SAAB 9-3 Linear -07 vs. Volvo S40 -04

Trancequeen
14 januari 2010 · 40 Inlägg

Hej!

Nu står jag i tankarna att byta bil och jag är ganska säker på vad jag vill ha. Jag vill ha en komfortabel och körglad bil som inte kostar alltför mycket att äga. Automat är en självklarthet! Nu har jag haft en SAAB 9-3 Linear -07 och en Volvo S40 -04 som jag har provat. Nedan följer en liten beskrivning av dessa två bilar och min totala upplevelse.

SAAB 9-3 Linear SportSedan-07

Mätarställning: 8 800 mil
Motor: 1,8t

Plus (+)
Snyggt designad interiör
Gott om utrymmen i kupén (fack och dyl)
Turbo

Minus (-)

Volvo S40 -04

Mätarställning: 8 700 mil
Motor: 2,4

Plus (+)
Snyggt designad interiör (stilren)
Har funktionen att blinka tre gånger vid t.ex. filbyte

Minus (-)
Få/små förvaringsutrymmen/fack dyl
Utan turbo

SAMMANFATTNING
Både bilarna är precis vad jag söker när det gäller körkomfort och storlek, och själva körupplevelsen är likvärdig. Däremot är det små detaljer som skiljer dom åt som är på både plus och minus. Dock är den totala upplevelsen att SAABen kändes bättre. Den var sportigare och som jag redan nämnt så hade den goda förvaringsmöjligheter i kupén om jag jämför med Volvon. Även pixlarna kändes modernare, vilket inte är konstigt med tanke på att SAABen är 3 år nyare.

Problemet sitter i att jag ska byta bort min KIA, och har fått följande bud.
Mellanpriset till SAABen ca. 90 000 kr
Mellanpriset till Volvon ca. 47 000 kr

Som ajg redan sagt, SAABen är min favorit, men det är inte jag som ska finansiera bilköpet och mina föräldrar tyckte att ca. 90 000 i mellanpris var för mycket.

SAABen finns på blocket, så jag infogar en länk nedan
http://www.blocket.se/kalix/Saab_9_3_Li … _9&w=2

Tyvärr finns inte Volvon med på Blocket

Med vänliga hälsningar
/E

Skalman
14 januari 2010 · 508 Inlägg

Det är alltid svårt att välja bil .

Men om jag vore du så skulle jag välja saaben .

Varför du ska välja saaben är för den har turbo och då kan man få ut lite mer ur den motorn efter man har tröttnat på dom hästarna som bilen hade när man köpte den .

Köper du volvon då finns det inte mycket att göra med kraften under huven utan du får vara nöjd med det du hade från början.

Och som du skrev så hade ju saaben det där extra och kändes bättre och då är ju valet saaben för man ska gå på magkänslan .

Tror du kommer tröttna på volvon.

Trancequeen
14 januari 2010 · 40 Inlägg

Skalman: Visst vill jag ha SAABen, men min mor och far har gjort det klart för mig att det är för stor summa att lägga mellan, och utan deras finansiering så blir det ingen bil alls. Däremot undrar jag om man inte kommer kunna pressa priserna på SAAB såsom läget ser ut?

Mortalis VW-nörd?
14 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Va de inte du som skapade en tråd om att byta din kia mot en saab 9-5 nyss?

9-3 av senare årsmodeller ska iaf vara trygga begnagnatköp (vad jag läst), medan S40/V50 lider av barnsjukdomar med elfel bl.a. Läs GP.se under motordelen, eller Vi Bilägare så kommer de säga samma saker...dessutom e väl 04an i princip första årsmodellen av S40(N), vilket brukar vara den årsmodell man ska undvika

klimpan
14 januari 2010 · 2 600 Inlägg

jag tro mera på saab 9-3 och en 07 är ju en av dom senare vilket är bra.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Kwek
14 januari 2010 · 157 Inlägg

Tror på saaben,helt klart.

Deluxedaniel Med lem
14 januari 2010 · 10 Inlägg

Saaben.

Vi köpte nyss även en 93a Linear.
Sjukt bekväma bilar.
Gillar den mer än vår s60 sen är de ju turbo med;)
Dock så har s60n mer komfort som en familjebil.

blev lite ot men ändånwink

Senast redigerat av Deluxedaniel (14 januari 2010)

Mortalis VW-nörd?
14 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Deluxedaniel skrev:
Saaben.

Vi köpte nyss även en 93a Linear.
Sjukt bekväma bilar.
Gillar den mer än vår s60 sen är de ju turbo med;)
Dock så har s60n mer komfort som en familjebil.

blev lite ot men ändånwink

Va väl inte så OT eller? Rätt bra info tyckte ja tongue
Bara en fråga där, Linear är basutförandet på SAAB va och Vector är nivån över och sen bygger man vidare?

Gerling
14 januari 2010 · 55 Inlägg

Mortalis skrev:

Deluxedaniel skrev:
Saaben.

Vi köpte nyss även en 93a Linear.
Sjukt bekväma bilar.
Gillar den mer än vår s60 sen är de ju turbo med;)
Dock så har s60n mer komfort som en familjebil.

blev lite ot men ändånwink

Va väl inte så OT eller? Rätt bra info tyckte ja tongue
Bara en fråga där, Linear är basutförandet på SAAB va och Vector är nivån över och sen bygger man vidare?

stämmer att Linear är "snik" varitanten...sen vector osv.. aero är ju fina modellen wink

Vector har lite fina extra funktioner som ingår i de paketet, men går även plocka till de grejjerna som tillval till Linear men är nog inte många som gjort det.

Gerling
14 januari 2010 · 55 Inlägg

Glömde ju skriva att jag hade valt saaben.. men visst blir mer pengar emellan och man måste ju ha råd att äga bilen också! Du kanske kan sälja din bil privat? och sedan köpa en saab 9-3 privat eller hos bilhandlare utan inbyte? brukar oftast gå att förhandla bättre om priset då..
Även om volvon är billigare i mellanskillnad så måste man ju köpa en bil man tkr om!

Rquired Allmänt envis
14 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Saab, dels för att det är mer bil för pengarna. Dels för att den är rätt rolig att köra, till skillnad från tråkiga Ford S40. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang