Historia om bilen: Köpte bilen av Olathomassen här på garaget.org Följde hans projekttråd och när han skrev i den att han kanske skulle sälja den så tog jag kontakt direkt och kollade på den. Efter lite om och men så följde den med mig hem.
Agerade sommarbil i år och cruisingbil. Blev en massa öl och bältesspännena går alldeles utmärkt att öppna ölflaskor med
Framtidsplaner: Den ska få fortsätta och agera sommarbil/cruisingbil med ett litet undantag. Helrenovering är på G och motorn byts ut mot en b230ft som ska få sig en rejäl trimmning. Målet för 2012 är att bottna turbon :twisted:
Lite smått och gott som kommer att hamna i bilen.
Drivlina: Holset HX35 med hemmasnickrat extraktorrör och VAG/KKK wastegate Torsendiff Nira 1000cc spridare Tuffare pump och catchtank Tuffare tryckplatta med 6puck sinter Bmw-låda osv.
Interiör: 5st extramätare. Alla original såklart. Om pengar finns över så blir de sportskinn från någon tysk i den Annars original förutom växelspak och ratt om man inte kommer över en R-sportratt igen.
Exteriör: Rostlagas Lackas Kulörförslag mottages gärna Grupp A-vinge Vita blinkers runt om beroende på kulör på bilen Sänkning med coilovers Polarisfälgar om jag inte får tag i några andra fräna 80-talsfälgar 8-)
Övrigt: Mer rost än vad jag trodde från början men de jobbigaste är bucklorna bakom dörrarna efter inbrottsförsök...
Lite bilder då.
Som den såg ut när jag köpte den då. (lånad bild)
Efter lite fix och en REDIG rekond
Som den såg ut innan den kördes till garaget.
Dagsfärska bilder då. Kommer mer efter helgen skulle jag tro men just nu ligger prio på 244an som ska rostlagas och få ny lack och en turbomotor så de går att besikta. Tråd kommer om den också
Motor
Blocket är nymålat med epoxygrund och en röd 2-k topplack.
Motorrenoveringssats. Ramlager ska bytas ut mot glyco och nya ringar ska inhandlas. Annars finns allt
Nya blanka fina frostpluggar
Lite delar till grenröret
Holset HX35g. Misstänker att innan sommarn är över så kan de kanske bli en större turbo
Bosch 044-pump. Förpump kommer inom kort
Lite flänsar och klämmor
En tialkopia. Får se om man kan få den att funka. Annars får man köpa sig en riktig
6-puck fjädrad 228mm sinter för BMW
Modellanpassad IC till 940 med AC. Passar så jävla perfekt på en 240 så fortsätter att köra med en sådan fast lite större modell
KKK wastegate från en audi. Den ska renoveras och coatas
Flänsar till grenröret
Spridarna - Precison 990cc
Nira I3+
Färdigpunktat. Dock så funderar jag på att göra om 2ans rör se det går runt ettans. Mest pga mer plats åt tändkablarna och sen att kunna komma åt stiften utan att ta bort grenröret
Fick ur motorn och har rensat bort nästan allt i motorrummet. Dock bara bilder på motorn ur.
Kompisen hjälpte till och lyfte ur den
Sen var jag och hämtade en topp av en kompis idag.
Ordentligt portad i insug och avgas dubbla ventilfjädrar 40/46 ventiler upptagna förbränningsrum för att bättre förbränning och mindre risk för spikningar och en vass enem turbokam även grupp-a kylkanalerna är uppborrade...
Har bara vart provstartad en gång sedan den byggdes.
Superpro bussningar från KG Trimning 4 nya tryckslangar och 2 stänkläppar med fästen Inte ett dugg billigt men är man originalbög och pedant så blir de lätt så här :oops:
Senast redigerat av Boostrider (25 mars 2012)
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Demonterade förardörren och slipade den där de såg ut att vara dålig och jodå. Det var inte så bra..
Vingen borta
Höger skärmkant renskrapad
Roligt arbete. Tur man får lite hjälp
Tröskeln
Bakskärmen
Som bilen såg ut förra veckan
Framvagn och bakvagn nere
Bilen uppe i karossvaggan som jag byggde för några år sen
Skrapat en underredsmassa. Jag har skostorlek 45 btw så det blev en del
Börjar bli plåtrent men är en bit kvar. De som ska bytas lägger jag dock inte tid på...
Och efter man värmt med gasol och skrapat med en tysk spackelspade så körde man vidare med denna och i viss mån slipmaskinen där man kom åt
Resultatet blir såhär
Lite annat då M90 svep som ska på en ZF
Grenröret version 2 påbörjat...
Va till kompisen och skruvade bort en komplett styrservo. Letar bara efter en servopump som satt på de bilar med abs
Sen till de lite roligare då. Har köpt lite grejer igen
Nya bromsok
Nya handbromsbackar
Nya skärmkanter
Nya framskärmar 81-83 som legat i lite drygt ett decenium. Verkade va bra passform på dem iaf
Köpte mig även en extrautrustad 240DL för lister och utrustningens skull. Är för övrigt till salu inom kort
Skapliga lister för och vara från 87. Kan bli svårare att få tag lika fräscha till dörrar och bakskärmar för de passar ju inte från 244...
Elhissar och massa mätare men inget centrallås. Känns lite som om ett centrallås hade vart nödvändigare
Bagagerumsmatta/plast volvo original
Får troligtvis ett roligt paket imorgon med lite mer förhoppningsvis fräscha originaltillbehör 8)
Beställde även 3 liter solid färg, 1,5 liter härdare och en liter epoxyprimer så då får man 3 liter blandad epoxy (har redan en liter epoxy och härdare) och 4,5 liter blandad färg så jag borde klara mig
Ska även in och köpa mig lite body och beställa all ekonomiplåt som behövs imorgon.
Börjar även bli lite smått stressad nu men vi får se vad som händer och sker
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet