Motorlampa lyser på v70 -02

_Peppo_
5 februari 2012 · 43 Inlägg

Tjena min motorlampa har börjat lysa på min v70 utan anledning. En morgon när jag startade den så började den lysa bara, inga felmeddelanden heller. Detta hände även i somras men då fick jag höra att man kan rycka ur en av säkringarna och då återställs det. Så om den börjar lysa igen så är det ju nå fel men min började inte lysa igen i somras.
Nu har den som sagt börjat lysa igen så nu undrar jag om någon vet vilket nummer på säkringen man ska rycka ur för att återställa motorlampan.

Tack på förhand.

Netstream
5 februari 2012 · 2 Inlägg

du kan ju bara rycka batteripolen så nollar du boxen annars:)

tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

Förmodligen lyser den av någon anledning, sen att bilen inte går sämre för det är en annan sak. Läs av felkoderna och se vad det ger innan du gör något annat.

/ Toni Larsson
Presidento Of World
5 februari 2012 · 3 332 Inlägg

kan vara lambdasonden så tröttnat på livet..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
_Peppo_
5 februari 2012 · 43 Inlägg

Netstream skrev:
du kan ju bara rycka batteripolen så nollar du boxen annars:)

Ja det är ett alternativ det med...

F4S4N CAD-konstruktör
6 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Lyser lampan så har du felkoder. Även om den släcks igen så har felkoderna lagrats.

Min lampa tändes förra veckan när det var riktigt kallt ute. Nollade koderna och sedan dess har den vart släckt. Kan bli så vid kallstarter ibland.

Att rycka en säkring hjälper ju dig knappast med problemet. Har du en återkommande felkod så har du ett fel. Oftast så är det "bara" en lambda-sond som bråkar.

Edit:

Läser du ut felkoderna på detta så får du ofta ut en CEM-kod som inte säger mer än att det har något att göra med lambda-sonden. Alltså ingen specifik kod som talar om VAD som är fel med den. För att få reda på det får man köra en riktig diagnos.

Senast redigerat av F4S4N (6 februari 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Ravi Tekniker
6 februari 2012 · 624 Inlägg

Läs ut felkoder. Annars återkommer ju felet så klart.

Senast redigerat av Ravi (6 februari 2012)

_Peppo_
6 februari 2012 · 43 Inlägg

Ska åka ner till bilia i morgon och ta reda på problemet, tack iaf.

Ravi Tekniker
6 februari 2012 · 624 Inlägg

Du måste ju förstå att man inte kan veta eller hjälpa dig om man inget har att gå på som typ min motor lampa lyser. inte lätt då. men återkom sen med felkod så kan vi nog hjälpa dig om inte volvo fixar det

_Peppo_
7 februari 2012 · 43 Inlägg

Vad jag ville veta var om någon visste vilken säkring man ska rycka ur för att nolla systemet, för jag misstänkte att det var lambdasonden som krångla, vilket är standard fel på v70. Men jag var på bilia idag och betalade 300 kr för att nolla skiten och få reda på att det var lambdasonden som indikerade på fel, men efter nollningen så var det lugnt igen. Så ursäkta om du misstolkade min fråga.

Ravi Tekniker
7 februari 2012 · 624 Inlägg

Lampan kommer ju att lysa igen om man inte åtgärdar felet ?

Senast redigerat av Ravi (7 februari 2012)

_Peppo_
7 februari 2012 · 43 Inlägg

jo men det är inget direkt fel, utan bara ett felmeddelande som kommer ibland enligt bilia.

Ravi Tekniker
7 februari 2012 · 624 Inlägg

var inte så säker på det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang