Sugen på Audi A6 2007 ----> , vilken motor rasar ej

SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2013 · 7 247 Inlägg

Growe skrev:
att det kläggar igen är inget nytt fenomen. alla direktinsprutade motorer som går på bensin har detta problem.
sedan gdi motorn kom till volvo/mitz

märkliga är att ingen lär sig att lösa problemet..eller så skiter dom bara i det för det är inte deras problem.

mest troligen fungerar det i början när styrningarna är nya men efter ett tag så börjar styrningarna läcka en aning och ihop med egr och annat skit så kan det bara gå åt skogen

klarade inte de sig ganska bra om man körde på 98 oktan ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack855
24 oktober 2013 · 1 354 Inlägg

Nu äger jag iofs en A3 med 2.0Tfsi motorn. Aldrig haft några problem med bilen, bytt oljan tre gånger under året jag hunnit äga bilen (cirka 1700 mil körda) tankar V-power. Ser till att blåsa ur den med jämna mellanrum.

Hittar man en som är välservad, som sagt inga 3000 mils intervaller.
Pratade med en om att motorn suger olja (han hade 3.2 sexan i sin A6a har jag för mig) och han sa att den drog olja först sen bytte han olja och sen dess suger den ingen olja alls. Men men, alla bilar är skitbilar om dom inte är väl omhändertagna. Hur mår din kropp om du aldrig vistas ute i frisk luft? Aldrig tränar? Röker? Super överdrivet mycket? Pundar på? Äter mycket skräpmat? Din kropp blir också skräp om du inte tar hand om den wink

Ronnielund
24 oktober 2013 · 28 Inlägg

Haft 2 st a4 2.0tfsi quattro och båda har funkat klockrent, inga problem under tiden jag hade dem.
Dem äldre a4 2.0tdi hade problem med spridare som byttes på goodwill av audi. Dock tror jag problemet var löst på 08 och nyare.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Tommy79
24 oktober 2013 · 17 Inlägg

CHEEVA skrev:

Growe skrev:
att det kläggar igen är inget nytt fenomen. alla direktinsprutade motorer som går på bensin har detta problem.
sedan gdi motorn kom till volvo/mitz

märkliga är att ingen lär sig att lösa problemet..eller så skiter dom bara i det för det är inte deras problem.

mest troligen fungerar det i början när styrningarna är nya men efter ett tag så börjar styrningarna läcka en aning och ihop med egr och annat skit så kan det bara gå åt skogen

klarade inte de sig ganska bra om man körde på 98 oktan ?

Ne de blir ingen skillnad. ALLA FSI coxar då det är inget som gör rent.
Spelar ingen roll om du kör på 98 spridaren sitter ju inne i förbränningsrummet.
Spelar ingen roll om du gasar byter olja varje dag. Oljan som passerar vevhuset fastnar i insuget och kladdar ner ALLA insugsventiler mm.

Goggla på audi carbon build up. Alla säger ju bara min går så bra. Ta bort och titta? Ta en kamera och kolla.
När polarn gjorde rent så fanns de inget i spjällhus osv men när insuget lyftes av såg de ut som kaffesump ÖVERALLT.
Den bilen är servad var 500mil. Det är motorkonstruktionen på FSI som är fel.

Senast redigerat av Tommy79 (24 oktober 2013)

Volkswagen Golf IV "Clean Carbon" (1998)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2013 · 7 247 Inlägg

Tommy79 skrev:

CHEEVA skrev:

Growe skrev:
att det kläggar igen är inget nytt fenomen. alla direktinsprutade motorer som går på bensin har detta problem.
sedan gdi motorn kom till volvo/mitz

märkliga är att ingen lär sig att lösa problemet..eller så skiter dom bara i det för det är inte deras problem.

mest troligen fungerar det i början när styrningarna är nya men efter ett tag så börjar styrningarna läcka en aning och ihop med egr och annat skit så kan det bara gå åt skogen

klarade inte de sig ganska bra om man körde på 98 oktan ?

Ne de blir ingen skillnad. ALLA FSI coxar då det är inget som gör rent.
Spelar ingen roll om du kör på 98 spridaren sitter ju inne i förbränningsrummet.
Spelar ingen roll om du gasar byter olja varje dag. Oljan som passerar vevhuset fastnar i insuget och kladdar ner ALLA insugsventiler mm.

Goggla på audi carbon build up. Alla säger ju bara min går så bra. Ta bort och titta? Ta en kamera och kolla.
När polarn gjorde rent så fanns de inget i spjällhus osv men när insuget lyftes av såg de ut som kaffesump ÖVERALLT.
Den bilen är servad var 500mil. Det är motorkonstruktionen på FSI som är fel.

tänkte på gdi

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Errkowe
24 juli 2018 · 1 Inlägg

Tommy79 skrev:

CHEEVA skrev:

Growe skrev:
att det kläggar igen är inget nytt fenomen. alla direktinsprutade motorer som går på bensin har detta problem.
sedan gdi motorn kom till volvo/mitz

märkliga är att ingen lär sig att lösa problemet..eller så skiter dom bara i det för det är inte deras problem.

mest troligen fungerar det i början när styrningarna är nya men efter ett tag så börjar styrningarna läcka en aning och ihop med egr och annat skit så kan det bara gå åt skogen

klarade inte de sig ganska bra om man körde på 98 oktan ?

Ne de blir ingen skillnad. ALLA FSI coxar då det är inget som gör rent.
Spelar ingen roll om du kör på 98 spridaren sitter ju inne i förbränningsrummet.
Spelar ingen roll om du gasar byter olja varje dag. Oljan som passerar vevhuset fastnar i insuget och kladdar ner ALLA insugsventiler mm.

Goggla på audi carbon build up. Alla säger ju bara min går så bra. Ta bort och titta? Ta en kamera och kolla.
När polarn gjorde rent så fanns de inget i spjällhus osv men när insuget lyftes av såg de ut som kaffesump ÖVERALLT.
Den bilen är servad var 500mil. Det är motorkonstruktionen på FSI som är fel.

Vilken motor rekommenderar du om man ska köpa audi?
Har tittat på en A3 2,0 TDI Diesel.
Något man ska passa sig för?

//rk
Honda Civic (1995)
jaka54
24 juli 2018 · 5 852 Inlägg

Hej!
Jag kan förstå att ha spridarna i förbränningsrummet kan ge problem med koksbildning på ventilerna då ingen färskgas passerar insugsventilen, men eftersom alla bilar idag har den konstruktionen så lider väl alla fabrikat av koksildning och inte bara Audi?!

Senast redigerat av jaka54 (24 juli 2018)

classexa
24 juli 2018 · 193 Inlägg

Jag kör 2.4an och har aldrig haft några problem med motorn. Och att den dricker mycket olja har jag inte märkt av än så länge

DasAuto
24 juli 2018 · 2 751 Inlägg

Det där med koksbildning är riktigt överdrivet.
Har kört min 2.0 TFSI sedan den va ny 2009 och idag har den nästan gått 17k mil, kikade för några månader in i min motor med en titthålskamera, det var knappast någon märkvärdig koksbildning på ventilerna. Kikade likaså i syrrans Polo 2010(Min gamla bil) som gått strax över 10k mil, och det var i princip identiskt av det lilla jag kunde bedöma.

Jag har visserligen bara kört på 98 oktan sedan den var ny, vet inte om det spelar någon roll men bilen har varit optimerad sen fabriksny. Tror många i USA blir påverkade då de har en variation i bränslekvalitén.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
24 juli 2018 · 2 751 Inlägg

Mack855 skrev:
Nu äger jag iofs en A3 med 2.0Tfsi motorn. Aldrig haft några problem med bilen, bytt oljan tre gånger under året jag hunnit äga bilen (cirka 1700 mil körda) tankar V-power. Ser till att blåsa ur den med jämna mellanrum.

Hittar man en som är välservad, som sagt inga 3000 mils intervaller.
Pratade med en om att motorn suger olja (han hade 3.2 sexan i sin A6a har jag för mig) och han sa att den drog olja först sen bytte han olja och sen dess suger den ingen olja alls. Men men, alla bilar är skitbilar om dom inte är väl omhändertagna. Hur mår din kropp om du aldrig vistas ute i frisk luft? Aldrig tränar? Röker? Super överdrivet mycket? Pundar på? Äter mycket skräpmat? Din kropp blir också skräp om du inte tar hand om den wink

Helt rätt smile 2.0 TFSI skall servas med omsorg och gasas ur med djävulshornen, rensa piporna d.v.s smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Presidento Of World
24 juli 2018 · 3 335 Inlägg

Haha. Det är endast i v.a.g trådar detta fenomen uppenbarar sig... Det är ett uppenbart problem men ändå inte... Iaf enligt v.a.g folk.

Vi andra tankar och kör utan att tänka på att bilen kan rasa närsom..


Nä undvik v.a.g till varje pris. (innan nån säger att jag aldrig provat bla bla, ju jag har provat både privat en 15 stycken olika samt i arbetet där senast en golf med 800mil fick ny koppling.. Jobbar inte på verkstad...)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
24 juli 2018 · 10 388 Inlägg

Presidento skrev:
Haha. Det är endast i v.a.g trådar detta fenomen uppenbarar sig... Det är ett uppenbart problem men ändå inte... Iaf enligt v.a.g folk.

Vi andra tankar och kör utan att tänka på att bilen kan rasa närsom..


Nä undvik v.a.g till varje pris. (innan nån säger att jag aldrig provat bla bla, ju jag har provat både privat en 15 stycken olika samt i arbetet där senast en golf med 800mil fick ny koppling.. Jobbar inte på verkstad...)

Oh ja...verkligen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mangeSBR
24 juli 2018 · 162 Inlägg

Ang koksningen så ser jag inte det som ett större problem ifall man kan skruva å har tid att lägga en lördags meka en gång om året.
Finns mängder med diy`s på nätet i ärendet valnötsblästra insuget, verktygen som behövs är inte mer än en tusing i kostnad.

Ska ta fram ett eget bläster/vacuum munstycke till tfsi eftersom jag tänker blästra rs4`ans kanaler i vinter,tar nog A6`ans när jag ändå håller på, det verkar vara samma mått på insugkanalerna på 4.2 å 2.0T

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang