå fri?"

Så nu frågade jag efter någon som varit med i liknande situation och ev fått rätt.

Kommer väl nånting här snart!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 november 2009 · 2 973 Inlägg

Du får inte mer rätt för att han gör fel (kör för fort). Oavsett hur fort han kör så har du väjningsplikt mot honom.

"Om han hade kört i 50 hade jag hunnit" blir lite fel. Tänk om nån kommer i 200, ska man bara få sticka ut då?! Vilka olyckor det skulle bli....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
henke_99 Offroad Racing
22 november 2009 · 3 122 Inlägg

Tyvärr är det oftast så att det är oerhört svårt att få rätt när man själv "brutit" mot en regel. Oavsett hur den andra bilföraren kört. Däremot om det finns vittnen på alltihop o så då kan det gå att få "rätt" pga dessa. Det är dock inget att räkna med.

Dessutom, eftersom du tydligen redan erkänt för polisen o tagit emot boten (skrivit under?) så blir det nog svårt då försäkringsbolagen tittar på polisens rapport. (dom gör ju allt för att slingra sig undan)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
gamlingen
22 november 2009 · 5 198 Inlägg

Väjningsplikt är ju trots allt väjningsplikt, oavsett hur fort den andra kör

Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

Ska prova så får vi se, förlorar ju knappast på det. Har iaf vittnen med namn och telefonnummer som såg att dom kom i bra hög fart så får se.

En sak till. Vad är det jag kommer få betala, halvförsäkring på min bil men det är väl bara självrisken för trafikförsäkringen jag betalar? Inte vagnskada väl?  Trafik ligger på 1000:-  och vagnskada 3 eller 6000:-
Samt åker jag på den andra förarens självrisk eller är det min jag betalar så står mitt försäkringsbolag för kostnaderna till den andra?

Sen blev det ju bärgning av båda bilarna från plats, är det något som tas av försäkringen även fast jag inte har helförsäkrat?

Kommer väl nånting här snart!
J-P-R DO IT LOW STYLE
22 november 2009 · 1 342 Inlägg

Hur kan du ha självrisk för vagnskada vid halvförsäkring?

Du betalar bara självrisken för din trafikförsäkring, inget annat. Och du kommer få betala bärgningen också.

EDIT: Och det finns inte en chans i helvete att du kommer få rätt mot försäkringsbolaget. Inte ens när man har rätt så får man knappt rätt mot dom.
Själv har jag krånglat med en skada som motparten erkänt och tagit på sig, det finns polisrapport på, i över fyra månader.

Senast redigerat av J-P-R (22 november 2009)

FireTraXX DFFL
22 november 2009 · 9 020 Inlägg

Det är du som gjort fel oavsett hur fort den andra bilen kört.

Och med tanke på att du bara har halvförsäkring så kommer bolaget bara att täcka den andra bilens skador.
Du betalar din självrisk, inte den andras.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

Dom borde ju vara villiga att skylla på den andra föraren då han har ett annat bolag och på så sätt skulle dom slippa betala ut några pengar alls?  Men men får se vad dom säger.

Kommer väl nånting här snart!
J-P-R DO IT LOW STYLE
22 november 2009 · 1 342 Inlägg

Renjägarn skrev:
Dom borde ju vara villiga att skylla på den andra föraren då han har ett annat bolag och på så sätt skulle dom slippa betala ut några pengar alls?  Men men får se vad dom säger.

Ja för det andra bolaget har ingen egen vilja? Herregud...

DanielssonC
22 november 2009 · 213 Inlägg

hoppas du åker dit.. Ta ditt straff det va ju dock du körde mot väjningsplikt !

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
FireTraXX DFFL
22 november 2009 · 9 020 Inlägg

Renjägarn skrev:
Dom borde ju vara villiga att skylla på den andra föraren då han har ett annat bolag och på så sätt skulle dom slippa betala ut några pengar alls?  Men men får se vad dom säger.

De är villiga att be dig fara åt helvete och inte betala ut en enda krona, men de har skyldigheter mot såväl dig som den andra föraren.

Och när man snålar och bara tar halvförsäkring så får man skylla sig själv och hosta upp lagningen av sin egen bil medans försäkringsbolaget betalar den andras.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2009 · 3 404 Inlägg

Båda har skyldighet att på alla tänkbara sätt försöka förhindra olyckor in i det sista. Du gjorde däremot mest fel som körde mot väjningsplikt på osäkra grunder men eftersom den andre uppenbarligen inte ens försökte förhindra olyckan samt körde på tok för fort så har ju båda gjort fel.

Jag vet inte hur bolagen ska hantera detta men i min värd så låter det för enkelt att bara lägga all skuld på dig

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

FireTraXX skrev:

Renjägarn skrev:
Dom borde ju vara villiga att skylla på den andra föraren då han har ett annat bolag och på så sätt skulle dom slippa betala ut några pengar alls?  Men men får se vad dom säger.

De är villiga att be dig fara åt helvete och inte betala ut en enda krona, men de har skyldigheter mot såväl dig som den andra föraren.

Och när man snålar och bara tar halvförsäkring så får man skylla sig själv och hosta upp lagningen av sin egen bil medans försäkringsbolaget betalar den andras.

Jag skiter blanka fan i min bil! jag vill inte ha någon ersättning alls då bilen kanske var värd 10k som max. Däremot tänker jag prova och se om dom kan få det till att han var delaktig och ev göra så parterna får stå för sina egna självrisker eller att han får ta hela.

Dom kan faktiskt döma det som att båda gjorde fel i den här situationen och det tänker jag prova. Försäkringsbolag är inte dom som brukar gå stenhårt efter lagen. Dom är mer mån om vad det kommer kosta dom själva.

Senast redigerat av Renjägarn (22 november 2009)

Kommer väl nånting här snart!
FireTraXX DFFL
22 november 2009 · 9 020 Inlägg

Renjägarn skrev:

FireTraXX skrev:

Renjägarn skrev:
Dom borde ju vara villiga att skylla på den andra föraren då han har ett annat bolag och på så sätt skulle dom slippa betala ut några pengar alls?  Men men får se vad dom säger.

De är villiga att be dig fara åt helvete och inte betala ut en enda krona, men de har skyldigheter mot såväl dig som den andra föraren.

Och när man snålar och bara tar halvförsäkring så får man skylla sig själv och hosta upp lagningen av sin egen bil medans försäkringsbolaget betalar den andras.

Jag skiter blanka fan i min bil! jag vill inte ha någon ersättning alls då bilen kanske var värd 10k som max. Däremot tänker jag prova och se om dom kan få det till att han var delaktig och ev göra så parterna får stå för sina egna självrisker eller att han får ta hela.

Dom kan faktiskt döma det som att båda gjorde fel i den här situationen och det tänker jag prova. Försäkringsbolag är inte dom som brukar gå stenhårt efter lagen. Dom är mer mån om vad det kommer kosta dom själva.

Jag hoppas inte att det blir så att båda blir delaktigt skyldiga då väjningsplikt nog är en av de viktigaste trafikreglerna.

Hastighetsgränser gör ju nytta, men utan väjningsplikt, stopplikt o.dyl. så hade varenda korsning varit vilda västern.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
22 november 2009 ·

Glutta här kan finnas något matnyttigt.. http://www.trafikjuristen.se/index2.htm

Senast redigerat av blacken (22 november 2009)

Renjägarn
22 november 2009 · 638 Inlägg

tackar blacken

Kommer väl nånting här snart!
D_MAN ?
22 november 2009 · 1 038 Inlägg

Ni hävdar att han körde för fort, han nekar, ord mot ord.

Ni hävdar att han körde för fort, du strunta i väjningsplikt, han har lagen på sin sida, du fick böter på plats av polisen pga att du strunta i väjningsplikten.



Men lycka till.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
FireTraXX DFFL
22 november 2009 · 9 020 Inlägg

http://www.astick.net/blog/wp-content/uploads/2009/02/shark.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang