SAAB 9-3 tickande ljud, PANIK!

Dhaggeh
29 mars 2013 · 27 Inlägg

Hej.
Sådant ser läget ut; jag äger en SAAB 9-3 årsmodell 2002, fullservad och 15000 mil på mätaren.

Var nyligen ute och körde med bilen och hörde sedan ett tickande ljud från motorn när jag slulle parkera.
Jag blev självklart nervös då detta är ett vanligen förekommande på t7 motorerna.

Jag kollade oljan och insåg till min förskräckelse att oljan var så låg att den inte syndes på stickan.

*Vad kan vara källan till ljudet? Jag pendlar 10 mil per dag och har verkligen inte tid för detta.

*vågar man spilla i lite olja och ta sig till SAAB för en koll? Är det rentutsagt kört om det tickande ljudet redan uppkommit?

Skulle vilja beskriva ljudet likt en dieselmotor.

Mycket tacksam för svar...

Audi a3 "Smecken" (2001)
uhlin
29 mars 2013 · 2 834 Inlägg

Dhaggeh skrev:
Hej.
Sådant ser läget ut; jag äger en SAAB 9-3 årsmodell 2002, fullservad och 15000 mil på mätaren.

Var nyligen ute och körde med bilen och hörde sedan ett tickande ljud från motorn när jag slulle parkera.
Jag blev självklart nervös då detta är ett vanligen förekommande på t7 motorerna.

Jag kollade oljan och insåg till min förskräckelse att oljan var så låg att den inte syndes på stickan.

*Vad kan vara källan till ljudet? Jag pendlar 10 mil per dag och har verkligen inte tid för detta.

*vågar man spilla i lite olja och ta sig till SAAB för en koll? Är det rentutsagt kört om det tickande ljudet redan uppkommit?

Skulle vilja beskriva ljudet likt en dieselmotor.

Mycket tacksam för svar...

Ja, i med olja till att börja med, kan va så att det är ventillyftarna som inte får olja, kan ticka ganska rejält då, kan ju va så att lagrena har tackat för sig med, men i med olja, och prova, har du tur så tystnar det, om inte så..... ja grattis till renovering/motorbyte

P.S. slutar det inte ticka då du haft i motorolja så ska du inte åka nåt större med den

Senast redigerat av uhlin (29 mars 2013)

Dhaggeh
30 mars 2013 · 27 Inlägg

Tack. Testade fylla på med olja och kan inte höra ljudet längre. fattades ca 1,2 l olja... Svänger förbi saab i veckan och låter en mek få ta en titt smile

Audi a3 "Smecken" (2001)
Greatsnyggo saabtok
30 mars 2013 · 1 306 Inlägg

Du kan nog vara rätt lugn , de brukar ha en tendes att ticka när de är lite olja i dem . var lika så i min 9-5 ja hade tidigare.. full på olja och kör smile tog alltid som en regel o byta olja var 1000 mil även om saab har 1500 intervall.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Dhaggeh
30 mars 2013 · 27 Inlägg

Vi får hoppas på det! wink Enligt min servicebok är det intervall på 2000 mil, men jag tänkte ta för vana att byta varje 1000 smile

Audi a3 "Smecken" (2001)
ascona-tic
30 mars 2013 · 1 497 Inlägg

Dhaggeh skrev:
Vi får hoppas på det! wink Enligt min servicebok är det intervall på 2000 mil, men jag tänkte ta för vana att byta varje 1000 smile

Och kolla nivån varje vecka,

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Glesmark
30 mars 2013 · 1 938 Inlägg

ascona-tic skrev:

Dhaggeh skrev:
Vi får hoppas på det! wink Enligt min servicebok är det intervall på 2000 mil, men jag tänkte ta för vana att byta varje 1000 smile

Och kolla nivån varje vecka,

Eller enligt körkortsboken, vid varje tankning eller vad säger den? big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2013 · 13 767 Inlägg

Glesmark skrev:

ascona-tic skrev:

Dhaggeh skrev:
Vi får hoppas på det! wink Enligt min servicebok är det intervall på 2000 mil, men jag tänkte ta för vana att byta varje 1000 smile

Och kolla nivån varje vecka,

Eller enligt körkortsboken, vid varje tankning eller vad säger den? big_smile

skoj att kolla 2gånger i veckan smile eller ibland oftare


man kollar väll när den röda oljekannan kommer fram. då kan man köra en vecka till ;-)
försökt förklara för min tant att hon måste kolla oljan. men det går liksom inte in

med  75-100mil i veckan kan det behövas någon oljenivå koll i månaden ialllfall smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
31 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Skaffa en bil till, så har du en i reserv då förste är inne på service. Kan ju vara en lösning om du inte har tid att ha åkdonet stående en dag eller två. Att åka kommunalt är väl inte att tänka på...
Förr eller senare lär det ju bli något allvarligare...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang