Caddy funderingar!

mekkarn
16 januari 2011 · 226 Inlägg

Jag har en caddy 99 tdi. Och nu börjar jag stå inför att lägga ut lite pengar på den men hade väl även tänkt sälja den snart så jag vill helst slippa lägga ut pengar:)

Motorvärmaren är trasig! Är det dåligt för bilen att starta motorn utan motorvärmare? Jag kör den inte så ofta och stoppar in kupevärmaren under huven om det är mer än säg -5. Jag gissar att en diesel är känsligare för kallstart än en bensinmotor.

Sen är mina vinterdäck slut. Är det dumt att bara byta dom fram först och se om det ger mig bättre grepp?
Eller måste man byta alla fyra samtidigt?

Tacksam för lite hjälp:)

zovix Maskinbefäl
16 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Motorvärmen kan du skita i, en modern dieselmotor startar bra åt minstånde ner till -25. Ang. däcken så sätt de nya bak. Ingen naturlag som säger att du ska byta alla fyra samtidigt (om du inte har 4x4, men det fanns inte då på caddy...)

Man kan beskriva det som så, släpper det bak, överstyr bilen och du snurrar, släpper det fram understyr bilen och du åker rakt fram utan att kunna styra, välj själv vad som är bäst ;-)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mekkarn
16 januari 2011 · 226 Inlägg

Tack för din hjälp!

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
16 januari 2011 · 198 Inlägg

Montera alltid bäst däck bak! Hellre understyra och smälla fronten med motor och deformationszoner framför dej än att snurra runt o smälla sidan med bara tunn plåt o en ruta imellan...

evilaudio
16 januari 2011 · 16 195 Inlägg

rawan92 skrev:
Montera alltid bäst däck bak! Hellre understyra och smälla fronten med motor och deformationszoner framför dej än att snurra runt o smälla sidan med bara tunn plåt o en ruta imellan...

hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
16 januari 2011 · 198 Inlägg

evilaudio skrev:

rawan92 skrev:
Montera alltid bäst däck bak! Hellre understyra och smälla fronten med motor och deformationszoner framför dej än att snurra runt o smälla sidan med bara tunn plåt o en ruta imellan...

hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

hjälper inte så mycket när du snurrar runt...

evilaudio
16 januari 2011 · 16 195 Inlägg

rawan92 skrev:

evilaudio skrev:

rawan92 skrev:
Montera alltid bäst däck bak! Hellre understyra och smälla fronten med motor och deformationszoner framför dej än att snurra runt o smälla sidan med bara tunn plåt o en ruta imellan...

hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

hjälper inte så mycket när du snurrar runt...

å de gör man ju verkligen varje dag..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
16 januari 2011 · 198 Inlägg

evilaudio skrev:

rawan92 skrev:

evilaudio skrev:

hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

hjälper inte så mycket när du snurrar runt...

å de gör man ju verkligen varje dag..

http://www22.vv.se/filer/40589/basta_dacken_bak.pdf

http://www.polisen.se/Halland/sv/Aktuel … interdack/

http://www.testfakta.se/motor/article15214.ece

dessa vet nog vad dom pratar om och jag litar nog på dom.

mats757
17 januari 2011 · 915 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag har en caddy 99 tdi. Och nu börjar jag stå inför att lägga ut lite pengar på den men hade väl även tänkt sälja den snart så jag vill helst slippa lägga ut pengar:)

Motorvärmaren är trasig! Är det dåligt för bilen att starta motorn utan motorvärmare? Jag kör den inte så ofta och stoppar in kupevärmaren under huven om det är mer än säg -5. Jag gissar att en diesel är känsligare för kallstart än en bensinmotor.

Sen är mina vinterdäck slut. Är det dumt att bara byta dom fram först och se om det ger mig bättre grepp?
Eller måste man byta alla fyra samtidigt?

Tacksam för lite hjälp:)

Bäst däck bak, ingen diskution!

Absolut ska du har en motorvärmare. Det är inte bara frågan om motorn startar. Den skonas väldigt mycket genom mindre slitage. Kall motor får absolut inte den smörjning den ska ha. Samt att bränsleförbrukningen är i många fall väldigt många gånger högre dom första km.
Man tjänar lätt in ett byte av värmelement på en vinter genom lägre bränsleförbrukning.
Du spar på batteriet också, genom att motorn inte behöver nöta lika länge för att starta, Man behöver då inte köra lika länge för att batteriet ska bli uppladdat ige.

Men kanske det bästa. man får värme i kupen mycket fortare om motorn är värmd.
Alltså..... BYT!

Mats

monno Elektriker
17 januari 2011 · 718 Inlägg

rawan92 skrev:

evilaudio skrev:

rawan92 skrev:
Montera alltid bäst däck bak! Hellre understyra och smälla fronten med motor och deformationszoner framför dej än att snurra runt o smälla sidan med bara tunn plåt o en ruta imellan...

hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

hjälper inte så mycket när du snurrar runt...

Tycker det beror på hur mycket man duger till att köra bil.

Jag kan häva en sladd, har hittills inte fått en sladd man inte klarar av, och aldrig en lyckas fått sladd med fwd om det inte är med vilje i princip.
Däremot så om bilen understyr kan jag göra NADA! Då äre ba följa med, samma som att man får värdelös bromsverkan.

Och kalla mig ett pucko men jag väljer hellre att kunna svänga och bromsa än att jag får en sladd som jag kan häva, och sladd på Fwd får man ju bara av två anledningar, du provocerar fram det själv, eller du kör på tok för fort över vad du klarar å har känsla för.

Så duger man till köra bil skulle jag då ha dom fram, men om jag glider av vägen nu å då å krockar så kan man ju ha dom bättre bak=)

Men ja, myndigheterna antar ju att folk inte kan köra(vilket stämmer på många) så dom säger ju att dom bättre ska va bak=)

Blev lite skrytigt de hära:P

Som att kasta vatten i sjön.
jonTe
17 januari 2011 · 5 710 Inlägg

mekkarn skrev:
Motorvärmaren är trasig! Är det dåligt för bilen att starta motorn utan motorvärmare?

Det är iaf sämre än att starta den när motorvärmaren varit inkopplad.

mekkarn skrev:
Jag kör den inte så ofta och stoppar in kupevärmaren under huven om det är mer än säg -5. Jag gissar att en diesel är känsligare för kallstart än en bensinmotor.

Det kan du nog sluta med då det är som att "elda för kråkorna".

mekkarn skrev:
Sen är mina vinterdäck slut. Är det dumt att bara byta dom fram först och se om det ger mig bättre grepp?
Eller måste man byta alla fyra samtidigt?

Har du bara råd att byta 2 så ta de pengarna och köp 4st bra begagnade istället. Att åka med dåliga däck är inte bra oavsett om de sitter fram eller bak.

MVH Jonas
..............
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 januari 2011 · 3 068 Inlägg

om du har fwd och framhjulen släpper och kanar är det bara o styra med handbromsen, så får jag göra med golfen när det är isbana.

Annars finns väl dugliga vinterdäck på dackonline, 375:- st för helt nya. Annars som JonTe säger, köp begagnade, finns hur mkt som helst.

mats757
17 januari 2011 · 915 Inlägg

monno skrev:

rawan92 skrev:

evilaudio skrev:
hellre monterar då ja dom bra däcken fram då de e där man styr å har mest bromverkan.

hjälper inte så mycket när du snurrar runt...

Tycker det beror på hur mycket man duger till att köra bil.

Men ja, myndigheterna antar ju att folk inte kan köra(vilket stämmer på många) så dom säger ju att dom bättre ska va bak=)

Blev lite skrytigt de hära:P

Väldigt tråkigt att du inte tar åt dig information på rätt sätt.
Till och med ABS och ESP har varit livsfarligt enligt vissa för att dom inte vill tro på att det fungerar. Men bevisligen fungerar det väldigt bra.

Tyvärr så är det många som lyssnar på vilseledande information och sätter sina bästa däck fram. Och det är fel.

Nästan alla bilar byggs understyrda, vet ingen som skulle vara överstyrd. Men när man lastar den full efter att ha varit på IKEA kan få väldigt förödande egenskaper när man inte är beredd på hur den beter sig som överstyrd.
Understyrd är alltid säkrare.

Heter man "Rally Kalle" som mellan namn och tycker att det är roligt att sladda runt på parkering är en helt annan sak. Men det har ingenting med körsäkerhet att göra.

(Självklart ska däcken vara så bra som möjligt både fram och bak.)

Mats

Senast redigerat av mats757 (17 januari 2011)

jonTe
17 januari 2011 · 5 710 Inlägg

zovix skrev:
Motorvärmen kan du skita i, en modern dieselmotor startar bra åt minstånde ner till -25.

Det bror på vilka motorer vi pratar om, långt ifrån alla startar bra i -25 skulle jag säga...

MVH Jonas
..............
zovix Maskinbefäl
17 januari 2011 · 1 038 Inlägg

jonTe skrev:

zovix skrev:
Motorvärmen kan du skita i, en modern dieselmotor startar bra åt minstånde ner till -25.

Det bror på vilka motorer vi pratar om, långt ifrån alla startar bra i -25 skulle jag säga...

För att förtydliga mig: Fyrtakts dieselmotor med commonrailinsprutning och glödstift samt tankad med vinterdiesel.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mekkarn
17 januari 2011 · 226 Inlägg

Vilken diskussion jag har satt igång:) Jag bor i Umeå så jag bör ha dubbat och har inte hittat något begagnat här förutom dom jag köpte på skroten med bra dubb men gammalt gummi, har jag nu lärt mig:), och dom duger inte till något.
Jag kanske skaffar 4 nya däck, grejen är att jag kanske inte kör bilen mer än 20 gånger till eller nåt denna vinter. Men då sätter jag dom bak.
Och jag tror jag väljer att vänta med att laga motrovärmaren, iallafall tills jag vet hur man gör det själv. Blir lite förvirrad av era olika åsikter men jag kanske säljer bilen sen och kör den inte så mycket så jag tror jag kan vänta med att laga den isåfall tills nästa vinter.
Tack för alla era svar.

evilaudio
17 januari 2011 · 16 195 Inlägg

har kört bil i över 15 år å har alltid haft dom bästa däcken fram å kommer fortsätta me de..  får man sladd så e man antingen kass på att köra elle så kör man för fort.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
monno Elektriker
18 januari 2011 · 718 Inlägg

mats757 skrev:
Väldigt tråkigt att du inte tar åt dig information på rätt sätt.
Till och med ABS och ESP har varit livsfarligt enligt vissa för att dom inte vill tro på att det fungerar. Men bevisligen fungerar det väldigt bra.

Tyvärr så är det många som lyssnar på vilseledande information och sätter sina bästa däck fram. Och det är fel.


Mats

Där tror jag faktiskt det är tvärtom, att övertro på ESP skapar olyckor, ungefär samma som att folk som kör AWD tror att man kan köra mycket fortare än alla andra på vinterväg för att man har ju så bra fäste! Dom tänker dock inte på att bromssträckan blir den samma.
Och vilka äre som inte tror på att ABS fungerar?tongue Rätt enkel funktion.
ESP är bra och hjälper nog i nästan alla fall, men det kommer ju till en gräns när även ESP inte kan rädda situationen. Och vad jag vet hjälper ESP inte min bil när jag inte kan svänga för jag har dåliga däck fram i högerkurvan å frontar med en lastbil?wink Sen har jag ju i och för sig inte ens ESP men ändåtongue

På en vinter så är det betydligt fler gånger jag är glad att jag kan bromsa än att jag skulle snurra medans jag körsmile
Men ja, vinterdäck ska man byta alla 4a, plus att jag iaf aldrig skulle köpa nå kina däck.

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang