Turboras? Golf GTI -05

Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

Tjena!

Nu har de undersökning bilen på Moller bil. De har misstänkt turboras. Men killen ville först försöka med att byta ut någon reglerings eller regulator vet ej =S. Undra hur mkt. allt detta kommer gå på och vad slutresultatet blir. Var inne förrigår och läste av felkoder p.g.a. att lampa tänds. 5 felkoder dök upp. Idag tändes lampan igen då visade bara 2 av felkoderna. Dessa var statiska. Det indikerade på för låg laddtryck. Har haft bilen i ägo nu i 2 veckor precis. Gick i godtro och köpte bilen genom en vän till mig som kände denna kille. P.g.a. tog jag bara bilen och slarvade med att kolla på den. Ägaren sa att de inte var några fel på bilen. Redan efter 2 dagen tyckte jag att bilen var seg. Och när jag provade att köra 0-100 på tid igår så var det uppenbart. 0-60 km/h på 7 sek, bromsade ner efter det, förstod att det var illa. Informerat säljaren om problem har varit snäll och sagt att jag kan stå ut med 5-10 tusen kr i kostnader men började handla om turboras eller annat som är dyrt. Kommer jag att konkta honom. Köp aldrig bil i godtro. hmm.


Ni bilexperter kom gärna med tips om vad de kan vara och hur mkt. detta kan kosta mig! Kom gärna med tips om hur jag ska sätta dit honom om det nu är möjligt.


Tack på förhand.

eXe
19 mars 2010 · 230 Inlägg

Rycker bilen blått eller något? drar den olja? mer än vanligt?

Volvo 242 "M50in" (1975)
Goffen Administratör
19 mars 2010 · 2 975 Inlägg

Om det är en golf 5 gti så sitter det en elektrisk "dumpventil" på turbon som brukar gå sönder testa den först....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

eXe skrev:
Rycker bilen blått eller något? drar den olja? mer än vanligt?

Bilen går bra utan problem. Känns kanske som om bilen drar lite mer än vanligt. När man acc. känns det som om att bilen blir helt seg vid 3500 varv och högre. Står jag på tomgång ligger varvräknaren stilla på 1100 varv. Ingen blårök eller svart. Vet ej om den drar olja. De har de inte sagt något om på Möller.

soyd
19 mars 2010 · 1 853 Inlägg

Hur långt har bilen gått ?

/mvh soyd

Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

5900 mil.

Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

Goffen skrev:
Om det är en golf 5 gti så sitter det en elektrisk "dumpventil" på turbon som brukar gå sönder testa den först....

Okej, då får jag säga åt dem att testa det.

Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

Väldigt genröst av er att ta er tid att svara! Tack så jätte mkt. för detta.

t5henke
19 mars 2010 · 111 Inlägg

5900 mil! Hur fan lyckas man köra slut en turbo på så kort tid?
har ju inte ens varit inne på den andra servicen ju! Mvh Henke

eXe
19 mars 2010 · 230 Inlägg

Håller med t5henke, 5900mil ska inte en turbo gå sönder på:S

Volvo 242 "M50in" (1975)
Rickard-v
19 mars 2010 · 2 665 Inlägg

t5henke skrev:
5900 mil! Hur fan lyckas man köra slut en turbo på så kort tid?
har ju inte ens varit inne på den andra servicen ju! Mvh Henke

Ja om man kör longlife service, men det finns det väl ingen som rekomenderar. Byt olja 1500mil.
Även de som jobbar på vag säger att det är bättre med 1500mil.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

Rickard-v skrev:

t5henke skrev:
5900 mil! Hur fan lyckas man köra slut en turbo på så kort tid?
har ju inte ens varit inne på den andra servicen ju! Mvh Henke

Ja om man kör longlife service, men det finns det väl ingen som rekomenderar. Byt olja 1500mil.
Även de som jobbar på vag säger att det är bättre med 1500mil.

Fattar inte det heller. Den har varit på service vid 2100 mil 3800 mil och 5100 mil.

Dabanek
19 mars 2010 · 117 Inlägg

eXe skrev:
Håller med t5henke, 5900mil ska inte en turbo gå sönder på:S

eXe, vet inte vad jag ska säga heller om turborasen som de misstänker. När jag trycker på så börjar turbon låta känns det som. Det kommer lixom ett andra ljud till förutom motor ljudet. Så de känns som om turbon funkar men inte ger något tryck. Förresten lampan började lysa igen idag. Börjar lysa med kortare intervaller nu.



Mvh. Daban

rian
20 mars 2010 ·

Kolla Dumpventilen först innan du börjar ge dig på annat..

Dabanek
20 mars 2010 · 117 Inlägg

Goffen skrev:
Om det är en golf 5 gti så sitter det en elektrisk "dumpventil" på turbon som brukar gå sönder testa den först....

Tjena Goffen!


Är det lätt att byta dumpventilen?


Mvh. Daban

Goffen Administratör
20 mars 2010 · 2 975 Inlägg

Japp den är inte så svår att byta och kontrollera själv... Man får hissa bilen och montera bort skyddet under "om du har heltäckande" sen sitter den med 3 skruvar under turbon snett ner åt höger så att säga med en elkontakt i  skruva ner den koppla ur kontaken och kontrollera membranet som sitter i den.... Tror en ny kostar under tusingen i alla fall troligen runt 500kr, det ska finnas en bättre än den som satt original....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Dabanek
20 mars 2010 · 117 Inlägg

Goffen skrev:
Japp den är inte så svår att byta och kontrollera själv... Man får hissa bilen och montera bort skyddet under "om du har heltäckande" sen sitter den med 3 skruvar under turbon snett ner åt höger så att säga med en elkontakt i  skruva ner den koppla ur kontaken och kontrollera membranet som sitter i den.... Tror en ny kostar under tusingen i alla fall troligen runt 500kr, det ska finnas en bättre än den som satt original....

Okej! Synd att jag inte hann få medd. för typ 3 tim sen =P. Var och lyfte den och kollade katen som var helt oskadad, så som jag såg det iallafall. Men åker in imorgon då.

Såg faktiskt skyddet som du skrivit. Men heltäckande hur ser de ut? Denna skydd kunde man se in delvis. Jag är juh så kass. Så om jag försöker rita lite snabbt här under med lite streck så kanske du kan säga om det stämmer något?

"sen sitter den med 3 skruvar under turbon snett ner åt höger så att säga"

FRAMVAGN

l-------l
    l
    l  ?
    l
    l
l-------l

BAKVAGN


Är det ungefär där frågetecknet är som du menar med snett ner åt höger?


"med en elkontakt i  skruva ner den koppla ur kontaken och kontrollera membranet som sitter i den..."

Tänkte kolla hur stor den där dumpventilen kan vara ser jag den tydligt när jag kollar efter den eller är den gömd?


"kontrollera membranet som sitter i den"

Ser jag även fast jag är amatör på bilar om membranet är sliten eller paj?





Tack för besväret!!!


Mvh. Daban

Goffen Administratör
20 mars 2010 · 2 975 Inlägg

Ja du inte lätt att förklara på internet o jag hittade ingen bra bild på google heller. Jag är ju inte helt säker på att golf GTIn har ett heltäckande skydd under motorn som min RS hade. Men om du hittar turbon under ifrån borde du inte ha några som helst problem att hitta ventilen som sitter på turbons högra sida om du står med ryggen mot bilen bakdel och tittar uppåt.
Du ser oxo den elektriska kontakten som sitter på ventilen, när du lossat dom 3 skruvarna och får ner ventilen så borde du med lätthet se att ventilen inte är helt rund  utan membranet är skadat och tätar inte längre, Detta är ju ingen vanlig dump utan när du får ner ventilen är ju membrenet fritt i luften den tätar mot en yta inne i turbon så när du drar ut den får du ventilen fritt hängadens i den elektriska delen så att säga....

Hittade den bara för det smile

http://www.forgemotorsport.com/upload/images/DSC01302.JPG

Senast redigerat av Goffen (20 mars 2010)

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Dabanek
20 mars 2010 · 117 Inlägg

Goffen skrev:
Ja du inte lätt att förklara på internet o jag hittade ingen bra bild på google heller. Jag är ju inte helt säker på att golf GTIn har ett heltäckande skydd under motorn som min RS hade. Men om du hittar turbon under ifrån borde du inte ha några som helst problem att hitta ventilen som sitter på turbons högra sida om du står med ryggen mot bilen bakdel och tittar uppåt.
Du ser oxo den elektriska kontakten som sitter på ventilen, när du lossat dom 3 skruvarna och får ner ventilen så borde du med lätthet se att ventilen inte är helt rund  utan membranet är skadat och tätar inte längre, Detta är ju ingen vanlig dump utan när du får ner ventilen är ju membrenet fritt i luften den tätar mot en yta inne i turbon så när du drar ut den får du ventilen fritt hängadens i den elektriska delen så att säga....

Hittade den bara för det smile

http://www.forgemotorsport.com/upload/i … C01302.JPG

Okej, men de var en bra förklaring nu tycker jag smile. Förhoppningsvis hittar jag turbon och då borde de inte vara några mer problem. Får helt enkelt återkomma imrgon med hur det gått! Skit shysst att jag får tips om vad de kan vara och hur jag gör de. Hoppas felet ligger där alltså! Då blir jag skyldig dig en tjänst smile.


Mvh. Daban

Goffen Administratör
21 mars 2010 · 2 975 Inlägg

http://bilder.lagabasen.se/delar/1074/1074566929vy1.jpg

där ser du den tydligt längst ner åt höger ungefär här   ^

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang