Angående: Iskörningar Sydsidan (f.d. drevviken)

Eddy Galen, inte dum.
27 januari 2013 · 1 324 Inlägg

Plats: Drevviken Farsta Strand. Man kan ta sig ner till isen via gatan ekebergabacken ner mot sjön. Man kommer se när man är där. Karta här!

Tid: Kl 19 varje Lördag så länge isen finns kvar.

Varför vi kör så sent är för att banan är egentligen avsedd för skridskoåkare.

Vi föredrar att ni kommer utan isdäck eftersom detta inte är något väldigt seriöst, utan för alla som vill ut och leka. däremot finns det möjlighet att köra av längst bort på banan och köra sydost på drevviken då det finns en väg plogad till en annan bana för er med isdäck.

Ta med varma kläder, spadar och lite gott humör!

EDIT: Pga "ändrade förhållanden" runt iskörningen på drevviken (igenbommat) så handlar detta numera om iskörning på sydsidan. Läs tråden eller gå med i "kungens kurva träffen" på FB för att hålla er uppdaterade smile

Senast redigerat av Eddy (1 februari 2013)

AlefG
27 januari 2013 · 21 Inlägg

Det låter bra! smile

Thompson
27 januari 2013 · 9 Inlägg

jag kommer gärna !

Eddy Galen, inte dum.
1 februari 2013 · 1 324 Inlägg

Pga plusgrader den senaste veckan så blir det tyvärr inställt.

wadde Tryck och pys-åka
1 februari 2013 · 884 Inlägg

Inte bara åka och kontrollborra lite, jag är väldans sugen nu när man inte jobbar jour.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Thompson
1 februari 2013 · 9 Inlägg

visst har det varit +grader några dagar men natten till idag fram till det är dags kommer att vara minus så jag tror inte det påverkat isen så värst mycket, eller?

Eddy Galen, inte dum.
1 februari 2013 · 1 324 Inlägg

Thompson skrev:
visst har det varit +grader några dagar men natten till idag fram till det är dags kommer att vara minus så jag tror inte det påverkat isen så värst mycket, eller?

Wadde och jag var ute och provborrade. Vi åkte till magelungen istället för att drevviken var igenbommad med en fin liten "motortrafik förbjuden" skylt. På Magelungen mätte vi 34 cm, dock så var isen väldigt svag av tempskillnaden för det sprack bara av att vi borrade. Känslan man fick var att man inte skulle vilja köra sin bil på den, var läskigt bara att stå på isen när man hörde ljudet av sprickande is runt omkring sig.

Nästa helg på Magelungen verkar det bli om temperaturen håller sig.

Thompson
1 februari 2013 · 9 Inlägg

tråkigt, då gillade inte skridsko åkarna det nya underlaget alltså.
hoppas kylan håller i sig då

TLO
1 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Inga problem att köra ut heller på den plats wadde bla känner till, var där o rekade i Onsdags. Dock behöver någon spåra alt skotta lite först.

"You Go, we go!"
Bollgroda
2 februari 2013 · 2 Inlägg

Vad tycker ni om att ni stör folk som bor nära isen sent på kvällar och nätter samt förstör skridskobanan?
Jävligt dåligt tycker jag och många andra som bor i närheten

Eddy Galen, inte dum.
2 februari 2013 · 1 324 Inlägg

Bollgroda skrev:
Vad tycker ni om att ni stör folk som bor nära isen sent på kvällar och nätter samt förstör skridskobanan?
Jävligt dåligt tycker jag och många andra som bor i närheten

Vad vi gör är inte helt rätt men världen är inte perfekt. Polisen föredrar oss på isen för då utsätter vi inte andra trafikanter för fara av att leka på vägen.

Senast redigerat av Eddy (2 februari 2013)

wadde Tryck och pys-åka
2 februari 2013 · 884 Inlägg

Bollgroda skrev:
Vad tycker ni om att ni stör folk som bor nära isen sent på kvällar och nätter samt förstör skridskobanan?
Jävligt dåligt tycker jag och många andra som bor i närheten

Men såhär då, räcker in kvadratkilometervis fridluftsområde åt oss allihopa utan att det måste sägas "ni stör" så fort man skymtar en bil ?
Och vi har ingen mänsklig rättighet till att "inte bli störda" fån allehandra grejer man ogillar. Tycka får man göra, men inte alltid hela världen cirkulerar kring just en själv.

Det är nog inte så att vi är utan för just eran tomt eller hus varje kväll så att det blir påträngande.

Själv avskyr jag barn och tål dem inte, men inte sitter jag å ber folk ta bort sina barn från vart jag råkar befinna mig, restauranger cafeer osv.
Det kallas lite social kompetens, att tåla folk och vad dom gör, omkring sig.

Är man helt folkskygg och vill inte varken se eller höra folk så kanske stockholms tätorter inte är det lämpligaste stället att bo på ?

För kom igen, så mycket låter det inte när bilar kör på sjön på kvällen. Pendeln som dundrar förbi längs med Magelungsvägen för mer oväsen omkring sig och går varje dag flera flera gånger.

*edit* Är för övrigt uppväxt vid sjön Magelugnen och det kördes idogt bilar på den alla vintrar, inget man ens funderade på om det var störande eller inte.

Senast redigerat av wadde (2 februari 2013)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
TLO
2 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Haha... och framförallt har inte Hundägare och Skridskoåkare någon ensamrätt på isen, som många av dem tycks tro.

Dock kan jag köpa att iskörning skall skötas snyggt och ödmjukt! Men det skall inte vara så svårt att samsas tycker jag heller.

Senast redigerat av TLO (2 februari 2013)

"You Go, we go!"
wadde Tryck och pys-åka
2 februari 2013 · 884 Inlägg

Nej det är samma grej när man är ute i skogen å kör cross, fast man är 4 mil ut i vildmarken så dyker det alltid upp nån friluftare eller hundägare som blir så förnärmad fast man rullar förbi dem väldigt sansat när man råkar mötas.

Ja klart man kan gasta å gapa om att det är så strängt förbjudet, men det är det att tanka hem hollywoodfilmer också. Men man har ingen ensamrätt på naturen som fotgängare tycker jag.

Sen är det ju klart en annan sak om man har besök varje kväll av 740-maffian utan avgasrör som försöker att dom kan att komma igenom islagret. Men nu ämnade vi inte härja ett 8-timmarslopp.

Nåväl åter till saken, vädret ser inte för lovande ut mina vänner. Plusgrader och snö i kommande vecka.
Tråkigt värre sad

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Bollgroda
2 februari 2013 · 2 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189433/189433-a472180e01eab5808a60b14a7c8ab9aa.jpg

Jag och,tror jag,de flesta andra som nyttjar isen eller bor i närheten har inget emot några timmars bilkörning i veckan.
Men social kompetens(som Wadde går in på) tycker jag inte passar i sammanhanget när några få bilar buskör sönder isen med dubbade däck. Drevvikens skridskobana sköts av stockholms stad för att hundratals människor några få veckor per år ska få möjligheten till långfärdsskridskor.
Ska ni ut på isen med bilen så snälla visa lite respekt för andra människors önskan att åka på en finare skridskobana än den bifogad bild visar

mvh
Bollgroda

wadde Tryck och pys-åka
2 februari 2013 · 884 Inlägg

Där ger jag dig helt rätt grodan. Vi ska låta bli de plogade banorna som kommunen plogat åt skridskoåkarna.
För där förstör vi faktiskt väldigt när vi kör.

Just på dreviken har jag själv inte kikat så mycket, men på magelugnen så var det iaf tänkt att hålla oss på Fagersjö-sidan av "militärbron" där de inte är en plogad bana.

Fint att du lägger fram enkel å bra fakta utan att trissa upp till tjafs.. som jag nästan råkade göra.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
David_FT
16 mars 2013 · 183 Inlägg

Har det blivit nån körning på isen?

TLO
17 mars 2013 · 1 062 Inlägg

Sjunger på sista versen nu. Status på Magelungen och Drevviken?

"You Go, we go!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang