Saab 9-5 2.0t -99 motorknack, okänt fel, bilder och ljudfil bifogade, tacksam för hjälp!

Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

okej, jag prövar de mittre överfallen, tror det är två stycken, imorgon efter skolan. Sedan återkommer jag, det vore jävligt schysst om jag kan vända mig till er här på forumet som kan en del och fråga er om rådbig_smile tack för svaren hittills!

Rallyhalle
11 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Du har till och med 3st överfall att lossa och kontrollera då det sitter 5 överfall på en 4-cylindrig motor smile
Har själv en likadan motor i delar för tillfället!

Innan du renoverat maskinen sen om du ska göra det så kolla turbinens glapp i turbon, och kontrollera oljepumpen.

Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

glappet i turbon har jag redan undersökt och det finns ett glapp där, dock vet jag inte inom vilka parametrar den ligger, men glappar gör den, hur kollar man oljepumpen förresten? Har du någon teori varför jag tappat oljetryck typ 40 gånger?

Rallyhalle
11 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Du har en Garret-turbo som inte ska glappa alls. Så frågan är om den glappar tillräckligt mycket för att oljan ska läcka såpass mycket att du tappar trycket?

Oljepumpen sitter i kåpan som sitter över kamkedjan, runt vevaxeln. Lyft på locket där (sitter en låsring över) så kan du kontrollera om där finns några skador i pumpen.

Civilarn
11 mars 2012 · 249 Inlägg

Kan man undersöka pumpen på plats eller måste den demonteras? förresten, hur mycket kostar det billigast att renovera turbon? jag knr inte för att köpa en ny turbo faktiskt, finns dock att få tag på från ebay för runt 2000 men det är dåligt med pengar nu, jag är ju student..

Rallyhalle
11 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Plocka väck remhjulet som sitter på veven, bort med låsringen och sen tar du bara bort locket. Locket har en o-ring så kan vara lite kärvigt att få ut den.

Det billigaste är nog att köpa en begagnad. Borde funka ett tag om man hittar en med lågt miltal.
Ebay-turbosarna har jag svårt att uttala mig om, vet bara att där var en omgång kinaturbos som hade problem med bussningen till WG-armen.

Civilarn
12 mars 2012 · 249 Inlägg

Jag tog loss de ramlager som man kommer åt, fick bort 7 halvmånar tror jag, 2 av dem jag fick loss var skuren så jag tror att jag har hittat felet. Åkte in till en lokal motorverkstad(Bäcks motorslip) och han sa att det var garanterat det som orsakat knacket. Hade hoppas på under 5000. Tydligen så måste veven slipas, eventuellt bör blocket och ramlageröverfallen lajneras, sedan behövs nya vevlager och ramlager och en packningssats. Runda svängar skulle detta gå på runt 8000-12000kr. Det är ju helt förskräckligt enligt mig. Lager och packningssats går på runt 2000-2500 tillsammans vilket betyder att han vill ha runt 7000 för att fixa veven och blocket..

Finns det någon som kan ge mig tips på vad jag ska ta mig till? Jag vill ju fixa motorn som jag har och inte köpa en ny då man inte vet vad man får tag i plus att det blir jobbigt att få in en ny motor i mitt garage då bilen står utan framvagn och blockerar ingången till garaget.

Senast redigerat av robbaxxxx (12 mars 2012)

Aero T16
12 mars 2012 · 1 327 Inlägg

En ganska bra sida om den troliga orsaken till ditt problem:

http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

Det kostar att lämna in.

Köp en motor på skroten eller köp en billig reservdels 9-5 att plocka motorn ifrån.

Rallyhalle
12 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Fick du någon anledning till varför han ville linea överfallen?

Civilarn
13 mars 2012 · 249 Inlägg

För att dom blivit repiga antagligen och för att delarna ändrar storlek när de blir varma ungefär så sa han. Jag tog ju bara med överfallen och ram och vevlager in i en bytta och visade honom, han har ju inte sett blocket.. Kan jag få något tips på hur jag kommer undan under 5000kr... måste jag verkligen lina överfall och block..??

LeafBox Lat Perfektionist
13 mars 2012 · 6 359 Inlägg

robbaxxxx skrev:
måste jag verkligen lina överfall och block..??

Behöver ju absolut inte lina nå block, det har ju ingen kontakt med några rörliga delar eftersom ramlagret är ivägen.

Överfallen... njaaaaa. Rent tekniskt kanske, men jag har aldrig hört talas som att någon gjort eller behövt göra det.

Och det såg ju inte såååå dåligt ut. Jag skulle hoppat över det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
AndreasPlars
13 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Om lagret har dragit runt eller visar tecken på extrem hetta så får man ju arborra. Annars är det ju stabila gjutjärnsblock som tål en del.
I med en begangnad vev och nya lager.
Sedan kan man ju undra hur pass länge den motorn har gått men dålig olja eller dylikt pga taskig vevhusventilation... Är annat slitet också? En titt under ventilkåpan brukar avslöja hur motorn har skötts generellt!

M.V.H:

Saab 900i (1989)
Civilarn
13 mars 2012 · 249 Inlägg

Flera av lagren har typ blivit kopparfärgade och lite missformade i kanterna, fick pilla loss dom med skruvmejsel och fick ju inte loss alla heller:-( vad är arborra?:-)

balder-kittis rangerare
13 mars 2012 · 115 Inlägg

för 8-12000 får du ju en bra begagnad motor i stället! för några få tusen till får du ju en nyrenoverad!

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Civilarn
13 mars 2012 · 249 Inlägg

Den motorn, en 2004, är ju knappast i bra skick om dom nu ska ha 4000:- men visst jag ska inte säga inte. Jag ringer och kollar med dom imorgon!

Rallyhalle
14 mars 2012 · 4 299 Inlägg

Jag hade då hellre renoverat den befintliga istället för att köpa en begagnad likadan som lika gärna kan rasa om 500 mil.

Rallyhalle
14 mars 2012 · 4 299 Inlägg

jonnielahti skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade då hellre renoverat den befintliga istället för att köpa en begagnad likadan som lika gärna kan rasa om 500 mil.

04an ska va bättre

Jag vet, men en motor på 32000 mil som skroten förmodligen inte kan visa någon typ av servicehistorik på. Nää röstar fortfarande på renovering! wink

Eson_
14 mars 2012 · 48 Inlägg

Rallyhalle skrev:

jonnielahti skrev:

Rallyhalle skrev:
Jag hade då hellre renoverat den befintliga istället för att köpa en begagnad likadan som lika gärna kan rasa om 500 mil.

04an ska va bättre

Jag vet, men en motor på 32000 mil som skroten förmodligen inte kan visa någon typ av servicehistorik på. Nää röstar fortfarande på renovering! wink

håller med blir ju bra mycket billigare å renovera befintlig motor än å köpa nått från en skrot hmm

Rallyhalle
14 mars 2012 · 4 299 Inlägg

jonnielahti skrev:

Rallyhalle skrev:

jonnielahti skrev:

04an ska va bättre

Jag vet, men en motor på 32000 mil som skroten förmodligen inte kan visa någon typ av servicehistorik på. Nää röstar fortfarande på renovering! wink

äh min 9000motor har gått 33000 nu och är helt tyst smile

Förmodligen för att den är servad någorlunda som den ska, annars hade den aldrig gått så långt.

9-5 som dessutom är en klenare konstruktion kräver omvårdnad för att klara av så långa sträckor. Och att då köpa en motor som gått så långt men man har absolut ingen historik på den? Nää, då har man nog större chanser på trisslotterna.

jonTe
14 mars 2012 · 5 710 Inlägg

ARborra är samma sak som lineeras eler linjeras eller hur man nu skall säga.
Har ramlagret  gått ner sig rejält och börjat snurra med är överfall och blocket skadat på den positionen.
Går att fixa men det blir som du förstått dyrt.
I din situation är en begagnad motor nog vettigast.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang