Volvo 960 Multilink MK2 på 740?

Christoffer01
8 januari 2013 · 105 Inlägg

Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Senast redigerat av Christoffer01 (8 januari 2013)

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
__macke__
8 januari 2013 · 215 Inlägg

Det beror ju på om kardanen har lika många bulthål som den bakaxeln eller ej annars måste du ju modda om den

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
8 januari 2013 · 315 Inlägg

Frågan jag och säkerligen många andra ställer sig är nog, varför? Multilink är ju mycket sämre än stel axel, och jobbigare och dyrare att reparera. roll

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
schnauz
8 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Många fästpunkter är gemensamma mellan stel axel och multilink, men de som är unika för multilinken finns inte på bilar innan 1988, eftersom det var då multilinken introducerades på 760. Efter 1988 och framåt ska dessa hål finnas på samtliga 740/760, dock sitter det gummipluggar i hålen och saknas svetsmuttrar på insidan på 740-karosserna där hålen inte används.

Zzoink
8 januari 2013 · 1 229 Inlägg

antagligen vill han åka med camber och det är svårt med stel bakaxel wink

MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
8 januari 2013 · 315 Inlägg

Zzoink skrev:
antagligen vill han åka med camber och det är svårt med stel bakaxel wink

Allt går om man vill, men ombyggnationen är nog större än byta till multilink.

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
Christoffer01
8 januari 2013 · 105 Inlägg

JM-Racing skrev:
Frågan jag och säkerligen många andra ställer sig är nog, varför? Multilink är ju mycket sämre än stel axel, och jobbigare och dyrare att reparera. roll

- Jimmy.

Varför jag vill ha Multilink är mest för att kunna åka med camber. Sen sägs det att det blir bättre komfort med de. Men om de inte skulle funka nå bra så är det bara att bytta tillbaka smile

schnauz skrev:
Många fästpunkter är gemensamma mellan stel axel och multilink, men de som är unika för multilinken finns inte på bilar innan 1988, eftersom det var då multilinken introducerades på 760. Efter 1988 och framåt ska dessa hål finnas på samtliga 740/760, dock sitter det gummipluggar i hålen och saknas svetsmuttrar på insidan på 740-karosserna där hålen inte används.

Okej tack smile

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2013 · 10 326 Inlägg

Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christoffer01
8 januari 2013 · 105 Inlägg

Brådhis skrev:

Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
8 januari 2013 · 315 Inlägg

Christoffer01 skrev:

Brådhis skrev:

Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Svårare att sänka. wink

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
Christoffer01
10 januari 2013 · 105 Inlägg

Någon som vet hur det blir med besiktningen om man byter bakaxel?

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
schnauz
11 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Enligt reglerna måste bilen registreringsbesiktas.

__macke__
11 januari 2013 · 215 Inlägg

schnauz skrev:
Enligt reglerna måste bilen registreringsbesiktas.

neej beror ju på hur tjuriga bp är men så illa brukar det inte va tongue

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
no_fake
12 januari 2013 · 865 Inlägg

JM-Racing skrev:

Christoffer01 skrev:

Brådhis skrev:

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Svårare att sänka. wink

- Jimmy.

svin lätt att sänka:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang