Volvo V70 XC 2001 ska bli körbar igen.

Lådan bytt, bara resten kvar för att den ska fungera.
  • 37 Följare
  • 57 960 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 april 2015
cars4ever
30 januari 2015 · 836 Inlägg

Härligt smile Alltid skönt med blankt papper på bes. smile

Det finns alltid saker att fixa på gamla bilar men nu har du fått bort ett viktigt moment och kanske fick lite ny energi till att fortsätta med övriga detlajer wink

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
marcus80 Sir
1 februari 2015 · 935 Inlägg

Problemen kvarstår tyvärr. Bilen är besiktigad och körbar till en viss del.
Startmotorn vägrar dra när man kört bilen en stund och sedan den fått stå. Kör man och stänger av så kan man starta direkt, men går man in och handlar eller tankar så vill han inte dra runt startmotorn alls. Har testat byta startrelät men gjorde ingen skillnad.
Har dock inte haft min multimeter med i bilen när fenomenet har inträffat dom sista gångerna då jag behöver ha den i jobbet. (den är jobbets och eftersom jag är elektriker så behövs den där)

Nu funderar jag på att byta startmotor men hade ju varit trevligt om man kunde byta den utan att riva isär halva bilen igen.

Får gå ut senare och se om man kan få loss den utan att plocka insuget. Sitter tyvärr lite tryckrör ivägen. Men kan man byta låda kan man väl byta starten.

Sen har jag jobbiga vibrationer när man kör men det tror jag är däcken, se om någon däckfirma har tid att titta på det. Får kanske ringa tysken.

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
1 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-b5a1d3ae8b9d4da28f7c012ea64ed512.jpg

Då var det dags igen. Bort med allting för att kunna byta startmotor.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
1 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-a69ec661e074769bcf559d1b6c7a2b72.jpg

Gamla vs bättre beg. Hoppas gud innerligt att det är det som är problemet.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
1 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-6acca56ce1609d0d960845ec1384162c.jpg

Och så var den på plats. Bilen startade på en gång men det gjorde han ju med gamla med när han var kall. Har dock inte provat mer än så. En uppdatering kommer på hur han funkar. Dock kommer jag åka firma bil i en vecka nu så då blir den stående.

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
3 februari 2015 · 935 Inlägg

Nu verkar problemen med att han inte vill starta vara löst. Har funkat klockrent idag men jag ropar inte hej än, kommer alltid ett bakslag då.

Fick hem ett roligt paket häromdagen men det kommer upp till helgen wink

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
9 februari 2015 · 935 Inlägg

Nu ger jag snart upp. Start problemen kvarstår. Har nu även bytt startrelät men ingen skillnad. Börjar fundera på tändningslåset.
Någon som vet symtomen när det börjar bli slitet?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
11 februari 2015 · 836 Inlägg

Hur går det med bilen? Lyckats komma på några lösningar?

marcus80 Sir
11 februari 2015 · 935 Inlägg

Just nu händer det inte mycket. Jobbar typ jämnt och har firmabil så jag klarar mig wink
Får väl försöka göra ett ryck i helgen om inte tanten dödar mig först för att jag ska jobba på alla hjärtans dag tongue

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Figge__86
11 februari 2015 · 136 Inlägg

Jag hade ett liknade ditt problem fast på en saab och det visa sig vara vevaxelgivaren som bråkade. Bilen starta alltid kall men hade den blivit varm och man var inne och handla snabbt så starta inte bilen sen förens den blivit kall igen.

marcus80 Sir
11 februari 2015 · 935 Inlägg

Figge__86 skrev:
Jag hade ett liknade ditt problem fast på en saab och det visa sig vara vevaxelgivaren som bråkade. Bilen starta alltid kall men hade den blivit varm och man var inne och handla snabbt så starta inte bilen sen förens den blivit kall igen.

Hej. Jag har varit inne på den med men då borde ju motorn snurra. Det som händer är ju att startmotorn inte ens klickar.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
11 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-ba9116b8e17514d0e8c217557642a300.jpg

Koppla in en smart batteritestare som vi använder på jobbet. Får fram alla värden på batteriet.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
11 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-bda055e0d7784b13dc1079add5f6ddb3.jpg

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
11 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-6f5fdcaeca006baa14f79c277c29b15b.jpg

Hur kan tempen vara så hög när han stått sedan i söndags??
Dags att koppla in tångampere mätaren tror jag

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
12 februari 2015 · 836 Inlägg

11,9 volt låter väldigt lågt, det borde vara minst 12,5 v när du mäter över polerna. Hade du redan bytt batteriet eller testat med ett annat?

Vissa bilar som kräver mycket ström vid starten kan få problem när batteriet börjar bli dåligt (inte slut utan bara just "börjar" bli dåligt), det kan funka alldeles utmärkt att använda batteriet i en annan bil utan några problem men inte i....
Nu vet jag inte om XC70 är en sådan bil? Min E32 är sådan men den är också känsligt för oxid vid polerna eller om batteripolerna inte sitter åt. .Då kan den starta i en sekund och i nästa bara klicka eller inte ens det.....hmm

Senast redigerat av cars4ever (12 februari 2015)

marcus80 Sir
12 februari 2015 · 935 Inlägg

Jo batterispänningen är låg nu men har legat på 12,5v innan. Ska ladda upp batteriet nu och testa.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
14 februari 2015 · 935 Inlägg

Nu har man varit ute och kollat batteriet. Det är ett helt nytt varta, tycker dom borde hålla kvalité men icke. Efter 24 timmars laddning ligger det på 12,36 volt och enligt vartas hemsida är det ca 50% av vad det ska ha fulladdat.
Så det blir nog att byta batteri igen, men först måste vi provköra och se vad batteriet hamnar på efter ca 20 minuters körning. Visar det samma eller mindre kan vi nog ha boven där. Tanken var att den skulle provats till jobbet idag (beordrad övertid) men vågade inte chansa om det skulle börja strula. Vill ju inte ringa tanten kl 5 på morgonen att bilfan inte funkar, då får jag en riktigt jobbig alla hjärtans dag.

Jag funderar även på om det hänt något med säkringsboxen i motorrummet då jag fick bråka lite med den för att få loss abs styrenheten, får kanske lägga lite krut där med. Man blir ju lite bortskämd när man har firma bil.
Sen börjar det ju smälta bort all snö för det blir varmt om dagarna så man blir ju inte mindre sugen på att ge upp och hämta hem audin.

Nu ska vi upp och klättra på 120 tons traverser, ska bara ge fan att ramla ner 20 meter wink

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
14 februari 2015 · 836 Inlägg

En annan tanke som på sätt och vis berör batteriet är att du har väl batteriet vid reservhjulet i skuffen?
Det gör att kablarna blir väldigt långa vilket gör de extra känsliga, så där skulle du kunna ha något som förvärrar situationen så att du får låg soänning vid startmotorn i startögonblicket (när ledningen belastas, kan var ok spänning innan dess).

Själv brottas man just nu med ett elktroniskt gasspjäll sad är inte så mycket roligare...... wink

marcus80 Sir
14 februari 2015 · 935 Inlägg

cars4ever skrev:
En annan tanke som på sätt och vis berör batteriet är att du har väl batteriet vid reservhjulet i skuffen?
Det gör att kablarna blir väldigt långet gör de extra känsliga, så där skulle du kunna ha något som förvärrar situationen så att du får låg soänning vid startmotorn i startögonblicket (när ledningen belastas, kan var ok spänning innan dess).

Själv brottas man just nu med ett elktroniskt gasspjäll sad är inte så mycket roligare...... wink

Jupp, batteriet sitter i skuffen. Men tycker inte ledningarna borde ta bort så mycket eftersom dom är så pass grova. Ska mäta framme i bilen och se vad jag har för siffror där.

den är inte rolig, har varit där själv och jäklar vad dom kan strula tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
19 februari 2015 · 935 Inlägg

Då har det inte hänt något på ett tag pga sjukdom osv så var det dags att ta tag i lite avancerad felsökning igår.
Rullade in bilen på jobbet och skulle se om jag fick ut mitt elschema på bilen så man lättare kan följa kablar mm så strulade skrivaren. Så blev att gå ut och ställa sig med telefonen och leta i pdfer efter hur det är kopplat med startsignaler mm. Lagom jag ska rulla in bilen i våran carport (regnade ju igår) så vill fanstyget inte starta. Gött, nu får man stå ute i regnet men fram med min fluke multimeter och mäter signalen ifrån tändningslåset till start relät och har då 12,54 volt. Gott mos som dom säger i göteborg, då funkar signalen fram iaf. Stoppar tillbaka relät på sin plats och då startar fanstyget. Kör in i carporten och försöker framkalla samma fel igen men icke. då sartar han varje gång. Jaha, då blir det till att städa ur bilen lite, är nog inte gjort på många år då förra ägaren inte verkade bry sig så mycket om sådant. Dammsög ur förarplatsen lite och tömde skuffen på skit som samlat sig där (jag är duktig på att lasta in men inte ut)

Lagom jag ska åka iväg och göra ett stopp på affärn så startar inte skiten utan för när man handlat klart.
Kul att stå ute på parkeringen där och felsöka. Men man tar ju tillfället i akt och fram med fluken (multimetern heter så) Kollar signal igen och den finns, kollar ström fram till relät som ska dra startmotorn och det finns. Men varför drar inte relät? Nu börjar frustrationen växa igen och botten på mälaren är lockande men jag ska få skiten att gå.
Byter plats på ecu relät (ja det sitter ett relä till den) och startrelät och då startar den. Mycket märkligt det här.
Åker hem och knäpper en kall och sitter och grublar lite samtidigt som jag har min 3 åriga son som springer runt och försöker panga mig med ett nerf gevär lika stort som han själv jag kommer på det. Jag byter ut hela jäkla säkringsdosan i motorrummet där alla relä och skit sitter. Måste ju hänt något i den då jag fixade abs enheten.

Så idag efter jobbet blir det till att åka och fixa en ny och hålla tummarna att detta kommer att funka. Annars blir det mälaren eller sveriges billigaste xc70 på blocket.

För nu är tändningslås kollat, startmotor bytt, startrelä, den berömda kabelskon. Jag har ström när jag vrider nyckeln till relät, relät är nytt så då borde det vara säkringspanelen.

Gråhårig, nä inte jag. Kan inte bli det och det är skönt....

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang