Hur mycket bromsvätska går åt? - Volvo 740 Glt 16v

Remiss
19 mars 2010 · 1 339 Inlägg

Tjo, det är dags att byta till sommardäck och jag tänkte att jag lika gärna kan byta bromsvätskan då! Frågan är bara hur mycket jag behöver köpa?

Kan 1 liter räcka eller behöver jag köpa mer? Bromsvätskan är ju hygroskopisk så jag vill nog inte köpa för mycket i onödan. Står inget om det i Haynesboken eller i instruktionsboken.

Mvh

Niklas1987 NO
20 mars 2010 · 2 182 Inlägg

Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rille0
20 mars 2010 · 2 021 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

De går knappast i 4 liter i hela bilen tongue inte ens 1 liter går nog i

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
klarrre
20 mars 2010 · 502 Inlägg

Med tanke på att bromsrören har en inre diameter på kanske 2 mm så går det inte åt stora mängder för att fylla dem. Det räcker nog med 1 liter för att helt byta all bromsvätska.

Tror jag.
Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
gran_mustang
20 mars 2010 · 83 Inlägg

1 liter räcker gott och väl smile

Haj fajv, verri naaaajs
Remiss
20 mars 2010 · 1 339 Inlägg

Tackar för svaren! Köpte 1 liter på Mekonomen. Jag tänkte lufta ur all bromsolja och fylla på efterhand som det försvinner i burken när jag håller på, lika bra att göra det rätt smile

Senast redigerat av Remiss (20 mars 2010)

Niklas1987 NO
20 mars 2010 · 2 182 Inlägg

Rille0 skrev:

Niklas1987 skrev:
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

De går knappast i 4 liter i hela bilen tongue inte ens 1 liter går nog i

Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Remiss
20 mars 2010 · 1 339 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Rille0 skrev:

Niklas1987 skrev:
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

De går knappast i 4 liter i hela bilen tongue inte ens 1 liter går nog i

Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag

Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag tongue

Gerling
20 mars 2010 · 55 Inlägg

Precis som tidigare skrev så drar bromsvätskan till sig vätska, köp därför bara 1liters flaska, det räcker!

Niklas1987 NO
20 mars 2010 · 2 182 Inlägg

Remiss skrev:

Niklas1987 skrev:

Rille0 skrev:

De går knappast i 4 liter i hela bilen tongue inte ens 1 liter går nog i

Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag

Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag tongue

Om man förvarar den rätt så är det ingen större fara, men okej jag har fastnat lite för att beställa stora dunkar tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang