Registreringsskylt fram? Ett Måste?

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
12 juni 2006 · 1 781 Inlägg

man kan få dispans från vägverket för att ha klisterlappsskylt.. men det är speciella undantag

Team Insane Racing
Congaman
13 juni 2006 · 35 Inlägg

740GL skrev:
2000 kr ligger böterna numera på

Var har du fått denna uppgift ifrån? Jag åkte dit i sent i april pga saknad framskylt och fick som vanligt betala 400 kr i böter. Har letat runt på nätet och inte kunnat hitta den siffra du nämner. Kann du länka till din källa?

Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande
diforce
14 juni 2006 · 279 Inlägg

FirefoX skrev:

Stoltz skrev:
finns ju flipp ramar att köpa/bygga .....trycker på en knapp bara så vänds plåten...

En variant - http://www.clearplate.com/se_index.php

nån som har byggd sådana? o vill dela med sej lite med hur? wink

den innan länkade sidan, hur bra är den med lite fart? nån som provat?

hade tänkt bygga nått liknade, o lite ideer....

1- typ en vajer som vänder skylten när man drar i den smile simpelt!!! wink
2- montera en strålkastartork, försöka passa in den med ett par reläer som bryter lagom .. mye bättre än 1:an med elektroniken "proffsigt" wink
3- en platta lika stor som skylten som "skjuts" fram framför, från sidan el upp el nerifrån, inte riktigt kommit på nått bra elektroniskt till det, men om ni vet får ni gärna svara smile skulle funka bra med ett centralåsstyrning om (låsningen) vart lite längre sad

men som sagt.. nån som byggt nått o vill dela med sej? smile smile smile

Senast redigerat av diforce (14 juni 2006)

two lies don´t cancel each other out
tottnass Audi | Nybilar
14 juni 2006 · 51 Inlägg

Jag och en kompis blev stoppade pga vi inte hade det! De är inte så imponerade över små skyltar heller vad jag har förstått!

Senast redigerat av tottnass (14 juni 2006)

// Tottnass
Jockecalibra
14 juni 2006 · 356 Inlägg

tottnass skrev:
Jag och en kompis blev stoppade pga vi inte hade det! De är inte så imponerade över små skyltar heller vad jag har förstått!

mm små skyltar får man inte häller ha sad

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Pearlfoto -:Player in the street:-
14 juni 2006 · 234 Inlägg

kan man ringa te vägverket då eller för att få dispans för en liten skylt? e de nån som fått de eller

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-
Saab 9-3 Aero TTID "SilverGhost" (2010)
Saab 9-3 2.0t Biopower SC "BlackKnight" (2010)
Gislekillen RushRacing.tk
14 juni 2006 · 278 Inlägg

Lekberg skrev:
kan man ringa te vägverket då eller för att få dispans för en liten skylt? e de nån som fått de eller

Du kan ringa å fråga men jag tror inte att du får de.. har för mig att de måste finnas speciella skäl till att ha små skyltar. t.ex importerad bil som bara har plats me en liten skylt.. men ringa å fråga kan man alltid göra..

Senast redigerat av Gislekillen (14 juni 2006)

Aero-Micke
14 juni 2006 · 124 Inlägg

Malm3n skrev:
man kan få dispans från vägverket för att ha klisterlappsskylt.. men det är speciella undantag

Bevisa gärna de!

Tror nämligen inte så mycket på de!

Senast redigerat av Aero-Micke (14 juni 2006)

KarlNilsson Örebroare i exil
14 juni 2006 · 970 Inlägg

Congaman skrev:

740GL skrev:
2000 kr ligger böterna numera på

Var har du fått denna uppgift ifrån? Jag åkte dit i sent i april pga saknad framskylt och fick som vanligt betala 400 kr i böter. Har letat runt på nätet och inte kunnat hitta den siffra du nämner. Kann du länka till din källa?

Från en kille på La Famiglia som åkte dit för ett par veckor sedan pga avsaknad av regskylt fram.

citerar honom här

"Jonas skrev:"

"2000 kr och ombesiktning kostade det mig"



det är vad han säger i alla fall. Sen är det upp till en själv om man vill tro på det eller ej. Men varför skulle man ljuga om en sådan sak? smile Hur som helst så var i alla fall bötesbeloppen tidigare 300 respektive 400 kr om man körde utan regskylt. Varför dom hade 2 olika belopp, kan man ju undra sig. Någon som vet något kanske?

Senast redigerat av 740GL (14 juni 2006)

Hej FRA!
Congaman
15 juni 2006 · 35 Inlägg

740GL skrev:
Från en kille på La Famiglia som åkte dit för ett par veckor sedan pga avsaknad av regskylt fram.

citerar honom här

"Jonas skrev:"

"2000 kr och ombesiktning kostade det mig"



det är vad han säger i alla fall. Sen är det upp till en själv om man vill tro på det eller ej. Men varför skulle man ljuga om en sådan sak? smile Hur som helst så var i alla fall bötesbeloppen tidigare 300 respektive 400 kr om man körde utan regskylt. Varför dom hade 2 olika belopp, kan man ju undra sig. Någon som vet något kanske?

De olika bötesbeloppen beror på om du hade en skylt som dock inte var väl synlig (300 kr) respektive ingen skylt alls (400 kr). Jag tror att killen du hänvisar till måste ha åkt för något annat än en saknad registreringsskylt. Ombesiktning pga att skylten saknades är en omöjlighet och redan pga denna uppgift förstår man att det inte kan ha handlat om enbart en saknad skylt.

Här är en länk till de bötstabeller som tillämpas av polisen. Som du ser gäller fortfarande 300 kr respektive 400 kr:

http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … ativa1.htm

Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande
Roadkiller Bredbands Tekniker
15 juni 2006 · 176 Inlägg

jag känner en kille som jobbar på ett företag i Jönköping som tillverkar och provar hastighetskamrorna.Han sa till mig att det ska bli böter på 2000 spänn för att köra utan regskylt bara för att man inte ska göra det..Om det inte redan blivit de!!

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
Roadkiller Bredbands Tekniker
15 juni 2006 · 176 Inlägg

Jag blev stoppad för ett par år sedan för att jag hade regskylten innanför vindrutan.Jag ville att polismannen skulle vissa mig i "lagboken" vad det stor om för regler ang regskyltar.Det fanns även bestämmelser för var deb ska sitta typ hur högt eller lågt, om hur mycket den fick vara till vänster eller höger. Alfa romeo och Mitsubishi Evo 6 har den ju till vänster men de ä nog för att dem tillverkas i et annat land där det ä okej....Eller har jag fel ang dessa bilar?

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
k_isaksson
16 juni 2006 · 18 Inlägg

diforce skrev:

FirefoX skrev:

Stoltz skrev:
finns ju flipp ramar att köpa/bygga .....trycker på en knapp bara så vänds plåten...

En variant - http://www.clearplate.com/se_index.php

nån som har byggd sådana? o vill dela med sej lite med hur? wink

den innan länkade sidan, hur bra är den med lite fart? nån som provat?

hade tänkt bygga nått liknade, o lite ideer....

1- typ en vajer som vänder skylten när man drar i den smile simpelt!!! wink
2- montera en strålkastartork, försöka passa in den med ett par reläer som bryter lagom .. mye bättre än 1:an med elektroniken "proffsigt" wink
3- en platta lika stor som skylten som "skjuts" fram framför, från sidan el upp el nerifrån, inte riktigt kommit på nått bra elektroniskt till det, men om ni vet får ni gärna svara smile skulle funka bra med ett centralåsstyrning om (låsningen) vart lite längre sad

men som sagt.. nån som byggt nått o vill dela med sej? smile smile smile

ta ett gång järn och fäst i underkant av reg plåten o sen i bilen och sänk ner regplåten med ett gasrelä till radiostyrda bilar smile    ---> http://www.hobbex.se/ProductImages/52-55-56med.jpg <---
som knuffar skylten fram

If something´s hard to do. Then it´s not worth doing
stratovarius
16 juni 2006 · 31 Inlägg

Darkie skrev:

Impreza_BlackDrake skrev:
TIPS! vissa tar av regplåten ifram så att inte folk ska se vart bilen finns o  sen sno den! säkerhetsrisk bara!

då går man runt bilen och tittar där bak ? haha smile)

Hehe det är givet tongue Nä men han menade nog på bilder och liknande..hehe

Ukko
15 augusti 2006 · 23 Inlägg

Vart stopad idag och man får inte änns ha skylten i fönstret. 400kr i böter är de. Det är samma pris för synlig som borta.

Men fick gå för den här gången

Senast redigerat av Ukko (15 augusti 2006)

MilleN
15 augusti 2006 · 9 108 Inlägg

Ständigt dessa jävla påståenden helt utan källor bara för att "kompisens brorsas kusin sagt det". Lär er skilja på förslag och bestämmelser!!!

Det finns förslag på en jäkla massa, t.ex. att man ska höja hastighetsgränserna med 10km/h, inte springer jag runt o säger att man numera får köra 10km/h fortare för det. Kolla upp fakta

Sushikocken Sleeper
7 november 2006 · 3 084 Inlägg

d finns ju inte en J********************s sportbil i världen med regplåt fram

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Biskop_Audi Ung och dum
8 november 2006 · 23 Inlägg

k_isaksson" skrev:
ta ett gång järn och fäst i underkant av reg plåten o sen i bilen och sänk ner regplåten med ett gasrelä till radiostyrda bilar smile    ---> http://www.hobbex.se/ProductImages/52-55-56med.jpg <---
som knuffar skylten fram

http://www.zatzy.com/shop_cube/index.ph … oductId=27

Jonni
8 november 2006 · 1 256 Inlägg

Nu är jag trött på allt tjöt och alla historier hit och dit.. Detta är vad som gäller

KÄLLA:

POLISEN.SE

Böter

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Hastighet

Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.
Skyddsutrustning

Ej använt bilbälte förare 1.500 kr. Inte sett till att minderåring använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde) 2.500 kr.

Ej använt skyddshjälm knäppt eller oknäppt för moped, EU-moped och motorcykel för förare 1.500 kr, för passagerare över 15 år 1.500 kr, för passagerare under 15 år 2.500 kr.

Cykelförarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm, 500 kronor.
Fört fordon mot rött ljus

Motordrivet fordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.

Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.
Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon

Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.000 kronor.

Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.
Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande

Bil/motorcykel/moped klass I, traktor, motorredskap släpfordon/efterfordon 1.200 kronor.

Moped klass II, 500 kronor.

Cykel/hästfordon, 500 kronor.
Fordonslast som inte är fastgjord eller övertäckt

Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.500 kronor.

Moped klass II eller annat fordon 500 kronor.
Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning

Förare och passagerare, 500 kronor.

Överträdelse av omkörningsförbud, 3.000 kronor.
Ej iakttagit stopplikt

Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.500 kronor.

Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor
Ej iakttagit väjningsplikt 

Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.000 kronor.

Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.
Ej givit tecken vid sväng

Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.

För cykel och moped klass II, 500 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just ska gå ut på obevakat övergångsställe

Motorfordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.

För cykel och moped klass II, 1.000 kronor.
Kört för nära framförvarande fordon

Motordrivet fordon, ej klass II moped, 1.200 kronor.

Övriga fordon, 500 kronor.
Däck
Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor.

Dubbade däck under otillåten tid, 500 kronor.

Ej använt vinterdäck under föreskriven tid 1.200 kronor.

Utrustning

Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kr.

Reflex(er) saknades/bristfällig(a )under mörker 1.000 kr.

Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kronor
(I dagsljus är dessa brott halverade).

Registreringsskyltar

Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.

Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.

Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.
Körkort


Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.

Senast redigerat av Jonni (8 november 2006)

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 november 2006 · 6 017 Inlägg

men det är ändå billigare än att åka fast för fortkörning i fartkamera

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang