När drar era bilar minst?

Bmw_5_
6 juni 2011 · 10 Inlägg

Jag har märkt en rolig sak, vet ej hur sant det kan va. Men tankar jag min bil med 95 oktanigt, och ligger i 120km/h så drar den som handboken säger i min bil, då ligger den på 0.72. Men tankar jag 98 oktanigt, så kommer den ner på 0.66 med samma hastighet, samma vikt. Och dem här testerna har jag provat vid 20 mils körning.

annars så ligger min bil på 0.85-0.9.

mvh

"Tar du hand om bilen, så tar bilen hand om dig"
xXSammy
6 juni 2011 · 6 588 Inlägg

Vettew skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Vettew skrev:

nopp. spiknykter. drar ifrån dig vid rödljusen och då dricker min kärra mindre hehe. mest roligast per krona helt enkelt.

Du HAR varit i skåpet! Fast Cittran kör du nog ifrån. 101 hk...

vi kan ju testa nu på onsdag eftermiddag om du vill från alingsås till göteborg? om du inte vet hur röven på en s70 ser ut innan så lär du få göra det då. hehe.

Oj oj oj..man får inte säga något dumt då jävlar

--

Har mätt vid de senaste 3 tankningarna och bilen har dragit 0.85 L / mil blandat

Då har jag inte kört jätte lugnt heller..ska prova det vid nästa tankning

De/Dem
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
6 juni 2011 · 273 Inlägg

Bmw_5_ skrev:
Jag har märkt en rolig sak, vet ej hur sant det kan va. Men tankar jag min bil med 95 oktanigt, och ligger i 120km/h så drar den som handboken säger i min bil, då ligger den på 0.72. Men tankar jag 98 oktanigt, så kommer den ner på 0.66 med samma hastighet, samma vikt. Och dem här testerna har jag provat vid 20 mils körning.

annars så ligger min bil på 0.85-0.9.

mvh

Vid långkörning och inte så mycket stannande och startande så drar bilarna mindre smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 581 Inlägg

Malheus skrev:

Vettew skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Du HAR varit i skåpet! Fast Cittran kör du nog ifrån. 101 hk...

vi kan ju testa nu på onsdag eftermiddag om du vill från alingsås till göteborg? om du inte vet hur röven på en s70 ser ut innan så lär du få göra det då. hehe.

Oj oj oj..man får inte säga något dumt då jävlar

--

Har mätt vid de senaste 3 tankningarna och bilen har dragit 0.85 L / mil blandat

Då har jag inte kört jätte lugnt heller..ska prova det vid nästa tankning

Nej. Racka inte ner på en trött S70... Haha!

Köpte min bil ny 2009-06-25 (M. Jackson kolade samma dag) och har sparat samtliga kvitton sedan dess! Rerordet är 0.88 under en 120 mils resa. Som värst 1.23 under sommarkörning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
6 juni 2011 · 273 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Malheus skrev:

Vettew skrev:

vi kan ju testa nu på onsdag eftermiddag om du vill från alingsås till göteborg? om du inte vet hur röven på en s70 ser ut innan så lär du få göra det då. hehe.

Oj oj oj..man får inte säga något dumt då jävlar

--

Har mätt vid de senaste 3 tankningarna och bilen har dragit 0.85 L / mil blandat

Då har jag inte kört jätte lugnt heller..ska prova det vid nästa tankning

Nej. Racka inte ner på en trött S70... Haha!

Köpte min bil ny 2009-06-25 (M. Jackson kolade samma dag) och har sparat samtliga kvitton sedan dess! Rerordet är 0.88 under en 120 mils resa. Som värst 1.23 under sommarkörning.

1,23 är väll inte så mycket smile familjens trajet dricker 1,3 vid långresor wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
RD_87 Skrotsamlare
6 juni 2011 · 4 031 Inlägg

De flest bilar jag har & har haft har varit ganska så törstiga, men jag är solidarisk med OPEC! wink Klart att Araberna ska ha pengar till kamelfoder, dessutom får jag ju chansen att göra en välgärning för statskassan. Chryslern går bara "billigt" på landsväg, ca 1,5l/mil smile
Volvos fantastiska A6 motor som sitter i min TL12 lär man snarare få räkna liter/h på, vintervolvon går på 1,1 om man kör som en liten kärring och undviker stadskörning i möjligaste mån, när det blir halt vill den gärna ha 1,4!? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
6 juni 2011 · 273 Inlägg

RD_87 skrev:
De flest bilar jag har & har haft har varit ganska så törstiga, men jag är solidarisk med OPEC! wink Klart att Araberna ska ha pengar till kamelfoder, dessutom får jag ju chansen att göra en välgärning för statskassan. Chryslern går bara "billigt" på landsväg, ca 1,5l/mil smile
Volvos fantastiska A6 motor som sitter i min TL12 lär man snarare få räkna liter/h på, vintervolvon går på 1,1 om man kör som en liten kärring och undviker stadskörning i möjligaste mån, när det blir halt vill den gärna ha 1,4!? tongue

Du kanske har tung högerfot oxå wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
sleepyoh
6 juni 2011 · 1 319 Inlägg

RD_87 skrev:
De flest bilar jag har & har haft har varit ganska så törstiga, men jag är solidarisk med OPEC! wink Klart att Araberna ska ha pengar till kamelfoder, dessutom får jag ju chansen att göra en välgärning för statskassan. Chryslern går bara "billigt" på landsväg, ca 1,5l/mil smile
Volvos fantastiska A6 motor som sitter i min TL12 lär man snarare få räkna liter/h på, vintervolvon går på 1,1 om man kör som en liten kärring och undviker stadskörning i möjligaste mån, när det blir halt vill den gärna ha 1,4!? tongue

Har man pengar tanka o gasa.. big_smile

_----------'
Presidento Of World
6 juni 2011 · 3 333 Inlägg

Mercan tar 0.59 vid göbbkörning , då gäller 6ans växel och 90km/h , håller även samma förbrukning vid 110km/h med 6ans växel! Det tycker jag är riktigt snålt faktiskt, när det gäller att gasa så ligger det på så mycket så att man inte vill veta. men då är bilen trimmad så den drar lite mer smile men jag vill inte veta hur mycket mer.. .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2011 · 10 427 Inlägg

Vettew skrev:
volvo s70 classic (174 hästars). ligger i snitt på 0,7-0,8 och då är diverse omkörning och växlar vid 4 tusen varv. slökör ja så växlar ja vid 2500-3000. samma bensin förbrukning som innan. rolig motor som inte dricker som en alkis. den som inte tror mig så bevisar ja gärna motsatsen.

Poängen med din motor är ju att du ska växla vid 6000rpm om det ska bli nåt drag wink

***
On topic:

Min gamle 740 GLT 16V drar som minst när jag kryssar runt på landsvägar i 50-70km/h, c:a 0,75liter/mil (törstigaste sugisfyran).

BMWn har jag inte riktigt fått något grepp om, ska dra runt 0,75 om jag kör lugnt till jobbet med farthållare och klimatanläggning på (antingen 5mil 70-80väg eller 3 mil 100väg + 2mil 70väg). Enligt färddatorn som visar 0,06 liter/mil för lite så den drar ju en bit över 0,8 yikes

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juni 2011 · 10 427 Inlägg

Felplacerad skrev:
Min 528 (e39) dricker 0.55 i 100km/h, känns väldigt trevligt måste jag säga.

Kollat att färddatorn stämmer? wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juni 2011 · 10 427 Inlägg

Felplacerad skrev:

steifan skrev:

Felplacerad skrev:
Min 528 (e39) dricker 0.55 i 100km/h, känns väldigt trevligt måste jag säga.

Kollat att färddatorn stämmer? wink

Nej men kört liknande med samma siffror. Ligger ju nästan så lågt att det blir fyran i automaten tongue

Nice. "Lite" extremt att en E39:a med automat drar ~0,3liter/mil mindre än en 323 Ci E46 som förmodligen är mer aerodynamisk tongue
(Olika utväxlingar iofs wink )

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
7 juni 2011 · 3 404 Inlägg

2500varv på lockupen ger 93km/h och då vill volvoaset ha 0,93 ska man köra fortare blir det lätt över litern

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
LimpanS
7 juni 2011 · 351 Inlägg

S70in har jag fått ner i 0,9 faktiskt! Långresa på landsvägar... Första och enda gången jag såg mätaren under 1l/milen smile

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
7 juni 2011 · 351 Inlägg

Felplacerad skrev:
Du måste ha en tung fot big_smile

Finns det något annat? roll

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
7 juni 2011 · 351 Inlägg

Absolut snålast är den nog med farthållaren i 70 eller där omkring. Kan tänka mig att den går ner i 0,8 då. När jag fick ner den i 0,9 så var det ju med några start och stopp också smile

Men annars är det en törstig jävel. Kör jag som en normal människa i stan så ligger den lätt på 1,3.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
7 juni 2011 · 351 Inlägg

Men det är det fan värt! Riktigt bra bilar ju smile

Lexus IS250 "Executive" (2006)
sleepyoh
7 juni 2011 · 1 319 Inlägg

12mil inne i city per dag är inte nådigt med automatlåda och 850GLT. Speciellt inte om man är van vid snåldiesel. Jag tror jag ligger runt 1,4-1.5l/Mil.

_----------'
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
7 juni 2011 · 938 Inlägg

När den står i garaget å vilar... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
WoozyDozz
7 juni 2011 · 918 Inlägg

jonnielahti skrev:

Felplacerad skrev:

LimpanS skrev:
S70in har jag fått ner i 0,9 faktiskt! Långresa på landsvägar... Första och enda gången jag såg mätaren under 1l/milen smile

Du måste ha en tung fot big_smile

dem där femmorna drar mycket, sen kör han väl inte som en kärring heller wink

Vad gör man inte för det underbara ljudet? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang