Problem med laddtryck 740 med kkk k24 agg

Xuri One Man Clan
27 april 2013 · 4 287 Inlägg

940hx35 skrev:

pim_pim skrev:
Jag tror du har fått en ekorre i insuget. sad

håller med, annars brukar det vara kottar i spridarna! hmm

kollat efter tryckläckage? hade samma symptom på min gamla 945 turbo o då va de en spricka i en tryckslang på baksidan som gick längst med slangklämman så den varken syntes eller kändes utan den va tvungen att tas bort o kollas ordentligt för att hittas! tongue

han får ju "fullt" laddtryck men först vid 5000rpm så din teori om luftläckage sållar i alla fall ajg bort tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Johan85 Avstängd
27 april 2013 · 1 418 Inlägg

Xuri skrev:
jag tror din tryckklocka är för mjuk, den tjuvöppnar vid 0.5 bar men när du väl kommit upp på varvtal har du tillräckligt med avgaser för att turbon ändå ska orka ladda, flödet genom den tjuvöppnade wgn är för dåligt genom den lilla springan du har så du får "skenladd".

har man för mjuk trykcklocka så spelar de ingen roll om man rycker slangen till den, avgasmottrycket är ändå positivt å är de för högt så kommer wgn att öppna i alla fall oavsett om slangen till den är kopplad..

hade liknande på min 940 91a med orginal garrett turbo efter jag monterade jt 3 tums utan katt.
körde ja opyst ladd så laddade den 0.5 upp till typ 3500 sen skena det iväg till 1.1 upp till varvstopp, men öppnade ja pysventilen lite så den ladda runt 0.8 så skenade det inte längre:)

vart ganska skön karaktär på motorn när laddet skenade sådär den dog inte ut efter 4500rpm som dom gör annars och det är ju snällare mot kopplingen:P

Xuri One Man Clan
27 april 2013 · 4 287 Inlägg

Johan85 skrev:

Xuri skrev:
jag tror din tryckklocka är för mjuk, den tjuvöppnar vid 0.5 bar men när du väl kommit upp på varvtal har du tillräckligt med avgaser för att turbon ändå ska orka ladda, flödet genom den tjuvöppnade wgn är för dåligt genom den lilla springan du har så du får "skenladd".

har man för mjuk trykcklocka så spelar de ingen roll om man rycker slangen till den, avgasmottrycket är ändå positivt å är de för högt så kommer wgn att öppna i alla fall oavsett om slangen till den är kopplad..

hade liknande på min 940 91a med orginal garrett turbo efter jag monterade jt 3 tums utan katt.
körde ja opyst ladd så laddade den 0.5 upp till typ 3500 sen skena det iväg till 1.1 upp till varvstopp, men öppnade ja pysventilen lite så den ladda runt 0.8 så skenade det inte längre:)

vart ganska skön karaktär på motorn när laddet skenade sådär den dog inte ut efter 4500rpm som dom gör annars och det är ju snällare mot kopplingen:P

jo på min gamla vässade 940 turbo hade jag liknande tongue

FÖrsta bänkningen var lite panikartade å jag visste att min tryckklocka var för klen, hängde bara på en kraftigt jävla fjäder på utsidan turbon för å hålla stängt å japp de funkade skitbra tills bilen stod still i bromsbänken å inte fick nån fartvind.... turbon glödgade fjädern å de vart dåligs spänst i den :p

294hk / 340Nm... de var sugmotorkaraktär på bilen genom hela registret, 294hk vid 6000rpm, 340nm vid 4600rpm. å ändå så laddade bilen 1.2 bar hela repan!

helgen efter åkte jag till samma bromsbänk å då med en kraftigt modifierad trycklocka. gick inte ens med stor polygrip å skruvstäd å hänga av tryckklockan från wg, den var kompressor å minst 1.5 bars tryck för att kunna få av klockan ifrån wg armen big_smile

374hk vid 1.6 bar å 6000rpm.
518Nm vid 1.8 bar å 3700rpm.

+80 hästar på 0.4 bars laddtryck
+ 200nm vid 0.6 bars laddtryck.

behöver nog inte säga hur mycke roligare bilen blev med ordentlig tryckklocka.
tänker aldrig skruva ihop en turbo igen med för dåliga klocka.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Johan85 Avstängd
27 april 2013 · 1 418 Inlägg

Xuri skrev:

Johan85 skrev:

Xuri skrev:
jag tror din tryckklocka är för mjuk, den tjuvöppnar vid 0.5 bar men när du väl kommit upp på varvtal har du tillräckligt med avgaser för att turbon ändå ska orka ladda, flödet genom den tjuvöppnade wgn är för dåligt genom den lilla springan du har så du får "skenladd".

har man för mjuk trykcklocka så spelar de ingen roll om man rycker slangen till den, avgasmottrycket är ändå positivt å är de för högt så kommer wgn att öppna i alla fall oavsett om slangen till den är kopplad..

hade liknande på min 940 91a med orginal garrett turbo efter jag monterade jt 3 tums utan katt.
körde ja opyst ladd så laddade den 0.5 upp till typ 3500 sen skena det iväg till 1.1 upp till varvstopp, men öppnade ja pysventilen lite så den ladda runt 0.8 så skenade det inte längre:)

vart ganska skön karaktär på motorn när laddet skenade sådär den dog inte ut efter 4500rpm som dom gör annars och det är ju snällare mot kopplingen:P

jo på min gamla vässade 940 turbo hade jag liknande tongue

FÖrsta bänkningen var lite panikartade å jag visste att min tryckklocka var för klen, hängde bara på en kraftigt jävla fjäder på utsidan turbon för å hålla stängt å japp de funkade skitbra tills bilen stod still i bromsbänken å inte fick nån fartvind.... turbon glödgade fjädern å de vart dåligs spänst i den :p

294hk / 340Nm... de var sugmotorkaraktär på bilen genom hela registret, 294hk vid 6000rpm, 340nm vid 4600rpm. å ändå så laddade bilen 1.2 bar hela repan!

helgen efter åkte jag till samma bromsbänk å då med en kraftigt modifierad trycklocka. gick inte ens med stor polygrip å skruvstäd å hänga av tryckklockan från wg, den var kompressor å minst 1.5 bars tryck för att kunna få av klockan ifrån wg armen big_smile

374hk vid 1.6 bar å 6000rpm.
518Nm vid 1.8 bar å 3700rpm.

+80 hästar på 0.4 bars laddtryck
+ 200nm vid 0.6 bars laddtryck.

behöver nog inte säga hur mycke roligare bilen blev med ordentlig tryckklocka.
tänker aldrig skruva ihop en turbo igen med för dåliga klocka.

är det inte dax att skaffa extern wg då?wink

Xuri One Man Clan
27 april 2013 · 4 287 Inlägg

Johan85 skrev:

Xuri skrev:

Johan85 skrev:

hade liknande på min 940 91a med orginal garrett turbo efter jag monterade jt 3 tums utan katt.
körde ja opyst ladd så laddade den 0.5 upp till typ 3500 sen skena det iväg till 1.1 upp till varvstopp, men öppnade ja pysventilen lite så den ladda runt 0.8 så skenade det inte längre:)

vart ganska skön karaktär på motorn när laddet skenade sådär den dog inte ut efter 4500rpm som dom gör annars och det är ju snällare mot kopplingen:P

jo på min gamla vässade 940 turbo hade jag liknande tongue

FÖrsta bänkningen var lite panikartade å jag visste att min tryckklocka var för klen, hängde bara på en kraftigt jävla fjäder på utsidan turbon för å hålla stängt å japp de funkade skitbra tills bilen stod still i bromsbänken å inte fick nån fartvind.... turbon glödgade fjädern å de vart dåligs spänst i den :p

294hk / 340Nm... de var sugmotorkaraktär på bilen genom hela registret, 294hk vid 6000rpm, 340nm vid 4600rpm. å ändå så laddade bilen 1.2 bar hela repan!

helgen efter åkte jag till samma bromsbänk å då med en kraftigt modifierad trycklocka. gick inte ens med stor polygrip å skruvstäd å hänga av tryckklockan från wg, den var kompressor å minst 1.5 bars tryck för att kunna få av klockan ifrån wg armen big_smile

374hk vid 1.6 bar å 6000rpm.
518Nm vid 1.8 bar å 3700rpm.

+80 hästar på 0.4 bars laddtryck
+ 200nm vid 0.6 bars laddtryck.

behöver nog inte säga hur mycke roligare bilen blev med ordentlig tryckklocka.
tänker aldrig skruva ihop en turbo igen med för dåliga klocka.

är det inte dax att skaffa extern wg då?wink

varför krånga till de  när orginal grenrör funkar så bra ?smile
man kan ju i alla fall kanske lura en kvinnlig eller dum polis om dom öppnar huven å turbon knappt syns...
med extraktor å extern wg som ser ut å var 30 år nyare ut än bilen är de svårt å komma undan tongue

å min gamla setup med extraktor + extern wg å stor turbo ville bara bränna upp grejer o motorutrymmet :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Xuri skrev:

Johan85 skrev:

Xuri skrev:
jo på min gamla vässade 940 turbo hade jag liknande tongue

FÖrsta bänkningen var lite panikartade å jag visste att min tryckklocka var för klen, hängde bara på en kraftigt jävla fjäder på utsidan turbon för å hålla stängt å japp de funkade skitbra tills bilen stod still i bromsbänken å inte fick nån fartvind.... turbon glödgade fjädern å de vart dåligs spänst i den :p

294hk / 340Nm... de var sugmotorkaraktär på bilen genom hela registret, 294hk vid 6000rpm, 340nm vid 4600rpm. å ändå så laddade bilen 1.2 bar hela repan!

helgen efter åkte jag till samma bromsbänk å då med en kraftigt modifierad trycklocka. gick inte ens med stor polygrip å skruvstäd å hänga av tryckklockan från wg, den var kompressor å minst 1.5 bars tryck för att kunna få av klockan ifrån wg armen big_smile

374hk vid 1.6 bar å 6000rpm.
518Nm vid 1.8 bar å 3700rpm.

+80 hästar på 0.4 bars laddtryck
+ 200nm vid 0.6 bars laddtryck.

behöver nog inte säga hur mycke roligare bilen blev med ordentlig tryckklocka.
tänker aldrig skruva ihop en turbo igen med för dåliga klocka.

är det inte dax att skaffa extern wg då?wink

varför krånga till de  när orginal grenrör funkar så bra ?smile
man kan ju i alla fall kanske lura en kvinnlig eller dum polis om dom öppnar huven å turbon knappt syns...
med extraktor å extern wg som ser ut å var 30 år nyare ut än bilen är de svårt å komma undan tongue

å min gamla setup med extraktor + extern wg å stor turbo ville bara bränna upp grejer o motorutrymmet :p

håller med dig till 110%!! jag hade extraktor, extern wg, och en holset hx35 på min gamla 945, jag hade motorbrand 3 gånger, bytte tändkablar 6 gånger för dom smälte sönder o gick av o kamremskåpan va mjuk som kola godis när man körde lugnt, nästan flytande form efter hård körning xD

Senast redigerat av 940hx35 (27 april 2013)

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Xuri One Man Clan
27 april 2013 · 4 287 Inlägg

940hx35 skrev:

Xuri skrev:

Johan85 skrev:

är det inte dax att skaffa extern wg då?wink

varför krånga till de  när orginal grenrör funkar så bra ?smile
man kan ju i alla fall kanske lura en kvinnlig eller dum polis om dom öppnar huven å turbon knappt syns...
med extraktor å extern wg som ser ut å var 30 år nyare ut än bilen är de svårt å komma undan tongue

å min gamla setup med extraktor + extern wg å stor turbo ville bara bränna upp grejer o motorutrymmet :p

håller med dig till 110%!! jag hade extraktor, extern wg, och en holset hx35 på min gamla 945, jag hade motorbrand 3 gånger, bytte tändkablar 6 gånger för dom smälte sönder o gick av o kamremskåpan va mjuk som kola godis när man körde lugnt, nästan flytande form efter hård körning xD

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Xuri skrev:

940hx35 skrev:

Xuri skrev:
varför krånga till de  när orginal grenrör funkar så bra ?smile
man kan ju i alla fall kanske lura en kvinnlig eller dum polis om dom öppnar huven å turbon knappt syns...
med extraktor å extern wg som ser ut å var 30 år nyare ut än bilen är de svårt å komma undan tongue

å min gamla setup med extraktor + extern wg å stor turbo ville bara bränna upp grejer o motorutrymmet :p

håller med dig till 110%!! jag hade extraktor, extern wg, och en holset hx35 på min gamla 945, jag hade motorbrand 3 gånger, bytte tändkablar 6 gånger för dom smälte sönder o gick av o kamremskåpan va mjuk som kola godis när man körde lugnt, nästan flytande form efter hård körning xD

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

ja du ser! ja jag hade 740 expansionskärl som satt fast i tryckröret med spännband för att få den längre ifrån turbon tongue
som tur är så va de inte jag som köpte grejerna o satte dit så jag slapp skämmas, enda jag gjorde va o bytte turbo till en lite större smile hade sån jävla abstinens efter att kunna börna så jag köpte den ojag brydde mig inte så mycket om den bilen, så länge den släppte på dom 3 första växlarna så va jag nöjd big_smile

Senast redigerat av 940hx35 (27 april 2013)

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Xuri One Man Clan
27 april 2013 · 4 287 Inlägg

940hx35 skrev:

Xuri skrev:

940hx35 skrev:

håller med dig till 110%!! jag hade extraktor, extern wg, och en holset hx35 på min gamla 945, jag hade motorbrand 3 gånger, bytte tändkablar 6 gånger för dom smälte sönder o gick av o kamremskåpan va mjuk som kola godis när man körde lugnt, nästan flytande form efter hård körning xD

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

ja du ser! ja jag hade 740 expansionskärl som satt fast i tryckröret med spännband för att få den längre ifrån turbon tongue
som tur är så va de inte jag som köpte grejerna o satte dit så jag slapp skämmas, enda jag gjorde va o bytte turbo till en lite större smile hade sån jävla abstinens efter att kunna börna så jag köpte den ojag brydde mig inte så mycket om den bilen, så länge den släppte på dom 3 första växlarna så va jag nöjd big_smile

haha låter som ett bra resonemang big_smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Johan85 Avstängd
28 april 2013 · 1 418 Inlägg

940hx35 skrev:

Xuri skrev:

940hx35 skrev:

håller med dig till 110%!! jag hade extraktor, extern wg, och en holset hx35 på min gamla 945, jag hade motorbrand 3 gånger, bytte tändkablar 6 gånger för dom smälte sönder o gick av o kamremskåpan va mjuk som kola godis när man körde lugnt, nästan flytande form efter hård körning xD

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

ja du ser! ja jag hade 740 expansionskärl som satt fast i tryckröret med spännband för att få den längre ifrån turbon tongue
som tur är så va de inte jag som köpte grejerna o satte dit så jag slapp skämmas, enda jag gjorde va o bytte turbo till en lite större smile hade sån jävla abstinens efter att kunna börna så jag köpte den ojag brydde mig inte så mycket om den bilen, så länge den släppte på dom 3 första växlarna så va jag nöjd big_smile

lätt att du plocka bort höfläkten för den inte gör nån nytta sen tro att man kan stå och börna;)

svartp3ppar
28 april 2013 · 162 Inlägg

Xuri skrev:

940hx35 skrev:

Xuri skrev:

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

ja du ser! ja jag hade 740 expansionskärl som satt fast i tryckröret med spännband för att få den längre ifrån turbon tongue
som tur är så va de inte jag som köpte grejerna o satte dit så jag slapp skämmas, enda jag gjorde va o bytte turbo till en lite större smile hade sån jävla abstinens efter att kunna börna så jag köpte den ojag brydde mig inte så mycket om den bilen, så länge den släppte på dom 3 första växlarna så va jag nöjd big_smile

haha låter som ett bra resonemang big_smile

haha eller hur? tongue de e ju en volvo, knappast så de e brist på dom! tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
28 april 2013 · 162 Inlägg

Johan85 skrev:

940hx35 skrev:

Xuri skrev:

Ja vafan jag körde på orginalgrenrör förbi 300hk å sen köpte jag extraktor å skit men de vara bara krångel med dom bitarna så jag sålde av allt de å körde på orginalgrenrör sen i alla fall å då höll både tändkablar, expansionskärl å ingenting annat luktade bränt heller å jag fick effekten jag kunde med den turbon...
org grenrör kör polarn å han har 450hästar i sin 940...

varför krångla till de å köpa dyrare saker än man behöver tongue

ja du ser! ja jag hade 740 expansionskärl som satt fast i tryckröret med spännband för att få den längre ifrån turbon tongue
som tur är så va de inte jag som köpte grejerna o satte dit så jag slapp skämmas, enda jag gjorde va o bytte turbo till en lite större smile hade sån jävla abstinens efter att kunna börna så jag köpte den ojag brydde mig inte så mycket om den bilen, så länge den släppte på dom 3 första växlarna så va jag nöjd big_smile

lätt att du plocka bort höfläkten för den inte gör nån nytta sen tro att man kan stå och börna;)

hade elfläkt wink

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
_Limpan MulleRacing
28 april 2013 · 499 Inlägg

Det ska vara en rejäl tryckklocka, men först hade jag 1,2 när den väl kom dit, sen sänkte jag lite, då blev det 1,1, sen idag sänkte jag lite till, nu är det 0,9. Alltså om fjädern är för mjuk så brukar den svajja upp på exempelvis en bar men sedan inte orka hålla en bar utan sjunker sakta? Men jag ska se om jag kan få tag på en annan tryckklocka å prova med smile

Volvo 242 (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2013 · 13 790 Inlägg

är den ens stängd från början?
kan jhu vara så att den inte ens är stängd från början.

lika bra att fråga. så den inte är felinställd.

skulle förövrigt inte ladda över 1bar med det aggregatet...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xuri One Man Clan
28 april 2013 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:
är den ens stängd från början?
kan jhu vara så att den inte ens är stängd från början.

lika bra att fråga. så den inte är felinställd.

skulle förövrigt inte ladda över 1bar med det aggregatet...

growe de är inga problem å ladda över 1 bar med de agget, varför skulle de vara de ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_Limpan MulleRacing
28 april 2013 · 499 Inlägg

Ja från början är den stängd, vid 0,5 tjuvöppnar den, vid 0,9 nu när jag sänkt öppnar den som den ska!

1,5 bar klarar turbon mer ä det ska man inte ladda! Pga dåliga lager! Vill ligga på 0,9 när jag får ordning på laddet

Volvo 242 (1975)
Johan85 Avstängd
28 april 2013 · 1 418 Inlägg

_Limpan skrev:
Ja från början är den stängd, vid 0,5 tjuvöppnar den, vid 0,9 nu när jag sänkt öppnar den som den ska!

1,5 bar klarar turbon mer ä det ska man inte ladda! Pga dåliga lager! Vill ligga på 0,9 när jag får ordning på laddet

du kan knappt ladda över 1bar innan stakarna ger sig så sätt på en orginal turbo igen:)

_Limpan MulleRacing
29 april 2013 · 499 Inlägg

Kan ladda långt över en bar så länge det inte spikar! Det är ju ingen ET i längre smile

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang