Ingen värme i kupen, audi A4 1.8t -96

AdamTblo
25 november 2013 · 12 Inlägg

Tråd från 2013 /Mod



Som rubriken lyder, jag har får ingen värme i kupen :S vilken är lite jobbigt nu in på vintern!

Fläkten snurrar på i alla lägen samt att motor temperaturen är 90 grader, värmen funkade för ca 3 månader sedan sen nu är den bara dött ut?

Vad kan felet vara? Akut behov av värme!

Senast redigerat av AdamTblo (25 november 2013)

it_mutt Avstängd
25 november 2013 · 10 388 Inlägg

Kokar inte bilen så kan vi nog utesluta vattenpumpen. Jag säger nog, för det är inte 110% säkert, men iaf.

Känn på slangarna som går till värmepaketet. Dessa sitter "mitt på rutan" precis under. Dessa ska, när bilen är varm, vara RIKTIGT varma. Båda ska vara lika varma.

Är båda "lika varma" (svårt att avgöra genom att bara känna), så är det bara att säga; grattis; ditt värmepaket är slut.

Är båda inte lika varma så har du dålig cirkulation. Antingen pga tidigare nämnd vatenpump, eller pga ett igensatt värmepaket.

För din egen skull hoppas jag att det inte är värmepaketet som har gett upp. Det är inte svårt, men ordentligt tidskrävande, att byta då det är ofantligt mycket som ska bort; instrumentbräda, mittkonsoll osv. Har du AC åker du dessutom på att släppa ut gasen (om det finns någon i systemet)

Senast redigerat av it_mutt (25 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AdamTblo
25 november 2013 · 12 Inlägg

Slangarna är ungeför lika varma, vänstra slangen eventuellt lite kallare är högra!

Har hört något om en grundinställning på klimatanordningen? kan det hjälpa?

Tack för snabbt svar smile

it_mutt Avstängd
25 november 2013 · 10 388 Inlägg

AdamTblo skrev:
Slangarna är ungeför lika varma, vänstra slangen eventuellt lite kallare är högra!

Har hört något om en grundinställning på klimatanordningen? kan det hjälpa?

Tack för snabbt svar smile

Ja, men håller de ungefär samma temp så är det antagligen inte där det felar. Anledningen till att jag säger "antagligen" är att det kan bli som i mitt på min gamla A4; en skiljevägg inne i värmepaketet lossnar, vattnet tar lättaste vägen och passerar således inte genom själva elementet utan in och i princip direkt ut igen.

Ja, fast, jag är inte helt hundra på om den går att göra utan vcds/vagcom

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AdamTblo
25 november 2013 · 12 Inlägg

Jag får annars åka och prova göra en grundinställning?

Men om värmepaketet skulle vara sönder, skulle det eventuellt inte läcka eller liknande?

it_mutt Avstängd
25 november 2013 · 10 388 Inlägg

AdamTblo skrev:
Jag får annars åka och prova göra en grundinställning?

Men om värmepaketet skulle vara sönder, skulle det eventuellt inte läcka eller liknande?

Nej det är inne i själva värmepaketet isf. Mitt gav upp på det viset. 2h motorväg så hade jag "pissljummet" i bilen. Och det läckte inte något. Så "tyvärr" inte. Det kan givetvis ge upp så att det börjar läcka också, men då skulle ju bilen förlora vatten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AdamTblo
26 november 2013 · 12 Inlägg

Okej, tack för alla svar, men vad tycker du jag borde göra nu i nästa tag? smile

it_mutt Avstängd
26 november 2013 · 10 388 Inlägg

AdamTblo skrev:
Okej, tack för alla svar, men vad tycker du jag borde göra nu i nästa tag? smile

Jag tror inte det gör någon nytta, men, du kan alltid testa att skölja ur värmepaketet. Och försöka leta upp någon i närheten med vagcom/vcds smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AdamTblo
26 november 2013 · 12 Inlägg

Det ska jag prova, skriver om jag får ordning på grejerna smile

AdamTblo
7 december 2013 · 12 Inlägg

Tror jag vet vad felet är nu, det är "kall luft spjället" som är öppet, så jag får bara ljummen värme! Frågan är hur jobbigt kan det vara att fixa? smile

dawwe ...has left the building...
7 december 2013 · 4 474 Inlägg

Hade samma symptom på min bruxis...Ingen värme, dock kunde värmen "hoppa igång" ibland. Felet var enkelt, "stegmotorn" till "temperaturklaffen". I fallet med Passat så finns det en "klaff" som öppnas/stängs olika mycket beroende på hur varmt/kallt man vill ha det. Jag tror som du att denna hängt sig, är enkelt att verifiera genom att läsa av felkoderna för kliman, för minns jag rätt så gör kliman en "funktionskontroll" varje gång bilen startar...Jag hade i vart felkod på "Temperaturklappe". Felet var  att elmotorn som styr klaffen hade "skakat loss" från elkontakterna INNE i ställenheten. Själva ställenheten var kinkig att byta då den sitter mycket trångt, men det går med rätt verktyg (liten vinkelmejsel i fallet med Passat). Innan jag gav mig på att byta ställmotorn så gjorde jag en fullösning, dvs monterade en liten stång på klaffens "vridaxel" som fick hänga ut på passagerarsidan så jag kunde reglera värmen hjälpligt:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AdamTblo
7 december 2013 · 12 Inlägg

Jaa jag tror den har hänt sig, en grundinställning ville inte hjälpa heller, men jag ska försöka felsöka och se om det går att reglera "manuellt" smile

turbo_242
19 februari 2015 · 70 Inlägg

Gammal tråd men bara nyfiken på hur det gick har typ samma problem

Skoda Pickup "Retard RWD" (1996)
pgj63
22 november 2022 · 1 Inlägg

samma problem med värmen  audi a4

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2022 · 17 562 Inlägg

pgj63 skrev:
samma problem med värmen  audi a4

Klimatanläggningen eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang