Svajande tomgång volvo 740 B230F(filmklipp finns på problemet)

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Har köpt en fin volvo 740 av en äldre herre. Allt perfekt förutom gången på bilen.
Avgasreningslampan lyser samt väldigt svajig på tomgång.

Se film för att enklare förstå hur den beter sig:
http://www.garaget.org/video/8yg1qeicuq5c

På filmen står bilen i neutral på tomgång.

Vad är det som gör att den beter sig såhär? Märks inte av under landsvägskörning, då är den "stark", drar som den ska och går kanon.

Tacksam för svar!

Pedaal
6 november 2010 · 601 Inlägg

Dålig lmm, lambdasond, luftläckage? Kan vara många fel tongue Vad har du för fler symptom? Hur luktar avgaserna? extra soppa, knallpulver eller nå liknande?

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

I övrigt går bilen kanon. Så fort man kör och har bilen i dragläge så går den helt perfekt.
I jämn hastighet på landsväg(90-110) går den perfekt.
I lägre hastigheter 50-70km/h så kan den rycka lite.

Vill komma rakt på problemet, så jag slipper byta ut en massa grejer i onödan. Därför jag gjorde ett litet videoklipp smile

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Har inte luktat på avgaserna, ska göra det senare idag!

Pedaal
6 november 2010 · 601 Inlägg

Vilken årsmodell är det?
Du har inte blinkkodsdosan där framme i motorutrymmet så du kan avläsa felkoder?

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Det är årsmodell -90.
Vet inte om det finns någon sådan så man kan läsa av felkoder?
Tänkte mig att detta problem säkert varit på tusentals 740is genom åren och att nån här kanske skulle känna igen problemet smile

Pedaal
6 november 2010 · 601 Inlägg

Då ska du ha dosan där framme så du kan avläsa felkoder!
Här har du guide, http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=22
Brukar ge en bra hint om vad som är fel smile

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Fast har ingen utrustning till att läsa av det med. Men får väl köra till en verkstad om jag inte skulle få rätt på det.
Fler svar på vad felet kan va tack! Har en hel helg på mig att fixa problemet! smile

J_Lindahl
6 november 2010 · 12 Inlägg

byt insugspackningen, har varit med om samma sak flera gånger och det brukar vara packningen som är dålig!

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Okej, det borde jag enkelt kunna verifiera med startgas väl?

mange_240
6 november 2010 · 1 562 Inlägg

Voyce skrev:
Okej, det borde jag enkelt kunna verifiera med startgas väl?

ja, när blev lambdasonden bytt senast är bytesintervall på 15000mil på dem.

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Vet inte, där är full servicebok på den. Men kanske inte byts sålänge den fungerar? Hittar inga papper på att den skulle va bytt.
Har gått 22500idag.

mange_240
6 november 2010 · 1 562 Inlägg

testa insugspackningen, innan du byter ngt mer se till å få fram eventuella felkoder på den om du inte kommer över en likadan som du kan låna delar ifrån.

Voyce Truckförare
6 november 2010 · 16 Inlägg

Den reagerar på tomgången när man sprutar startgas vid insuget in mot motorn. Så nästan garanterat insugspackningen! Ska prova byta den. Typiskt att det är röd dag idag, kunde inte få fatt på nån packning. Återkommer med resultat när den är bytt!

caromania Forummoderator
6 november 2010 · 9 296 Inlägg

Uppgradera till en isolerande. Jag har 3-4 kvar från när jag tillverkade. Men då tar det några dar innan du har den hemma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
StlpMK Team T-Röd Racing
6 november 2010 · 507 Inlägg

Har typ samma problem med min med att tomgången svajar så.. hmm

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Super40
6 november 2010 · 415 Inlägg

Voyce skrev:
Fast har ingen utrustning till att läsa av det med. Men får väl köra till en verkstad om jag inte skulle få rätt på det.
Fler svar på vad felet kan va tack! Har en hel helg på mig att fixa problemet! smile

Det är en diod som blinkar och sitter i en liten svart låda bakom vänster fjädertorn så du behöver inget verktyg för att läsa av och iom att lambdalampan lyser så är skulle det vara det första jag kollade.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Voyce Truckförare
7 november 2010 · 16 Inlägg

caromania skrev:
Uppgradera till en isolerande. Jag har 3-4 kvar från när jag tillverkade. Men då tar det några dar innan du har den hemma.

Vad innebär att den är isolerande?



Super40 skrev:
Det är en diod som blinkar och sitter i en liten svart låda bakom vänster fjädertorn så du behöver inget verktyg för att läsa av och iom att lambdalampan lyser så är skulle det vara det första jag kollade.

Aha, trodde man behövde nån datautrustning för att läsa av koderna. Vad smidigt! Ska läsa av dom idag. tack för att du klargjorde det smile

caromania Forummoderator
7 november 2010 · 9 296 Inlägg

Den är tjockare (3,2mm) gjord i värmetålig polyeten och tätar bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lindh86
7 november 2010 · 18 Inlägg

Du har till 90% fel på luftmängdmätaren då blir bilen svajjig på tomgången hade en 740 förut med det problemet. så det får du prova smile

Volvo V70 D5 "V70" (2008)
Ford Mustang Cobra "Terminator" (2003)
Ford mustang "Yellow Cobra" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang