Catalyst below threshold bank1 felkod p0420? S40 T4 BSR steg 3

kaos89
16 augusti 2011 · 17 Inlägg

Blir tokig på min s40 t4 2003 BSR steg 3..

Jag har EN felkod som vägrar ge sig alltså... "p0420"? VA FAN ÄR DET FÖR KOD?

Catalyst effeciy below threshold bank1..En en annan verkstad säger "p0420"

Någon som har hört något liknande?

HUR BLIR JAG AV MED DENNA ÄCKLIGA MOTORLAMPA och denna felkod?

Är det någon risk att bilen blir skadad om jag kör med denna felkod? Lambdasonderna hade fina värden och bilen gick igenom besiktningen dock med släckt lampa.

blink_pj
16 augusti 2011 · 477 Inlägg

ska man översätta direkt så betyder det att katalysatorn inte gör sitt jobb. men felorsaken kan vara något annat... tex:
katten har rasat
lambdasonden främre eller bakre ger fel värden (troligen bakre)
fel förbränning, dåliga tändstift, tändspolar m.m)
läckage i avgas (i närheten av lambdasonderna)

om  man kan köra eller inte måste man alltid själv avgöra men så länge bilen går bra så brukar det inte vara några problem... men tänk på att får den för mycket oförbränd soppa kan katten ge upp!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
kaos89
16 augusti 2011 · 17 Inlägg

blink_pj skrev:
ska man översätta direkt så betyder det att katalysatorn inte gör sitt jobb. men felorsaken kan vara något annat... tex:
katten har rasat
lambdasonden främre eller bakre ger fel värden (troligen bakre)
fel förbränning, dåliga tändstift, tändspolar m.m)
läckage i avgas (i närheten av lambdasonderna)

om  man kan köra eller inte måste man alltid själv avgöra men så länge bilen går bra så brukar det inte vara några problem... men tänk på att får den för mycket oförbränd soppa kan katten ge upp!

Tack för svaret! smile Fick tips att köpa en CELL-FIX som man sätter på bakre sonden för att få lite bättre värden så koden släcks tongue Ska se om detta fungerar troligtvis är det sportkatt eftersom det är BSR steg 3 och den får för dålig rening..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2011 · 13 786 Inlägg

sportkatar ihop med bilar med en främre och en bakre sond brukar aldrig vara smärtfritt tyvärr

man får helt enkelt lura skiten

har med att det behövs mycket värme innan den fungerar lika bra som orginalet samtidigt som man har ökat flöde som tappar mer värm än orginal katen

då blir det knas tur det finns lösningar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Daevil
30 januari 2013 · 692 Inlägg

Hej! Kör likadan bil med Steg 3 från BSR och har samma problem med min lampa nu o samma kod.. Vad är Cell-Fix och hur löser jag detta irriterande problem?
VÄLDIGT tacksam för svar smile

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang