Kapa coilover fjädrar?!?!

svartp3ppar
25 april 2013 · 162 Inlägg

Hejsan! smile

jag har gjort ett tidigare inlägg om att jag behöver hjälp med mina coilovers o lite annat men
jag lyckas inte få nå svar överhuvudtaget trots 100+ visningar om dagen... hmm

Grejen är den att jag köpte TA Technix coilovers (med röda fjädrar) till min honda civic eg -92 o monterade, men trots att jag har ungefär 1-1,5mm kvar av gängan att sänka i fram så är den på tok för hög o de sänkte ungefär 10mm o de stog att dom sänker upp till 70mm?! mad O hade dom sänkt 70mm hade den legat i backen men jag vet att alla uppgifter inte är att lita på när man köper billiga varianter men fortfarande tycker man ju att 60mm i överdrift känns ju sådär.. hmm I bak har jag ungefär 10mm kvar av gängan o de sänkte också ungefär 10mm i bak.
Jag e ute efter att köra JDM stuk på den o vill verkligen slicka backen med den!! big_smile ska på med fetare fälgar till nästa månad (15" eller 16" istället för 17" också) men de e inte så mycket stuk när markfrigången är 12-15 cm trots max sänkta coilovers fram  o nästan bak?! sad frågan är då ifall någon gärna av egen erfarenhet kan berätta för mig vad jag kan förvänta mig ifall jag kapar av något varv eller 2 på dom?? för vad jag har hört ifall man kapar t.ex vanliga sänkfjädrar så sabbas härdningen o dom blir mjuka o svampiga ganska fort? yikes o de e ju mindre bra om de blir så ifall jag har markfrigång på 3-4 cm o ett wheelgap på 5mm! tongue Sen om någon vet ifall de finns genomslagsgummin o vart isåfall på civic hatchback för jag har inte hittat några iallafall.

Är tacksam för svar överhuvudtaget då jag aldrig brukar få de i forum av någon anledning?? yikes

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
25 april 2013 · 162 Inlägg

Har även hört att man kan byta plats på fjädrarna mellan fram o bak för att få den mycket lägre i fram? yikes

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
power_forever
25 april 2013 · 90 Inlägg

Du kan ju plocka bort hjälpfjädern !

svartp3ppar
25 april 2013 · 162 Inlägg

power_forever skrev:
Du kan ju plocka bort hjälpfjädern !

de finns inga på dom jag har köpt tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
25 april 2013 · 162 Inlägg

jag har massa bilder på dom o hur dom ser ut monterade och hur lite gängor jag har kvar att sänka i mina fotoalbum men jag vet inte hur man får bilder därifrån hit tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
power_forever
25 april 2013 · 90 Inlägg

940hx35 skrev:
jag har massa bilder på dom o hur dom ser ut monterade och hur lite gängor jag har kvar att sänka i mina fotoalbum men jag vet inte hur man får bilder därifrån hit tongue

det ser ju ut att kunna kapa lite på fjädrarna men  p andra sidan blir bilen väldigt stötig och inte alls go att åka i men va gör man inte för att åka lågt

kolla mina bilder på audin jag har 5cm  gänga kvar på mina coilsar och den är endå ganska låg  och har endå hjälpfjädern kvar :p
samt inget sänkt bak endast monterade colisar i högsta läge

svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

power_forever skrev:

940hx35 skrev:
jag har massa bilder på dom o hur dom ser ut monterade och hur lite gängor jag har kvar att sänka i mina fotoalbum men jag vet inte hur man får bilder därifrån hit tongue

det ser ju ut att kunna kapa lite på fjädrarna men  p andra sidan blir bilen väldigt stötig och inte alls go att åka i men va gör man inte för att åka lågt

kolla mina bilder på audin jag har 5cm  gänga kvar på mina coilsar och den är endå ganska låg  och har endå hjälpfjädern kvar :p
samt inget sänkt bak endast monterade colisar i högsta läge

Att den blir stötig e de minsta jag bryr mig om, så länge den e riktigt låg o fet! big_smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Havretigern
26 april 2013 · 145 Inlägg

Fjädertorn, genomslagsgummi osv?

Stefan7neson
26 april 2013 · 394 Inlägg

Skulle ju kunna vara så att du fått fel sats, att den kanske var avsedd till en annan modell..

svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Havretigern skrev:
Fjädertorn, genomslagsgummi osv?

Vad e de med fjädertornen? Genomslagsgummin finns inte vad jag vet eller har sett yikes

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Skulle ju kunna vara så att du fått fel sats, att den kanske var avsedd till en annan modell..

Återförsäljaren jag köpte av sålde bara 2 olika satser o de va bara en av dom som passa över huvudtaget så tyvärr
Va de inte så simpelt hmm

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
VMT I <3 my Honda
26 april 2013 · 483 Inlägg

Bara kapa, vi hade gjort på polarens EG med de coilovers, 2 varv blev det. Lagom låg.

MIKK0 Designer.
26 april 2013 · 1 260 Inlägg

940hx35 skrev:

Stefan7neson skrev:
Skulle ju kunna vara så att du fått fel sats, att den kanske var avsedd till en annan modell..

Återförsäljaren jag köpte av sålde bara 2 olika satser o de va bara en av dom som passa över huvudtaget så tyvärr
Va de inte så simpelt hmm

Har du kontaktat åf och dom vägrar byta ut fjädrarna alt. hela kittet?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Clintan66
26 april 2013 · 2 011 Inlägg

Är det de 2 övre på din bild som är fram fjädrarna är det bara att kapa precis som VMT skrev på den tätt lindade ändan utav fjädern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137946/137946-c43d1285fcc6b774f6714d80de7bfe08_tn.jpg

2 varv låter helt okej eller 2,5 efersom du tydligen har goa mått att hissa upp den.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

VMT skrev:
Bara kapa, vi hade gjort på polarens EG med de coilovers, 2 varv blev det. Lagom låg.

Okej, du råkar inte sitta på en bild på hur de vart? smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

MIKK0 skrev:

940hx35 skrev:

Stefan7neson skrev:
Skulle ju kunna vara så att du fått fel sats, att den kanske var avsedd till en annan modell..

Återförsäljaren jag köpte av sålde bara 2 olika satser o de va bara en av dom som passa över huvudtaget så tyvärr
Va de inte så simpelt hmm

Har du kontaktat åf och dom vägrar byta ut fjädrarna alt. hela kittet?

Aa dom anser att de e inte deras siffror på hur mycket dom kan sänka utan tillverkarens satt de e inte deras bekymmer...

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Clintan66 skrev:
Är det de 2 övre på din bild som är fram fjädrarna är det bara att kapa precis som VMT skrev på den tätt lindade ändan utav fjädern.

http://www1.garaget.org/gallery/images/138/137946/137946-c43d1285fcc6b774f6714d80de7bfe08_tn.jpg

2 varv låter helt okej eller 2,5 efersom du tydligen har goa mått att hissa upp den.

Dom 2 övre som är tätt lindade i ena änden är till bak.. men om jag kapar fram också där det inte fins nå täta lindningar så kommer väl öbre koppen på fjädern att sitta snett? yikes eller rätar den upp sig tro när man drar dit de? O hur kommer den bete sig isåfall?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Hoppades på att kanske få ner markfrigången till en 3 cm iaf när den är som lägst ställd på gängorna smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
MIKK0 Designer.
26 april 2013 · 1 260 Inlägg

940hx35 skrev:

MIKK0 skrev:

940hx35 skrev:

Återförsäljaren jag köpte av sålde bara 2 olika satser o de va bara en av dom som passa över huvudtaget så tyvärr
Va de inte så simpelt hmm

Har du kontaktat åf och dom vägrar byta ut fjädrarna alt. hela kittet?

Aa dom anser att de e inte deras siffror på hur mycket dom kan sänka utan tillverkarens satt de e inte deras bekymmer...

Får man fråga vilka du handlat av? Funkar inte att skylla på att tillverkaren anger en viss sak om det inte överensstämmer med verkligheten.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

MIKK0 skrev:

940hx35 skrev:

MIKK0 skrev:

Har du kontaktat åf och dom vägrar byta ut fjädrarna alt. hela kittet?

Aa dom anser att de e inte deras siffror på hur mycket dom kan sänka utan tillverkarens satt de e inte deras bekymmer...

Får man fråga vilka du handlat av? Funkar inte att skylla på att tillverkaren anger en viss sak om det inte överensstämmer med verkligheten.

Sa de också men dom hade inte så mycket till sitt försvar förutom att dom tycker att de e mitt bekymmer..
En liten firma här i Finland som köper in direkt från TA Technix i Tyskland

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang