Är dyrare så mycket bättre?

Ingenbilmek
13 juni 2014 · 15 Inlägg

Hej!
Jag behöver byta hjulcylinder bak och har kollat runt på priser på reservdelssajter. Till min bil kostar en hjulcylinder mellan knappt 80 och upp till över 1050 kr, Beroende på fabrikat, främst.
Nu undrar jag om skillnaden i kvalitet och prestanda verkligen rättfärdigar den spretiga prissättningen?
Min bil är en  Suzuki Baleno -99. Den har inte ens gått 17000 mil. Jag antar att det är första gången hjulcylindern behöver bytas.
Vilka märken och sajter kan ni andra rekommendera? Bilen går säkert ett par år till, men att ge många hundralappar för en reservdel som kanske duger helt okej för under hundringen, känns inte riktigt bra.
Så tips, någon?

NIzmO Ollikkala Racing
13 juni 2014 · 1 724 Inlägg

Jag skulle inte vara rädd att köpa nått billigare, skillnaden märks nog inte förrän om många tusen mil isf.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
meatos
13 juni 2014 · 424 Inlägg

Jag brukar kolla på misterauto.se
Brukar vara märkesdelar till bra priser och billig frakt från Frankrike. Tar 3-4 dagar.

Ingenbilmek
19 juni 2014 · 15 Inlägg

Tack för svar smile !
Jag vet naturligtvis att samma fabrikat kostar olika mycket beroende på återförsäljare.
Jag vet också, nu, att det nog duger riktigt bra med det billigaste. Men det är ju också schysst om grejerna kommer någorlunda fort och jag hämtade just ett pyttelitet paket på posten som skickats från Kina; så jag vet att det kan ta uppemot en månad därifrån. Beställningar från Tyskland tar väl antagligen lite kortare tid, men omdömena för dessa aktörer är inte alltid så bra.
Bytdel.se har det jag behöver och de har många,  väldigt bra, omdömen på Rejta. Så det får bli de som får min beställning. Inte är de jättedyra heller - och enligt deras affärsfilosofi säljer de bara originaldelar. De är stationerade i Sverige.
När man söker på reservdelen med namn och bilmärke, dyker bytdel.se inte upp på Googles sökträffar. Då har jag tittat igenom drygt fem sidor med de träffar som presenteras. Kan bero på att de är relativt nystartade, men
ändå . . . !
Det var en annan tråd här eller på garaget.org där någon rekommenderade bytdel.se. Hade jag inte sett det inlägget hade jag alltså aldrig hittat sajten.

Senast redigerat av Ingenbilmek (19 juni 2014)

xXSammy
19 juni 2014 · 6 588 Inlägg

Varför snåla på saker som har med säkerheten att göra? Visst, behöver inte köpa dyraste bromsdelarna men om du ska hålla det till billigt pris så kolla efter de kändare tillverkarna på Ebay.

Priset glöms fortare än kvalitén..

De/Dem
skanepiraten
19 juni 2014 · 466 Inlägg

Ingenbilmek skrev:
Tack för svar smile !
Jag vet naturligtvis att samma fabrikat kostar olika mycket beroende på återförsäljare.
Jag vet också, nu, att det nog duger riktigt bra med det billigaste. Men det är ju också schysst om grejerna kommer någorlunda fort och jag hämtade just ett pyttelitet paket på posten som skickats från Kina; så jag vet att det kan ta uppemot en månad därifrån. Beställningar från Tyskland tar väl antagligen lite kortare tid, men omdömena för dessa aktörer är inte alltid så bra.
Bytdel.se har det jag behöver och de har många,  väldigt bra, omdömen på Rejta. Så det får bli de som får min beställning. Inte är de jättedyra heller - och enligt deras affärsfilosofi säljer de bara originaldelar. De är stationerade i Sverige.
När man söker på reservdelen med namn och bilmärke, dyker bytdel.se inte upp på Googles sökträffar. Då har jag tittat igenom drygt fem sidor med de träffar som presenteras. Kan bero på att de är relativt nystartade, men
ändå . . . !
Det var en annan tråd här eller på garaget.org där någon rekommenderade bytdel.se. Hade jag inte sett det inlägget hade jag alltså aldrig hittat sajten.

Du jobbar inte åt bytdel.se ?

Ja köper man billigt får man billigt ^^ Original är alltid original och billigt är nåt annat.
Men visst kör man en bil för under 30 tusen?  Så visst då skulle jag kanske också köpa billigare saker, men har man en någorlunda bra bil med lite värde i så är man bara dumsnål lol

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 juni 2014 · 2 390 Inlägg

Men bara för det är billigt behöver det inte vara skit heller smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
skanepiraten
19 juni 2014 · 466 Inlägg

_Performance_ skrev:
Men bara för det är billigt behöver det inte vara skit heller smile

Nej verkligen inte smile Men man måste ändån tänka för sig lite innan man köper wink

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Ingenbilmek
21 juni 2014 · 15 Inlägg

skanepiraten skrev:
Du jobbar inte åt bytdel.se ?

Ja köper man billigt får man billigt ^^ Original är alltid original och billigt är nåt annat.
Men visst kör man en bil för under 30 tusen?  Så visst då skulle jag kanske också köpa billigare saker, men har man en någorlunda bra bil med lite värde i så är man bara dumsnål lol

Vilken konstig fråga!
Nej, om jag hade jobbat där så hade jag sett till att placera sajten bland de fem första i sökträffarna wink

Den som kör en dyr bil har troligen budget att köpa dyra delar till bilen. Plus lull-lull och annat onödigt trevligt.
Du kan ju inte veta i vilket skick min bil är i övrigt eller hur stora mina inkomster är, right??
Synnerligen dumt inlägg av dig. Dessutom tvivlar jag på att du har läst bakgrundsfakta.
Ska man köpa någon enstaka reservdel för 80- 300 kr, landar priset ändå på minst 170 kr med frakt. Då kan det vara både smart och ekonomiskt försvarbart att välja det alternativ som passar köparen bäst personligen.
Nu hittade jag en detaljist med mycket bra omdömen, som borde vara med bland sökträffarna på första sidan när jag googlar. Och snäll som jag är delar jag med mig av informationen till andra.
Dessutom är det så att en detaljist hemmahörande i Tyskland, kan ta hälften eller ändå mindre för samma reservdel av samma fabrikat - om den köps in i svensk fysisk butik eller på svensk nätsajt, typ Mekonomen.
Därför kan billigt vara bra mycket bättre än dyrt, beroende på fabrikat, inköpskanal och frakt.

Dessutom vill jag gynna den svenska företagsamheten; så mitt val av detaljist är väl underbyggt.
Om någon annan väljer annorlunda har de naturligtvis sina alldeles egna och relevanta skäl till det.
Hittade jag en superbillig detaljist med säte i Tyskland eller från någon annat land som inte är Sverige, som hade enbart goda omdömen, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att handla därifrån.
Du hade varit mer hjälpsam om du hade länkat till en sajt med testfakta för olika fabrikat - angående den reservdel jag behöver.
Vad gäller hjulcylinder har varken reparatören eller någon i de två forum jag besöker, haft något negativt att säga om något som helst fabrikat.

RinorGDI
21 juni 2014 · 338 Inlägg

Jag själv kör hellre på kvalitet än lågt pris som sagt så glöms priset mycket snabbare än om samma problem dyker om inom kort framtid

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang