Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 176 Följare
  • 721 410 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 09:39
HG_
10 april · 2 496 Inlägg

Inken skrev:
har en kompis som e billackare men vet inte om han har motiv lacke nått,

Är ungefär likadant, fast i miniatyr.
När man väl fått lite snits på’t så är det svårt att sluta. 😂

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
11 april · 2 496 Inlägg

MR_T skrev:
Det där blev ju coolt.

Tackar 😁,  blev bra för å va en garage lack.
Kunde blivit betydligt sämre……. 🙄

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
19 april · 2 496 Inlägg

& då var skallarna ersatta med nya.
(Fast en annan färg.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-10e5e4e28ce886b2bbc04d53c3f41a34.jpg

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
20 april · 2 496 Inlägg

Lite förtydligande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-26c5d700b23491b432d8e510533a22cf.jpg

Avgasrören har fått sig en bättre uppsättning döskallar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
4 maj · 2 496 Inlägg

Liten uppdatering på vad som ska komma skall.
Lite förberedelse & lite träning först. 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-992e891a38c58b436f5bfbded495fa5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-bbc007404cdc21ab71cf08ac3498f3a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a9acd3d90ae7476ef7b8fd305a2995fe.jpg

Ingen mins en fegis. 😂😂😂😂😂
(Detta kan bli dyrt. 😅)

Mer uppdatering kommer.  😅

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
4 maj · 2 496 Inlägg

Oreggad skrev:
prem, följer coolaste åket.

Tack. ☺️ vet inte om det är det häftigaste på gatan, men är rolig att åka runt i.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
6 maj · 2 496 Inlägg

Uppdatering……..
Detta blev lite dyrt. 😭
Måtta upp rutan jag hade köpt & skar det som skulle bort,
(Rutan var ganska hård att skära i.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f95fc0a6f00acb85fed9989a2ef21d49.jpg

allt gick bra ända till jag skulle dela på rutan & elda på med lite t-sprit.
För att få bort plastfilmen som sitter emellan rutorna.

Då hör jag hur det krasar på motsatta sidan där jag höll på å grejade. 🙄
Det ljudet var inte det jag ville höra……

Det sprack duktigt från den sidan jag  var på till den motsatta långsidan. 😳
Meeeeeen va f———-n…….😡
Ja, ja, nu e det ju ändå försent att försöka rädda rutan.

Så jag fortsatte å greja, tänkte att det går ju att skära till rutan för att se om det fungera i karossen i alla fall.
Men rutan fortsatte att strama emot & sprack på den sidan som jag började på,
men va i h——-e,  🤬,
Så nu var båda sidorna
(höger & vänster sida.)
åt fanders.
Men rutan är intakt så det går ju att använda som mall i värsta fall.

Nu kom jag till den punkten att jag skull prova rutan i karossen,
när jag lyfter upp rutan så hör jag ytterligare ett krasande ljud som jag inte var beredd på……..

Då spricker rut  j——el  på mitten,
men rutan är fortfarande intakt så jag la rutan på plats i karossen,
nu återstår en viss fin putsning på vinkel
i nederkanten för å få den till att lira bra i överkanten.

Ur med rutan igen efter lite mätningar & ritande så plockade jag fram kapmaskinen.

Nu är det ju så att jag har införskaffat mig en kapskiva som man kan kapa i glas.

Så med lite försiktigt kapande med denna skiva & putsande på kanter så fick jag till
vinklarna så rutan ramlade på plats & passar som den ska,
MEN, då upptäcker jag nästa grej. 😔

Rutan e för liten i överkant, typ 12-13 mm
på varje sida om rundningarna.

Så även om jag hade fått till rutan hel så hade den inte passat….. 🙄

Så nu blir det att jaga rätt på polykarbonat på ca 5-6 mm för en vettig peng.

Kommer inte att köra på 3 mm för det har jag redan haft i tidigare & så tunn skiva vill jag inte ha pga att den bågnar efter att man
kommer upp i  lite hastighet.

Det kanske finns någon här som ligger på en skiva på 500mm*2000mm*6mm

Uppdatering följer. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
6 maj · 2 496 Inlägg

Inken skrev:
inte kul när de bli så,

Nepp, men nu vet jag hur jag inte ska göra & att jag vet att man kan inte ta en ruta i original mått. 😁

Det kanske finns någon amerikansk bil med mått som skulle kunna fungera kanske. 🤔

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
7 maj · 2 496 Inlägg

metic skrev:

HG_ skrev:

Inken skrev:
inte kul när de bli så,

Nepp, men nu vet jag hur jag inte ska göra & att jag vet att man kan inte ta en ruta i original mått. 😁

Det kanske finns någon amerikansk bil med mått som skulle kunna fungera kanske. 🤔

Har du kollat med Veterania om dom kanske kan lösa något? smile
Enligt deras hemsida så kan dom special tillverka nya rutor, jag har köpt en därifrån till min kadett för någon tusenlapp + att dom levererar rutan.
https://veterania.se/wp/special/

Vi hade diskussionen å beställa en special ruta.
Göra mall & skicka, men då pratar vi 12000:-.
Meeeeeeen, man e ju som man e & var bara tvungen å testa. 🙄
Så detta får gå på lärokontot. 🙄

Nu har jag beställt 6mm polykarbonat
(Går under namnet lexan, exolon, macroclear, makrolon.)

Det som är viktigt är att den är uv beständig.

& det blir att forma den lite.
Kommer att lägga upp hur jag gjort/gör för att få till detta & det lutar åt att ta bakrutan
i samma veva.
& detta blir först någon gång i nästa vecka.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
9 maj · 2 496 Inlägg

Uppdaterar lite,
då får man göra lite annat medans man väntar på rut ämnet då.
Göra lite service på växellådan t ex.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-105310fcca148a241a096c64f584cf49.jpg

& lite åtdragningsmoment som jag fick hjälp med via opelgruppen via fb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-6d7b382e0e6e18aa29f3b70a87c166a5.jpg

Fortsättning följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
11 maj · 2 496 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Har för mig att man värmer dessa plast rutor först i en ugn eller liknande över en form. Skär till, lägger över formen, låter den formas av värmen, stänger sedan av värmen och låter rutan svalna i lugn och ro. Tills den har följt formen och man kan montera den.

Eller det kanske var så du gjorde .. eller så fick du en idé nu 😉

Jo, det är så man får göra,
Behöver göra en låda så värmen inte går ur plasten för fort.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
måndag 14:51 · 2 496 Inlägg

Uppdatering dårå.
Efter att misslyckat med original rutan (som ändå var för liten i överkant.)
så blev det att beställa en 6mm polykarbonatskiva från plastshop.se (Man får tacka Chrille för snabb service & frakt.)

Med en del efterforskning på nätet av alla slag för att se hur folk böjt till tjockare bitar i denna plast så bestämde jag mig för detta jag ska gå igenom i denna uppdatering.

(Tar detta i stora drag, kommer inte att gå in på extrema detaljer.)

Jo, vi (min fru & jag, ja, man är tvungen att vara 2 för detta jobb, är inte lätta att göra själv.)
började med att ta en plåt, kapa & böjde till den efter rutramen.
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-87ac9edb82af1d90c4838992aff797e0.jpg

Svetsade fast stag på baksidan av plåten efter en del inpassning. Satte även ben på stagen så man får utsidan uppåt.
Provade med den gamla rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-42cc9001081da117964e88ae7d529091.jpg

& nu då?
Jo, nästa steg i projektet, att få skivan att böja sig, då krävs lite värme.
& då behöver man en låda av något slag att hålla inne värmen.
I detta fall så tog jag det som fanns till hands, pallkragar som jag klädde med aluminiumfolie på insidan.
Locket fick jag ta en mdf skiva jag hade liggandes medans botten delen av lådan fick vara öppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-be1784b5a9c97d4d510e7278635822de.jpg

Lånade svärfars gasolbrännare för att få lite värme.
La plåtmallen i lådan & passade in hela paketet så allting fick plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-380abbcc2847e3363d0879a41954001d.jpg

På med den tänkta plastskivan & locket, dra på med värme så skivan formar sig. & efter med ett par misslyckande försök så lyckades man med att
få till en vettig ruta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-33c79510748406c5950a936faa3bc744.jpg

Nu ligger rutan & svalnar & väntar på nästa steg.

Detta är i stora drag hur jag har gjort, men det är lite att tänka & arbeta med när man håller på med just detta så detta har tagit lite tid.
Detta är inget man gör över en helg.

Så alla följare får vänta lite till nästa uppdatering.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
måndag 21:01 · 2 496 Inlägg

Inken skrev:
snart klart,

Man e alltid ”snart klar”. 🤣
Sen är det ju alltid något annat man hittar som man vill göra om.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
måndag 22:28 · 2 496 Inlägg

Steff240 skrev:
Jädra smart lösning för att forma rutan!

Är polykarbonaten behandlad på något vis? Har haft några folkracebilar med polykarbonatrutor och tycker att dom lätt blir repiga och ofta "mjölkiga" och blekta av solen efter nåt år. Vore ju tråkigt om du behöver upprepa processen efter varje säsong hmm

Denna ska vara uv behandlad, men efter erfarenhet av den gamla rutan så håller det ungefär 3-4 år.
(Då har bilen stått ute alla år.)
Sen blir det en mjölkvit hinna på den.
Det finns ett sett att kunna åtgärda detta & det är att köra på lite snabbt med en brännare & köra snabbt över rutan så försvinner det vita, även små repor, men man får vara försiktig.
Sedan finns det poleringsmedel om man vill gå ännu djupare.
Men jag kommer att ha kvar mallen så jag kan göra fler rutor om det skulle behövas.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
Igår 09:39 · 2 496 Inlägg

Jag har fått lite ny kunskap om matt klarlack. 😁
Tydligen är det så att matt klarlack är bara lite matt på det översta lagret.
(Om man nu kan säga så.)
När man polerar den sorten av matt ”färg”
så polerar man upp/bort det matta så det blir högblank .
Därför blev taket blankt när jag polerade det, hu vad man kan lära sig.
Men inget som stör,
men oväntat resultat. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang